Motor / brandstoftoevoer problemen
tommygee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 23-02-2009

Gepost: 24 juni 2010 12:43 PM

Beste Forumleden,

Een twee weken geleden wilde mijn bx 1.4 Cannes niet meer starten. Na een half uur is het toch gelukt om de auto gestart te krijgen, waarbij de auto in eerst instantie stationair erg slecht liep. Bij gasgeven viel de motor uit. Uiteindelijk had ik hem dan toch aan de praat en ben er mee naar de garage geweest. Aldaar hebben ze het injectiesysteem schoongemaakt, de bougies vervangen en een flinke rit met de auto gemaakt. De conclusie was dat de motor verzoop en daardoor niet goed wilde starten. Dit leek opgelost na de schoonmaak en nieuwe bougies. Alles leek weer in orde, ik mocht de auto weer komen ophalen.

Toen ik echter probeerde te starten werkte de auto wederom niet echt mee (bij gasgeven sloeg de motor af). De garagehouder adviseerde mij hierop om op de sloop een ander injectieblok te scoren. Nu weet ik niet of hiervoor verschillende types beschikbaar zijn er waarop ik moet letten.

Mijn eerste vraag is of iemand bovenstaand probleem herkent, en of een nieuw injectieblok uiteindelijk wel de enige oplossing kan zijn, of dat er nog andere problemen zijn die ook kunnen meespelen (benzinefilter?). Als tweede ben ik op zoek naar een injectieblok, zijn er hiervan meerder types in gebruik voor de bx 1.4?

mvg,
tomygee

BX 1.4 Cannes Wit

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 24 juni 2010 01:01 PM
  [ # 1 ]

Het gasklephuis van de 1.4 injectie staat wel bekend er om dat er slijtage ontstaat in de sleepcontacten bij de gasklep. Je kunt van iedere 1.4 injectie BX het gasklephuis gebruiken. Ook Berlingo’s en ZXen, Peugeot 205 en anderen zijn met dezelfde motor geleverd dus je hebt wat meer keuze.
Maar goed, er zijn natuurlijk meerdere oorzaken te verzinnen die verantwoordelijk voor jouw problemen kunnen zijn dus als je toch naar een sloop gaat, neem dan een boodschappenlijstje mee, een eerste opzetje:
-gasklephuis
-ontstekingsmodule
-bobine
-lambda sonde

Dat zijn alvast wat relatief eenvoudig te demonteren onderdelen die allemaal op leeftijd wel voor een storinkje kunnen zorgen.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 25 juni 2010 01:21 AM
  [ # 2 ]

behalve dat standaard-slijtage delen interessant zijn en goedkoop/makkelijk te vervangen
(benzinefilter, bougiekabels)

kan je bij slecht stationair lopen ook nog denken aan contacten (alle stekkers ontstaat corrosie (roest) op na vele jaren dienst).

Massapunten kun je controleren.

Zoals mecchucio al zegt, gasklep is ook slijtagegevoelig, maar, naar mijn ervaring, dat merk je ook tijdens rijden, niet alleen stationair (gas loslaten terwijl je 120 rijd kan ook de motor doen uitvallen).

dus ga pas vervangen na standaard onderhoud, en opschuren van de massapunten…

2CV 1985

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook