1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

cx aan de gang krijgen.. update, hij loopt!
corné325i
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18

Gepost: 22 juni 2010 12:54 AM

hey,

ben vanavond met mn vader wezen kijken naar een cx. mn pa, citrofiel in hart en nieren (rijd al 30 jaar niets anders dan citroen) was al jaren bezig over dat ie ooit nog een keer een cx wilde als hobbyproject maar iedere keer kwam het er niet van maar heb em uiteindelijk toch over de schreef gekregen!

het gaat dus om deze cx: http://auto.marktplaats.nl/citroen/355245236-citroen-cx-2-0-20-pallas-athena-lpg.html

we hebben de auto gekocht en willen deze dus zaterdag op gaan halen, alleen 1 probleem hij loopt dus niet en ligt met zn bek op de grond dus om em zo op de autoambulance te krijgen zal niet meevallen…

heb zo is gekeken naar de auto, startkabels op de cx gezet, contact aangezet elec ramen en alles werkte alleen zodra je em wilde starten hoorde je een tikje
en viel de stroom weg en deed ie niks meer… als je de startkabels er dan afhaalde en 10sec later ofzo weer erop zette deed ie weer precies hetzelfde, ook al een tik op de startmotor gegeven maakt geen verschil…. zou ik deze auto aan de praat kunnen krijgen met een nieuwe accu ,wat startpiloot en verse benzine of is hier meer aan de hand?

ben zelf vrachtwagenmonteur van beroep en heb 2 oude bmw’s dus ben geen complete leek wat autos betreft, heb alleen totaal geen ervaring met de cx… maar het lijkt me een kleinigheidje want als je advertentie leest:

De wagen staat aan de kant sinds 2006 en heeft steeds in de garage gestaan (tot februari 2010). Ik heb hem toen buiten gereden, maar wanneer ik een aantal weken daarop wilde starten gaf hij geen kik meer…

hij heeft dus afgelopen februari nog gelopen.. het moet volgens mij dus gewoon een kleinigheidje zijn.. maar zou em graag aan de praat krijgen want denk dat ik em zo niet de autoombulance op krijg..

alvast bedankt,

Corné

Profiel  

pj_ds
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 138

- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
Gepost: 22 juni 2010 01:09 AM
  [ # 1 ]

proberen rustig aan te slepen?

komt hij gelijk omhoog om eventueel op een ambulance te zetten.

succes

peter

ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009

Profiel  

GoofdeWijze
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91

Gepost: 22 juni 2010 01:40 AM
  [ # 2 ]

Ik weet niet of dit ook bij benzinemotoren geldt, daar hebben diesels in de motor een benzineklep. Als er spanning op zit, dan gaat het open. Anders blijft ie dicht (bij mij 2x kapotgegaan). Dan krijg je ook dit euvel.
Bij mij is dat een draad van de kabelboom linksvoor retour naar reservewiel en dan vandaaruit richting dynamo. Net voordat ie de motor “over” wilt springen buigt hij juist af naar rechts (als je voor de auto staat links dus) richting de dieselfilter (benzine heeft dat daar ook?) en wordt dan vlakbij de inlaatspruitstuk contact gemaakt met de gasklep.
Je kan het, dacht ik, eventueel controleren door dit draad meteen aan te sluiten aan de accu.
NB: er zijn 2 draden die dan afbuigen. 1 maakt links van je contact (daar praat ik over), en de ander maakt rechts ook contact aan de motor. Allebei als je ervoor staan achter de motormanagement bij de inlaatspruitstuk.
Suc6

Profiel  

RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 17407

- CX 2400 Super
Gepost: 22 juni 2010 02:22 AM
  [ # 3 ]

Deze CX is ook op pagina 138 van het topic “CX’en Te Koop (Deel 2)” gesignaleerd. Hierbij de link: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/202510/P2055/. Daar wordt het vermoeden geuit dat de LPG installatie de spelbederver is.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

corné325i
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 juni 2010 04:41 AM
  [ # 4 ]

heb dit gelezen idd en denk dat heeft er volgens mij dus niets mee te maken, er zit een schakelaar bij het stuur voor de lpg met een symbooltje van een benzinetank of gas, heb em nu op benzine gezet dus met die lpg heb ik niks te maken nu hij zou gewoon op benzine moeten starten

Profiel  

Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2214

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 22 juni 2010 08:55 AM
  [ # 5 ]

Gefeliciteerd met je aankoop ziet er goed uit op de foto’s.

en ja dat starten, zou eens beginnen met een andere accu en evt de accupolen en de massakabel ff controleren of ze wel goed vast zitten, het moet toch iets “simpels” zijn als ie pas nog gelopen heeft.

Verder mocht het nou niet lukken heb in meen ik ook wel eens gelezen dat ze de hydauliekpomp laten lopen via een snaar op een boormachine zodat ie in igg omhoog komt en je het thuis rustig verder kunt uitzoeken, er is vast wel iemand die hier ervaring mee heeft.

Succes Mark

CX 2000 pallas ‘78  

citroencx.eu
Facebook

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 juni 2010 09:17 AM
  [ # 6 ]

Dat is de truuk voor de DS, dat met die boormachine.
Je kunt de auto opkrikken en dan met stukken hout aan de slag om de auto op hoogte te houden.

In dit gat het liefst een stuk metaal proppen, zodat de ‘lepel’ op z’n plaats blijft zitten.

Achterin is een stuk hout afdoende.

Zo kan je de ambulance op en thuis op je gemak kijken wat het euvel met het starten is.

Succes!

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 22 juni 2010 11:01 AM
  [ # 7 ]

Eerst kijken met een goede accu of de ontsteking werkt (vonken proberen te trekken) als dit werkt, de benzineslang die van de pomp afkomt losnemen en kijken of ie benzine krijgt tijdens het starten.

Dan vervolgens de aanvoer van de benzineslang op de afsluiter van de benzine losnemen en direct op de aanvoer van de carbu steken. (er staat een pijl op die de benzinestroom aangeeft) Auto op benzine zetten zodat de gasafsluiter in ieder geval dicht blijft. en proberen te starten.

Normaal gesproken zou die dan moeten lopen.

Ik denk inderdaad dat het probleem ergens in het lpg systeem zit als ik het verhaal zo lees.

Lukt dit allemaal niet dan de de voorgaande procedure met hout en blokken en opkrikken zoals reeds beschreven!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 22 juni 2010 05:28 PM
  [ # 8 ]

Toch blijf ik erbij dat het de LPG is die roet in het eten gooit !!

En bij mij startte die elke keer met startkabels. Startmotor is trouwens bijna overleden, heb hem zelf met een hamer bewerkt zodat die terug startte.

Theoretisch gezien zou hij moeten omhoog komen als je de starter lang genoeg zijn werk laat doen (maar dat kan wel even zijn).

Heb nog even gemeten en de verdamper kreeg in geen enkel geval 12V (wat LPG-computer nog meer verdacht maakt).

Ow, ik vond hem onder een plastiekzeil, zodat het vocht zeker niet weg kon. Dat maakt het nog waarschijnlijker dat er een kapotte zekering in het spel zit. De auto gaf (mij) echter geen goed genoeg om verder te kijken of de benzinevoorziening wel werkte en hoe de gascomputer werkte(zeker niet omdat het ook nog eens begon te gieten ! )

Als er geen benzinetoevoer is dan is het nog steeds een mogelijkheid om met wat kabels rechtsreeks 12V op de afsluiters te zetten. Benzine-toevoer ontmantelen, en dan starten. De LPG moet sowieso stromen dan

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 22 juni 2010 05:56 PM
  [ # 9 ]

LPG-computer?
Bij een simpele G1-installatie op een met-carburateur-gevoedde-auto?
Daar zit helemaal geen computer op, gewoon een paar relais die hetzij de benzinetoevoer of de gastoevoer afsluiten, afhankelijk van de stand van de keuzeschakelaar onder het dashboard.
Sluit er een frisse accu/ starthulp op aan (evt met startkabels) en neem een busje remmenreiniger mee.
Draai even de luchttoevoermof van de carburateur en spuit wat remmenreiniger rechtstreeks in de venturi.
Doe een startpoging en kijk of je hem met de remmenreiniger aan de praat kunt houden totdat er benzine aangezogen wordt (keuzeschakelaar uiteraard op benzine, eventueel afvoer op carb losnemen om te zien of er daadwerkelijk benzine komt).
Als een eerste poging niet lukt, zet de auto dan zoals aangegeven op een ambulance en pruts thuis verder.
Zorg eerst dat de motor fatsoenlijk op benzine loopt voordat je aan het LPG-gebeuren gaat klooien.

Zo op het eerste gezicht ziet deze Athena er helemaal zo slecht nog niet uit..beetje schade maar hard.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

BunnY
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2035

Gepost: 22 juni 2010 06:44 PM
  [ # 10 ]

Ja, LPG-computer, je mag het van mij ook gewoon ‘relais en schakelaar’ noemen Wink Maar het was meer dan relais en schakelaar alleen bij deze CX. In de schakelaar waren lampjes voorzien en er waren 2 schakelaars, 1 monostabiele en 1 bistabiele, wat mij deed vermoeden dat het geen gewone simpele 1-schakelaar-en-2-relais-configuratie was.

Mocht het wél een gewone configuratie zijn, dan misschien TOCH maar eens bedrading nalopen, want bij mijn simpele LPG-installatie heb ik ook al voorgehad dat door een los kabeltje ergens zowel benzine als LPG niet meer werkte (was onderweg, en toen ben ik verder gereden door het lostrekken van de injector en het rechtsreeks aan de accu leggen van de verdamper).

En voor de rest, die auto op LPG laten draaien lijkt mij sowieso eenvoudiger dan op benzine. Als het gas stroomt dan moet hij lopen Wink

Maar goed, ik zal me maar afzijdig houden Wink

Profiel  

corné325i
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 juni 2010 08:25 PM
  [ # 11 ]

we zullen het zien, zaterdag gaan we ernaartoe. Ik probeer em daar ter plekke aan de praat te krijgen, zoniet is het nog geen ramp want hij wordt gesleept door een sleepbedrijf en deze goede man beweerd al vaker cxen vervoerd te hebben dus dat zit wel goed!

Mn pa laat de cx ook gelijk afslepen naar zn citroen dealer, daar werkt een ouwe rot die al meer dan 30 jaar monteur is bij citroen. Ze hebben daar ook ds’en en ander oude citroens in onderhoud dus komt goed!

Profiel  

geoarthc35
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2529

- C35 Hilton XLS
Gepost: 24 juni 2010 08:42 PM
  [ # 12 ]

Een CX slepen zonder datie in rijstand staat is dodelijk voor de dame

Dat zou de expert toch moeten weten.

Citroen c32 Hilton XLS

Profiel  

corné325i
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 juni 2010 08:44 PM
  [ # 13 ]

mja, slepen hij moet alleen de autoambulance op en er weer af bij de dealer, we gaan dat ding niet zo slepen haha dat is idd dodelijk hij was zoiezo ook al bezig over blokjes hout enzo dus hij zal het wel weten

Profiel  

geoarthc35
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2529

- C35 Hilton XLS
Gepost: 24 juni 2010 08:47 PM
  [ # 14 ]
corné325i schreef:

mja, slepen hij moet alleen de autoambulance op en er weer af bij de dealer, we gaan dat ding niet zo slepen haha dat is idd dodelijk hij was zoiezo ook al bezig over blokjes hout enzo dus hij zal het wel weten

Oke ik schrok al

Gewoon zoals garage st marien al schreef opkrikken enz. en dan lier haar zo de autoambulance op.

Citroen c32 Hilton XLS

Profiel  

corné325i
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 juni 2010 08:56 PM
  [ # 15 ]

even wat anders trouwens.. zijn de onderdelen van een cx nog nieuw te bestellen, of maakt citroen der helemaal niks meer van? heb zelf 2 oude bmw’s en daar is 80% van alle onderdelen nog te leveren… een maat van me daarintegen, die heeft een oude volvo 240 die ik onderhoud maar bij de volvo dealer kunnen ze dus geen ruk meer nieuw leveren niet eens een nieuw embleempje, pookhoesje echt helemaal niks…

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook