Ik heb een koplamphoogteverstellingsknopje op het dashboard, maar sinds een tijdje doet-tie het niet meer…
Het begon er mee dat de lampen uit zichzelf begonnen te verstellen, en bij de APK heeft de keurmeester het knopje maar verwijderd omdat als het knopje er is, het ook moet werken.
Nu heb ik de tijd gevonden om er eens naar te kijken, maar ze doen nu niks meer. Ik heb de boel even doorgemeten, en op de stekker die aan het knopje zit (4 groene draden, een bruine) staat al geen spanning. Ik heb de draden een beetje gevolgd en de bruine draad verdwijnt ergens achter de klokkenwinkel, de groene draden zitten ter hoogte van de zekeringen aan een andere stekker.
Is er een speciale zekering die de koplampverstelling doet? Ik heb de juiste zekering niet kunnen vinden in het boekje, maar de zekeringen die gemonteerd zijn zijn allemaal intact.
Is de bruine draad de +12 en kan ik eens proberen of het iets doet als ik daar een voeding aan pruts?
En voor bij het testen: ik meen me te herinneren dat de verstelling het alleen doet als de motor loopt, is dat juist?
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Volgens mij kun je die lampen ook verstellen als je het contact aan hebt staan. In je instructieboekje zit een overzicht van de zekeringen. ALs het goed is tenminste, en als je dit nog hebt.
Vreemd dat die APK meester het knopje in zijn geheel verwijderde. Volgens mij is het geen wet die verplicht dat elk knopje wat in je auto zit moet werken.
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
simpelweg is het zo dat als het erop zit, het ook moet werken. Dat is het APK-adagium. Regelmatig hoor ik verhalen van stekkertjes loshalen zodat het waarschuwingslampje van bijv een abs niet oplicht. Ergo auto zonder abs=APK goedkeur. Auto met fout in de abs en waarschuwingslampje? afkeur… wel aardig van de beste man dat ie het zo oplost.
Overigens is dit van de keuringseisen voor de APK van RDW.nl:
Keuringseisen
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring versie 2-2010
7. Indien de personenauto is uitgerust met een
inrichting waarmee de dimlichtafstelling eenvoudig
aan de beladingstoestand kan worden aangepast
moet deze inrichting goed werken.
Dus als de auto er niet mee is ‘uitgerust’ hoeft het niet te werken! Eventuele verkeerde afstelling kan altijd met een schroef op de lamp zelf worden bijgesteld, maar dit is niet ‘eenvoudig’ meer.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Ok, dat is gelijk stuk duidelijker. Mijn vorige ZX had ook van die verstelbare lampen waarvan een van de motortjes het niet meer deed. De APK meester heeft toen allen de stekkers van beide motortjes losgekoppeld. Dit was voldoende voor de APK zei hij.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Dat van die hoogte vertelling is ook pas sinds kort. schakelaar eruit voldoet ook inderdaad.
Als het er op zit moet het werken is lang niet altijd waar, veel eisen zijn afhankelijk van bouwjaar voertuig
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Meestal wel,
Maar de hoogteregeling valt daar wel onder….
Bij mijn ex 1.9B dreak is hij ook los gehaald, ik heb voor het mooie wel de schakelaar terug geplaatst ( een gat in de dash is ook lelijk
Bv een achterwisser hoeft NIET te werken.
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia