mooie sport in ieder geval een hint werk hem echt super goed bij en balf de kokerbalken/dorpels van buiten en van binnen vol met tectyl voordat je de skirts terug plaats en die trekhaak lekker laten hangen stel je wilt er mee op vakantie wat ik ook altijd doe groeten rik p.s. van dat warm worden durf ik te zeggen voor 99 procent dat de weerstand die je ven laat draaien niet meer werkt dus je ven de auto niet koelt bij te warm worden heb ik bij allebei mijn sports ook gehad
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
mooie spocht, jammer van de roest maar dat kan je behandelen natuurlijk Smile succes,, ik ben ook nog bezig met het opknappen ervan
gelukkig ben je niet de enige!
maak je daar ook een verslag van??
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Wat een heerlijke BX. Ik krijg er nu al zin van, ik wil ook eens een Sportje.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
gaaf hoor! Maaruh…. heb je nog meer foto`s? en waar zijn de skirts gebleven?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
In de koffer
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 22-06-2009
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
mooi mooi !!
Graag foto’s op z’n tijd van de vorderingen !
Succes !!
Don Pedro
Have a break ...
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
siemenazu schreef:mooie spocht, jammer van de roest maar dat kan je behandelen natuurlijk Smile succes,, ik ben ook nog bezig met het opknappen ervan
gelukkig ben je niet de enige!
maak je daar ook een verslag van??
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Wat een hoop reacties, wat leuk!
Op het moment heb ik het erg druk met werken… geen tijd voor de bx’en helaas, maar ach het levert geld op voor de renovatie van de Sport dus het dient een goed doel zullen we maar zeggen. En, hmm, geld is wel nodig vrees ik voor dit machtige apparaat. Vooral omdat ik dus eerst heel veel moet laten doen, mede door eigen onkunde.
Op dit moment heeft het project ook geen hele grote haast voor me, al mis ik het rijden al wel, na er nog geen 200km goed in gereden te hebben. Ik wil eerst verder bezig aan de Cannes, waar ik nog veel aan te leren heb.
Vooralsnog staan voor de Sport dus op de agenda het rijdend maken (door garage te doen, m.n. hydroliek en stukje motorwarmlopen), en verder het in kaart brengen van benodigd laswerk en acherstallig onderhoud. Voor het laswerk kan ik zelf al wel wat doen: e.e.a. aan interieur strippen om te zien hoe erg (of… waar) het naar binnen geslagen is.
Het laswerk aan dorpels (wat dus sowieso een keer zal moeten) en andere dingen stel ik het liefst zo lang mogelijk uit, in ieder geval tot de technische staat een beetje in kaart is gebracht: ik heb liever een aantal maanden goed rijplezier in een roestbarrel, waarop dan een ‘einddatum’ zit, dan dat ik eerst alles laat aanpakken voor een behoorlijke smak geld, waarna ik er dan achter kom dat er alsnog voor duizenden euro’s aan technische mankementen zijn (ok dat is dan wel het rampscenario).
Nuja, dit zijn een beetje mijn overwegingen op dit moment; zoals gezegd, het was een beetje een impulsaankoop, dus moet e.e.a. nog helder krijgen. Ik ga er vooralsnog vanuit dat het haalbaar is om alles aan te pakken, waarna ik wat meer op het gemak zelf aan het sleutelen kan slaan. T.z.t. krijgen jullie dan vanzelf de vragen om de oren.. .
De skirts liggen overigens nog van hoedenplank tot over de bijrijdersstoel in plastic bubblewrap. Zijn eraf gebleven na het laten lassen van de dorpels door vorige eigenaar.
Nog wat vragen voor nu:
- heeft er iemand toevallig het instructieboekje van de Sport? wellicht digitaal? of een linkje ergens ernaartoe?
- hoe krijg je die skirts gemonteerd op een manier waarop je ze er ook weer af krijgt? Ik meen dat de voor- en achterkanten onder de ‘uitbouwtjes’ rond de wielkappen geklemd zitten, en er een lipje halfin de lengte van de skirt zit waarmee het geheel aan de auto bevestigd is… nu weet ik in ieder geval dat van 1 skirt dat lipje al is afgebroken. Nu schijnt dat ook wel weer normaal te zijn… dus tja, is er al een geniaal idee bedacht en in praktijk gebracht om die dingen zonder kit goed vast te zetten??
@ rik jongeneelen: als die weerstand kapot is, kan die fan dan nog wel gewoon draaien als de auto stilstaat, stationair? Heb de fan namelijk nog nooit horen aanslaan, maar wel zien draaien. Is het een tweestanden-draaisnelheid systeem misschien?
zal nog afsluiten met een foto’tje: daar staat ie dan achter de Cannes, en je ziet de skirts binnen liggen…
sowieso al veel dank voor de tips, en ik zal deze post updaten als er wat gebeurd is aan het Sportje.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Nou, onderwijl even niks laten horen…
Verders niks dan rampzaligheid hier… de slechte voorband waar ik al weet van had heeft het al begeven. Nu wel een nieuwe set voorbanden besteld, zal deze week bezorgd worden bij zo’n montage-partner.
Maar ondertussen is de LHM-lekkage naar een ongehoord peil gestegen… wat ik erin giet sproeit er net zo hard weer uit; keurig gifgroen liggend op het subframe en op de grond waar ik het gevaarte parkeer. Het is ook niet meer een kwestie van 1 losse retourslang maar…. wat het wel is weet ik niet: algehele achterstallig-onderhoud-malaise vrees ik. Nuja, het moet een keer gebeuren.
Dus komende vrijdag gaat mijn Sport-monster naar Citrovries hier in Tilburg… ik kom ook niet meer verder vrees ik dan die 2 km die dat van me vandaan is, vandaar. En dit soort dingen zelf oplossen is nog even een ver van mijn bed show.
Ik ken trouwenss die garage verder niet, behalve het kopen van wat LHM daar, maar het leek me wel wat eigenlijk… ik ben dus eigenlijk wel benieuwd… het is een andere garage als die waar ik al 10 jaar kom, voelt een beetje als vreemdgaan ofzo (ofja, niet dat ik daar nu ervaring mee heb)...
Maar dus, allemaal, duim voor me dat er vrijdag een diagnose gesteld wordt voor mijn hydroliek, en dat het opgelost wordt, opdat ik daarover niet meer hoef te stressen.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Mocht je verder willen en kunnen rijden dan die 2km, kan ik je garage Moonen te Elshout aanbevelen…. Is een familiebedrijf dat al 10tallen jaren niets anders doet dan aan Troens sleutelen. Ze doen ook wel andere merken, maar hebben een sterke voorliefde voor Troens!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Ha, gaaf dat je die aanbeveelt! Dat is namelijk mijn ‘normale’ garage. Daar heb ik mijn Cannes gekocht en altijd in onderhoud gehad (totdat ik een paar maanden terug dus bedacht dat ik die maar eens zelf onderhanden zou moeten nemen na verlopen apk om wat kosten te besparen - een project wat overigens slechts langzaam vordert).
Ik heb bij Moonen zelfs op m’n 13e als baantje nog een weekje auto’s gepoetst in de vakantie. Hoedanook, ik vind het echt een top-garage, het enige probleem wat ik nu dus heb is dat ik echt geen 25km meer durf te rijden met m’n Sport, de lekkage is nu te erg… en eerlijk gezegd ben ik ook wel op zoek naar een betrouwbaar alternatief vlakbij. Soms is het echt verre van ideaal om een retourtje Elshout mee te pakken, nuja zoals ik nu dus heb met de Sport.
Als het een retourleiding is dan zou het normaal niet ZO hard mogen lekken.
Maar als ik jou was zou ik er eens onder kruipen (denk aan assteunen of oprijbruggen !! ) en kijken waar de lekkage is.
Laatste 2 keer was het bij mijn BX een retourleiding die losgesprongen was. Daardoor lekte hij ook wel aardig, maar was dus te verhelpen (was wel even ergernis maar zonder iets te demonteren weer vast
gekregen )
PS: als je de locatie invult in je profiel dan kunnen behulpzame mensen makkelijker kijken of het te doen is voor hen
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
ikkiukkiokki schreef:Citrovries hier in Tilburg...
BunnY schreef:
PS: als je de locatie invult in je profiel dan kunnen behulpzame mensen makkelijker kijken of het te doen is voor hen
Lezen, Pieter!
@ Ik etc: ik denk dat je aan een rondje nieuwe leidingen toe bent. Hou ons op de hoogte! En succes!
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
De auto is terug van de garage, LHM-lekvrij.
Ze hebben het connectorhuis aan de pomp vervangen (brak er gewoon vanaf bij wat frotten). Daar was een leiding losgesprongen (foto 1), en ergens anders ook, ook een kleintje die van links naar rechts loopt (foto 2)
1.
2.
De hydroliek is nog niet echt goed, maar rijdbaar, enja lekvrij dus. Eind deze week moet ik eerst nog nieuwe banden erop laten zetten, moet dus nog even kunnen rijden… daarna ga ik het maar weer eens aandurven om te gymastieken… kijken of de slangen nu wel willen blijven zitten. (Of is dat een afrader, en is het beter om eerst te bedenken waarom de slangen losgesprongen zijn?? ik vrees van wel…).
De garage vond het wel een interessante wagen geloof ik, ze kenden de Sport nog niet, wel de GT, en stonden even te knipperen met de ogen toen ik de motorkap opende .
Ze hebben de hydroliek vanaf de onderkant even snel visueel geinspecteerd van voor tot achter, en ondanks dat er wel aan geknutseld is geweest, is dat huns inziens aardig gedaan.
Ik kreeg wel de volgende opmerkingen mee:
* hoge tik-frequentie hydroliek, waarschijnlijk voorraadbol gaar.
* linker-ADAL zou bij APK-keuring voor hun vervanging zijn, en rechterkant dan meenemen een aanrader.
* draagpunt achterdemper is weg (had ik al gezien; moet nog wat creatiefs met ijzerdraad gaan doen).
Ondertussen zou je bijna denken dat ik zelf geen poot uit steek, maar ik heb het afgelopen weekend wel e.e.a. zelf geprobeerd en gedaan.
* het electisch bediende raam L.V. sloot steeds met een spleet van bijna 1 cm open aan de B-stijl. Deurpaneel eraf, en verrek, je kunt dat mechaniekje nog stellen ook. Nu gaat ie goed dicht, alleen rond half gesloten raam hoor je wel even dat het motortje er wat moeite mee heeft om over dood punt heen te komen… op zich begrijpelijk; half gesloten is gewoon grootste momentkracht op het motortje neem ik toch aan op basis van wat ik aan hef-mechaniek heb kunnen ontwaren… maar het raam R.V. heeft er beduidend minder last van.
* toen het paneel er toch af was meteen maar centrale vergrendeling nagelopen en stekkers losgehaald en vast gedrukt, draadjes naar stekkers dieper in stekker gestoken, dat soort dingen; op het linkerportier ging de rest niet altijd mee, nu weer wel. Meteen maar eens even opgeschreven welke stekker wat doet.
* verder ben ik bezig om het probleem met warmlopen in kaart te brengen. Ik ben begonnen met een lekkere douche WD40 zo in het motorruim nabij eigenlijk alles wat ik maar aan sensor tegenkwam.
Heb een paar testritten gemaakt, opvallend hierbij is vooral:
- zolang je beschaafd rijdt (of zelfs vlot, alleen niet bx-sport-vlot), maakt het niet uit hoe lang of hoe ver, zolang je dus maar rijdt. Als je eenmaal stil staat voor bv. een traag stoplicht kan het lampje gaan knipperen. Als je meteen daarna de kans hebt om weg te rijden gaat het lampje ook meteen weer uit.
- als het lampje knippert en je gooit de ramen open, kachel open op heet, dan is het ook meteen weer uit.
- het preventief aanslingeren van de kachel op standje heet lijkt ook te werken, zelfs bij vlotter rijden, nergens geen knipperend lampje meer, maarja verre van ideaal.
Ik weet nog niet zo goed wat ik er voor conclusie uit moet trekken… ben nog een beetje huiverig om de thermostaat eruit te sleutelen om te testen, en het lijkt me dat de doorstroom naar motor gewoon oke is (gezien effect kachel aan). Volgens mij is er wel al een en ander geklust aan het koelsysteem, ik zag in ieder geval ergens een kroonsteentje hangen, helaas nog geen foto van, en moet ook nog beter kijken van wat naar waar het eigenlijk loopt. Wat is er toch weinig ruimte onder die motorkap, grmbl.
Ik blijf dus voorlopig hangen op of de fan die niet echt goed is, of de aansturing van die fan (misschien werkt stand 2 niet), maar waar zit die aansturing dan….?
En nu nog de bonusvraag:
wat is die afgedopte slang hier in mijn motorruim?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
[url=
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX