Ik wil een Citroen C1 1.0I 5-DRS AMBIANCE aanschaffen. (2e hands) Nu zag ik dat er ook een automaat versie (Sensodrive) verkrijgbaar is. Dit lijkt mij ook wel handig met file rijden en in de stad. Heb dus geen beperking. Heb wel eens eerder in een automaat gereden en dat beviel mij goed.
Heb alleen een vraag over de Sensodrive
Als ik het goed begrepen heb kan je hem dus op automaat zetten maar je kan hem ook handmatig schakelen (zonder te ontkoppelen.) Klopt het bovenstaande ?
Misschien heeft iemand ervaring met de Sensodrive dat hij/zij met mij wil delen.
Bij test publicatie wordt toch een beetje negatief geschreven over de Sensodrive. Werkt niet zo goed of werkt schokkerig.
Beste Pepe,
zelf heb ik sinds een jaar een C1 ambiance met senso-drive. Het schakelgedrag van de automaat kun je in belangrijke mate met je gaspedaal beinvloeden. En natuurlijk ook met de hand schakelen zonder de koppeling. (erg handig) Inderdaad is een echte automaat soepeler, maar met alle files in NL zou ik niet graag een handbak hebben met al dat ge- en ontkoppelen.
Ik heb nu bijna 18000 km met mijn C1 gereden zonder ook maar één probleem.
Succes, Jan.
Life is too short for bad cigars
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 28-04-2009
- C5 Sedan Exclusive THP155 BVA6
- DS 3 e-HDi 70 EGS
- C1 1,0i Collection
Wij hebben al onze derde C1-met-sensodrive. Ons bevalt het goed. Zoals al aangegeven is het gedrag van de sensodrive afhankelijk van je rijgedrag. Maar schokkerig/hakkelend wat ik soms wel eens lees vind ik de sensodrive niet. Bovendien, wat kun je verwachten in deze prijsklasse. Een volautomaat zal nog wel soepeler schakelen maar is veel duurder, zowel in aanschaf al in verbruik. Het verbruik van de sensodrive is op papier gelijk aan dat van de schakelbak. Maar ook hier geldt: dat is mede afhankelijk van je rijgedrag. Wat ons wel opvalt is dat onze tweede wat zuiniger (1:20 met gemak) was dan onze eerste en derde (huidige) (1:18 soms met moeite).
Tenslotte: echte problemen hebben we geen van de drie C1’s gehad. En dat is wel een heel verschil met onze C5 (schakelbak; automaat was veel en veel te duur, zowel in aanschaf als in verbruik en wegenbelasting). Die heeft binnen een jaar al 6 grotere en kleinere problemen gehad.
Een dame met karakter zeggen ze dan, een echte Citroën dus. En dat is de C1 natuurlijk niet: dat is eigenlijk een Toyota Aygo, net als de Peugot 107
L8r, Henk
Alvast bedankt voor jullie reactie. Ik ga volgende week even bij en dealer in de buurt van Utreg kijken. Hopelijk heeft ie zowel schakelbak staan als een sensodrive staan. Ik probeer dan wel met beiden een proefritje te maken als dit lukt.
De sensodrive bevalt mij prima. Enige puntje van kritiek: bij stapvoets rijden, bijvoorbeeld na afremmen vlak voor een rotonde, schakelt de bak vrij snel terug naar ‘1’, terwijl je ook rustig in ‘2’ had kunnen doorrollen. Verder prima!
Owja en verbruik? alles door elkaar 1:17. Veel slechter dan ik hier op het forum wel lees. Haal soms een tank boven de 1:20.