Ik bezit een Berlingo, multispace, 2.0 HDI. Hij is van 2000 en heeft 240.000 km. gelopen. De laatste tijd is het enkele malen voorgekomen dat het totale dashbordinstrumentarium uitviel.Daarnaast functioneert de klok ook niet goed; is niet op tijd te stellen, verloopt onregelmatig. Voor het eerste probleem is een oplossing om de kabel van een van de polen van de accu los te maken en weer opnieuw te bevestigen. Daarna functioneert het instrumentenpaneel weer normaal. Twee tot driemaal gedaan. De klok reageert hier niet op. “Deskundigen” zeggen dat de inbouw van een Alpine autoradio met carkit hiervan de oorzaak zou kunnen zijn.Ik wil nog lange tijd in mijn favoriete auto blijven rijden, dus wie weet raad?
Totaal aantal Berichten: 182
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Zou idd heel goed kunnen! Waarschijnlijk heeft ook jouw Berlingo de BSI (boordcomputer) aan boord. En indien je daar gewoon een radio op aansluit zonder dat deze afgemeld wordt in de BSI kan je zulke problemen krijgen. Er moet een adapter tussen die je bij de dealer kan halen en ik meen een directe plus vanaf de accu richting radio om het hele BSI verhaal te omzeilen.
Ik ben vandaag bij de dealer geweest en mijn radio wordt door hun morgen ingebouwd.
Hoe dan ook, een nieuwe BSI is duur en je zou eens kunnen proberen je oude radio (indien nog aanwezig) terug te plaasten. Kijk eens of dan je problemen er nog zijn. En anders even langs de dealer rijden en het alsnog ‘‘vakkundig’’ laten aansluiten.
Succes!
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Mijn Berlingo is een importauto. Tijdens het klaarmaken voor de RDW-keuring heeft de monteur van mijn garage bij het verhelpen van een storing in de voorruitsproeier gebruik gemaakt van de Computer van een andere 2.0 HDI. Tot mijn verbazing was daarna de kilometerstand i.p.v. 74.000, 108.000 geworden. Dit ontdekte ik tijdens de RDW-keuring. Kan hierin misschien de oorzaak liggen in de problemen met mijn boordcomputer van heden?
Totaal aantal Berichten: 182
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Hoelang is het geleden dat ie bij het RDW geweest is?? Lijkt me sterk dat wanneer het bijv. een hele tijd geleden is je nu pas een storing krijgt. Maar uitsluiten doe ik het niet, het is en blijft Frans en elektronica natuurlijk
Maar denk toch echt dat je het moet zoeken in de BSI icm met je radio en carkit. Verder weet ik ook het fijne er niet van, maar mijn radio is aangesloten via een adapter van de dealer. En de radio is afgemeld in het BSI om problemen te voorkomen. Kostte me overigens rond de 30 €.
Dus rij even naar een officiele dealer en leg daar het verhaal ook even uit. Wie weet kunnen ze je daar direct de oorzaak vertellen en wat de eventuele kosten zijn die daar aan verbonden zijn.
Suc6
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Over die adapter zijn al genoeg topics!
Die moet je er tussenzetten, anders krijg je dus dit soort problemen. Die discussie is al talloze malen gevoerd. Doen we niet meer.
Als je een BSI of een dashboard uitwisselt, wordt de hoogste stand van de twee aangenomen.
Dit is niet meer terug te draaien!
Gelukkig prikte de monteur er geen eentje in van 4.5 ton.