Eerst zat er op mijn BX een 5 voudige multiriem met een 4 voudige dynamo poelie. Jaren geen problemen gehad tot de riem was verleten, (1 snaar eraf gesneden). Ik heb er een 4 voudige opgelegd maar die heeft er niet goed opgelegen zag ik later en begon te piepen. Opnieuw erop gelegd en wat strakker gezet maar hij blijft piepen. Toen maar een nieuwe riem erop en alles nog eens goed ontvet maar het kreng blijft piepen als de dynamo vermogen vraagt. Ik weet het niet meer.
Wie weet er raad?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Re: Multiriem piept
tom13 schreef:Eerst zat er op mijn BX een 5 voudige multiriem met een 4 voudige dynamo poelie. Jaren geen problemen gehad tot de riem was verleten, (1 snaar eraf gesneden). Ik heb er een 4 voudige opgelegd maar die heeft er niet goed opgelegen zag ik later en begon te piepen. Opnieuw erop gelegd en wat strakker gezet maar hij blijft piepen. Toen maar een nieuwe riem erop en alles nog eens goed ontvet maar het kreng blijft piepen als de dynamo vermogen vraagt. Ik weet het niet meer.
Wie weet er raad?
Is het wel de snaar die je hoort en niet gewoon het dynamolager? Ik heb ook zo’n dynamo die vooral bij koude even gilt, dus ik weet hoe sterk dat geluid op een snaargeluid kan lijken…
Ich bin ein Breaker
zo’n riem moet echt HEEL strak staan anders slipt ie inderdaad.
Je mag op het langste stuk vd riem iets van 1 cm speling hebben en meer ook niet.
Ik denk dat ie niet strak genoeg staat.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
natuurlijk weer niet te strak, anders gaan de lagers eraan waar de riem over loopt.
Phritz schreef:natuurlijk weer niet te strak, anders gaan de lagers eraan waar de riem over loopt.
Precies, een dynamoriem moet inderdaad helemaal niet zó heel erg strak; blijft ie dan piepen dan kun je beter een andere dynamo gaan opzoeken. Een HD-pomp snaar is een ander verhaal.
Ich bin ein Breaker
terwijl de motor loopt even met contact cleaner op de binenzijde van de riem spuiten wil wel helpen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb het geprobeerd met remmenreiniger, dan is het even weg. Contactcleaner ken ik niet, is dat ook een ontvetter?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
tom13 schreef:Ik heb het geprobeerd met remmenreiniger, dan is het even weg. Contactcleaner ken ik niet, is dat ook een ontvetter?
inderdaad bedoeld voor elektrische delen maar als je het al met remreiniger hebt gedaan zal er niet veel verbetering zijn
probeer eens een beetje WD 40 op te spuiten (echt een klein beetje, fractie van een seconde maar spuiten )
als de riem hard genoeg staat zal hij hierdoor niet echt gaan slippen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017