Advies voor aanschaf/zoektocht Berlingo
Ab Utrecht
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 20 juni 2010 05:30 PM

Beste forumleden,

Door een aanrijding zijn wij genoodzaakt naar een andere auto op zoek te gaan en toevallig hebben wij afgelopen zomer een tijd in een huur-Berlingo kunnen rijden. De ruimte beviel ons toen zo goed dat wij nu overwegen een Berlingo aan te gaan schaffen. Wellicht kan jullie ervaring ons wat helpen bij de zoektocht.

De auto van afgelopen zomer was een nieuw model, en dat laat ons budget helaas niet toe. In de zoektocht kom ik auto’s tegen die wij wellicht kunnen betalen van het model 2001/2002 (met kilometerstand rond/onder de 150K, of van 2003 (vind ik wat mooier, maar dan met een kilometerstand van rond de 200K). Wat is jullie advies hierin? Is 200.000 niet te veel? Wij zullen er niet al te veel gebruik van maken, dus kijk vooral naar de benzine uitvoeringen, maar hopen er uiteraard wel in de toekomst ook mee op vakantie te kunnen gaan.

De modellen van voor 2001 bekijk ik eigenlijk niet, omdat ik de extra (tweede) schuifdeur toch wel erg praktisch vind met twee kinderen die nog in kinderzitjes geplaatst moeten worden. Iemand hier ervaring mee?

Ik heb begrepen dat de 1.4 toch eigenlijk wat te “slap” rijdt. Delen jullie die mening?

En wat zijn specifieke punten waar ik op zou kunnen letten als ik aan het bezichtigen ga?

Alors, ik hoop van jullie ervaring wijzer te worden en me binnenkort onder de Berlingo-rijders te kunnen scharen.

Groet, Ab.

Profiel  

Wolgast
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gepost: 20 juni 2010 07:18 PM
  [ # 1 ]

Ben sinds 1,5 week de trotse eigenaar van een Berlingo HDI (diesel) uit 2002 en heb het oude type nog (smalle front) maar wel met 2 schuifdeuren.
Deze heeft 175000 km gelopen en rijdt boven verwachting goed! Nergens is te merken dat de motor deze kilometers al heeft gereden. Wel zijn er her en der wat rammels maar vindt alles verder degelijk aanvoelen, en geeft de indruk lang mee te gaan.

Ruim ie ie zeer zeker en deze heeft zich vandaag bewezen als uitstekende trekker. Want er hing een paardentrailer achter met daarin een koe. Wat toch ruim over de 1000kg ging. Geen centje pijn!

Weet niet waar de voorkeur naar uitgaat (veel km’s of weinig) maar indien weinig kilometers en veel binnenwegen en stad zou een 1.4 heel goed kunnen lijkt me. Een sterkere variant is de 1.8 maar daar heb ik geen ervaring mee. De 1.9D is werkelijk onverwoestbaar maar wel ‘ouderwets’ en niet erg snel. De HDI is complexer en duurder in onderhoud, maar daarentegen wel veel moderner en stiller.

Tsja, aandachtspunten zijn er ongetwijfeld. Weet dat de koppakking van de 1.4 weleens wil snuivelen en dat de HDI een krukaspoelie heeft die graag stuk gaat. De 1.8 zou ik zo geen zwakke punten van op kunnen noemen. Verder zou ik even de zoekfunctie gebruiken op het forum. Denk dat je dan al genoeg tegenkomt.

Ik denk zelf dat in uw geval de 1.8 met 90pk de beste kaarten heeft, omdat deze gewoon iets meer ‘over’ heeft dan de 1.4. Dit is overigens gebaseerd op de technische gegevens van beide auto’s. Gewoon eens bij een 1.4 en 1.8 kijken en rijden. Dan wordt het vanzelf duidelijk welke beter past.

Suc6!

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook