wibi schreef:Ik heb afgelopen vrijdag weer mijn dealer gebeld of er bij citroen al iets bekend is van de achteras -probleem dealer weer gebeld met citroen nederland deze weten nergens van toen aan dealer uitgelegd dat er een citroen forum bestaat en daar ongeveer 18 pagina’s vol staan met dit probleem nu hebben wij een afspraak gemaakt voor vrijdag om weer een proefrit te gaan maken om naar het geklonk te luisteren dus afwachten maar ben er nog steeds mee bezig
wibi,
ik meld maar even dat ik sinds juli 2009 (nu dus bijna een jaar) hierover met de dealer spreek
en sinds februari 2010 is Citroen NL erbij betrokken.
we gaan er maar vanuit dat de interne communicatie binnen Citroen wat stroef verloopt.
Berlingo rijder
volgens mijn dealer weet Citroen Nederland hier niks van maar vrijdag vertel ik hen dat momenteel al 18 pagina’s vol problemen staan ben benieuwd als ik nieuws heb meld ik mij
Citroen Nederland weet drommels goed waar het over gaat !!
De vervanging van mijn voorste schokdempers gebeurde ook NA goedkeuring van het dossier door ... Nederland !
Ik blijf erbij : Citroën zwijgt hier bewust over de diverse problemen bij de Berlingo (ophanging voor en achter, de pompjes van de achteruit bij de XTR, enz). Ze zouden beter een voorbeeld nemen aan Toyota en een terugroepactie organiseren.
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
Sanmiguel schreef:Citroen Nederland weet drommels goed waar het over gaat !!
De vervanging van mijn voorste schokdempers gebeurde ook NA goedkeuring van het dossier door ... Nederland !
Ik blijf erbij : Citroën zwijgt hier bewust over de diverse problemen bij de Berlingo (ophanging voor en achter, de pompjes van de achteruit bij de XTR, enz). Ze zouden beter een voorbeeld nemen aan Toyota en een terugroepactie organiseren.
ivm de pompjes vd achterruit heeft mijn dealer me anders wel gebeld, dus daarover wordt niet gezwegen.
over het gerammel aan de achterkant van de auto, laat eens kijken naar de beugel van het reservewiel.
waar die in de buurt van de as vast zit zit enorm veel speling. Ik heb mijn dealer de auto eens op de brug laten plaatsen en hij heeft met zn vuist/hand zowat alles aangeklopt wa hij tegenkwam en het geluid dat ik tijdens het rijden in de auto hoor lijkt enorm veel op dat van de reservewiel houder.
De dealer heeft toen tijdelijk enkele proppen opvulspul tss de onderkant vd auto en die houder gestoken, en nu hoor ik binnen veeeeel minder gerammel.100% weg is het niet, maar het is wel al beter.
qua voorwiel ophanging heb ik heeeeeel soms een “klotske” zolang het niet erger wordt, geloof ik het wel, eerst een van de komende dagen de garantie maar eens verlengen tot 4 of 5 jaar
ik heb gekozen voor geen reservewiel bij mij is het bekende klonk geluid aan de voorzijde zijn de schokbrekers al vervangen, maar achter is het minder maar nog niet goed
ik heb nog een van de Berlingo’s waar het reservewiel nog standaard gemonteerd zat.
Wat die achterpompjes betreft, ben ik niet akkoord met je stelling.
Citroën heeft een terugroepactie gedaan voor een hele serie.
Echter, wat blijkt ? Bij mijn XTR zijn die pompjes ook verkeerd gemonteerd (èèntje is ondertussen dus al losgekomen) en ik heb gèèn brief gehad. Dus ze weten zèlf niet in welke series de pompjes foutief gemonteerd zijn.
Wat de rest betreft :
In september gaat ie binnen voor onderhoud 20.000 km en ze zullen em hèlemaal kunnen nazien en zèker iets moeten doen aan dat geboenk achteraan.
Ik had van het merk Citroën vèèl beters verwacht en zal er bij een volgende keuze terdege rekening mee houden.
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
Hallo
Dinsdag 22/06/2010 mag mijn XTR binnen voor vervanging van de achterste vering.
Aan de voorpoten wordt er niets gedaan omdat de veerschotels al veranderd zijn.
Op de banden is geen garantie nochtans zijn ze bij wijze van spreken bijna vierkant afgesleten.14000km.
De voorste wielen worden terug gewisseld met de achterste (omdat deze het ergste aan toe zijn) om hopelijk de vibratie en het rolgeluid tot een minimum te herleiden.
In verband met de banden heb ik een tip gekregen van iemand van de garage om een brief te schrijven naar de klantendienst van citroën om eventueel nieuwe banden te bekomen.
Dus afwachten en zien wat de auto doet na deze aanpassing;hopelijk een betere stabiliteit,minder gebonk,rolgeluid en vibratie.
Nog even dit,volgens de mecanicien:het aan de buitenkant afslijten van de achterste wielen komt door de uitlijning,de wielen zijn een paar graden naar binnen uitgelijnd voor een betere wegligging.
Hij zou dit kunnen aanpassen maar heeft het materiaal niet voor.
Dus later even een andere garage opzoeken.
Tot volgende week
Jan
Ben vrijdag geweest en met de monteur gaan rijden over hobbels en richels zelf hoorde ik het geklonk maar de monteur hoorde het niet als een probleem geluid terug gekomen in de garage hebben zij alles na gelopen en de achterklep iets strakker afgesteld nummerplaat ook rammel vrij gemaakt dus nu maar verder testen of het beter is geworden
Wibi,
Heeft je monteur achteraan plaats genomen ?
Heel toevallig reed ik gisteren met mijn echtgenote mee en ik nam achteraan plaats.
De hoedenplank was er af en ik hoorde duidelijk wanneer ie ‘kloenkte’.
Na m’n vakantie zal de monteur bij mijn dus achteraan kunnen plaatsnemen en ik zal op voorhand in de buurt van de garage wat gaan uittesten zodat ik weet op welke plaatsen het gekloenk zèker voorkomt.
Misschien zijn dit tips voor jou ?
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
Ik heb achter geen stoelen deze heb ik er uit gehaald ivm hondenkooi ik had het meeste geklonk voor en die schokbrekers hebben zij vervangen en achter hoor ik het ook maar veel minder dus wordt een moeilijk verhaal om deze te laten vervangen maar ik blijf het forum lezen
Hallo
Vandaag mijn auto afgehaald
1: schokbrekers achteraan veranderd
2: wielen terug omgewisseld in de vorige configuratie ( voorste terug naar achter en omgekeerd )
Na test rit
Achteraan:
1: stabiliteit achteraan merkwaardig verbeterd
2: rolgeluid achteraan zo goed als weg en kan als normaal beschouwt worden
3: gebonk achteraan is zo goed als weg en kan ook als normaal beschouwt worden
4: vibratie met 95% verminderd over de gehele auto
5: auto voelt achteraan veel zachter aan zeker over drempels en vluchtheuvels
Vooraan:
1: stabiliteit nog hetzelfde, reageert nog altijd veel te agressief op oneffenheden
2: nog een zeer hoog rolgeluid
3: lichte vibratie op het stuur wellicht door het niet egaal afgesleten profiel van de banden
4: het gebonk en geklop is er nog steeds
Deze week moet ik mijn bevindingen door geven aan de garage. Ik hoop dat ze mijn voorste schokbrekers
ook nog willen veranderen.
Tot de volgende
Jan
Is deze handeling in Nederland gedaan en bij een Citroendealer ik hoor
Aan Wibi
Neen in België en bij mijn citroên dealer
Oke