Inleiding
Mijn 2.0 HDi uit april 2002 wordt wat ouder én heeft relatief veel kosten gehad de afgelopen 2 jaar. Bij 143.000 km koppakking lek, deksel gevlakt, nieuwe distributie riem, nu bij de 156.000 km nieuwe voorschijven en blokken. Tot overmaat van ramp heb ik een langlopende opdracht in Amsterdam en reis ik met de trein. De C5 is alleen nog voor het weekend en vakantie.
Kortom, voor de winter maar een andere auto, dit keer benzine en op de zaak. Twijfel ik toch of het een C5 moet worden. Ook al omdat de Business uitvoering conventionele vering heeft en de huidige wat duur uitviel in onderhoud. Ik ga ook eens een proefrit maken in een Avensis station.
Zijn er ervaringsdeskundigen op het forum?
Dyane 6, Dyane 6, DSuper5, BX Biarritz, BX 1.9TD, Xantia 1.8SX, Xantia 1.8SX 16v, Xantia 1.9TD Break, C5 2.0 HDi Break, C5 1.6 THP Tourer. Een C6 als we de Lotto winnen.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een lekker koppakking is minder standaard, maar remblokken enzo zijn natuurlijk gewone slijtage, dat kom je bij elk ander merk ook gewoon tegen. Een auto van acht jaar oud heeft nu eenmaal nu en dan wat aandacht nodig. Ik vind dan ook niet dat je deze auto kunt vergelijken met een eventuele nieuwe. Ja, daar zullen de komende acht jaar vast ook wat kosten aan zitten, dat is nu eenmaal inherent aan autorijden. Het zou zomaar kunnen dat dit met een Toyota wat minder is, het zou ook zomaar kunnen dat eventuele kosten aan een Toyota hoger uitvallen. Wie het weet mag het zeggen, ik zou gewoon kiezen voor hetgeen ik het prettigst vind rijden binnen mijn budget.
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En als je toch een Avensis overweegt, zijn stalen veren onder de C5 dan echt een no-go?
Ook met “wokkels” is het volgens Autokampioen “eindelijk weer een testauto die de weg gladstrijkt”. Een 1.6THP op wokkels lijkt nog geen gekke keuze.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een C5 met stalen veren veert ongeveer 300x beter dan een Avensis kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De eerste kennismaking met de nieuwe C5 al achter de rug. Binnenkort de Avensis en dan kan ik vergelijken.
Dyane 6, Dyane 6, DSuper5, BX Biarritz, BX 1.9TD, Xantia 1.8SX, Xantia 1.8SX 16v, Xantia 1.9TD Break, C5 2.0 HDi Break, C5 1.6 THP Tourer. Een C6 als we de Lotto winnen.
ondertussen 30500 km achter de rug met een C5 op wokkels…
super comfortabele auto…
zeker aan te raden hoor
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Wat ik altijd een groot nadeel heb gevonden bij Toyota, toen ik er nog werkte, was de zitpositie in elke Toyota. Je zit naar mijn idee altijd wat te hoog en daardoor dicht tegen het dak en het raam lijkt dan ook weer wat laag te zitten wat weer een nadeel is bij de stoplichten. Ook vind ik dat de materialen er altijd wel mooi uit zien maar ze voelen wel erg goedkoop soms. Maar goed ik zal de Avensis niet helemaal afkraken en met de nieuwe heb ik nooit gereden, de vorige wel heel vaak en heeft me nooit kunnen bekoren. Ze zeiden bij Toyota dat ze een mix hadden tussen comfort en sportief maar ik vond het geen van beide. De betrouwbaarheid is natuurlijk wel erg goed, maar dat is dan ook het einge waar ze in uitblinken. Bij de C5 heb je nog een mooi design, een sfeervol interieur en comfortabele rij eigenschappen. Alle nieuwe auto’s zijn goed vandaag de dag, uitzonderingen daar gelaten, het gaat om smaak en wat voor jezelf het beste past in je wensenpakket. Hier laat je wat daar krijg je wat. Succes met je keuze.
Ik ben Citrofiel (2 Dyane’s, 2 BX’en, 3 Xantia’s, 1 C5 en zelfs een DS gehad) maar dat grapje met die 2.0 HDi motor heeft me aardig teleurgesteld. Toch blijf ik de eerste C5 (de mijne) met die bolle ogen mooi vinden. En het blijft een fantastische reisauto maar in onderhoud is de wagen de afgelopen 3 jaar erg kostbaar geworden en de afschrijving bedroevend laag (~3.500 voor een wagen van april 2002). Vandaar de sanity check.
Dyane 6, Dyane 6, DSuper5, BX Biarritz, BX 1.9TD, Xantia 1.8SX, Xantia 1.8SX 16v, Xantia 1.9TD Break, C5 2.0 HDi Break, C5 1.6 THP Tourer. Een C6 als we de Lotto winnen.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kijk, die Toyota is natuurlijk een perfecte wagen. Maar, ook een totaal andere wagen. Toyota wil met hun producten meer de kant van vw/opel op: sportief, zakelijk. Dat merk je goed: stuggere vering, saaiere vormgeving van met name het interieur maar het is het allemaal nét niet in vergelijking met vw/opel enz. Prima wagen, zo’n avensis, maar als je in een Passat gereden hebt merk je dat Toyota nog een aardige weg te gaan heeft. De C5 is dan weer een ander verhaal: veel meer op comfort gericht, een heel eigen design en zeer goede motorentechniek. De THP motor is een fantastische motor, met techniek die een merk als toyota nog steeds niet in haar europese wagens kan leveren. Alleen al om het comfort en de THP motor zou ik een C5 verkiezen boven een toyota. Overigens, een Avensis van 2002 is ook niet veel meer waard hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik zou als ik jou was dan wel een lange proefrit maken met de Avensis. Je hebt veel Citroens gehad en ik ben bang dat het rijden in een Avensis je op de lange duur gaat irriteren. En ik ben het met Waterman eens, de afschrijving van een Avensis is ook niet heel erg laag hoor. Nou heb ik het idee dat de vorige Avensis populairder was dan de huidige en dat is ook geen goed teken voor de restwaarde. Trouwens een C5 break vind ik nog redelijk aan de prijs tweedehands.
Mijn gevoel is dat je, je het motorprobleem zoveel aantrekt dat je geen Citroen meer wil hebben. Dat is best begrijpelijk hoor maar ik ben bang dat je wel spijt gaat krijgen als je overstapt naar Toyota. Je hebt veel Citroens gehad immers en dat is niet te vergelijken met Citroen op geen enkel vlak. daarmee zeg ik niet dat Toyota slecht is hoor, maar gewoon anders.
natuurlijk is het jouw auto die de klachten had en vandaar dat je anders wil..
begrijpelijk..
maar eerlijk gezegd als ik naar de 2.0 Hdi tjes kijkt op C5club hebben die eigenlijk weinig problemen.
en veel meer km…
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Dit is appelen met peren ( ehh Citroenen ) vergelijken ...
Nieuwe Toyota is ook nog eens foeilelijk in vergelijk met de PH3, maar dat blijft natuurlijk een kwestie van smaak, ... ik denk dat je van een toyota spijt gaat krijgen, blijft een emotieloos stuk blik.
Suc6
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Hier praten over een Avensis is natuurlijk gelijk aan vloeken in de kerk. Maar serieus, deze Citroen uit 2002 is een dure reismakker geweest. Over de 2.400 euro voor de reparatie van de kop/krukas poelie heb ik het al gehad maar wat dacht je van een bestuurdersstoel die vanaf nieuw schuimbrokjes lekte (zit nu harde metalen rand ipv lendensteun), een achterklep raam dat al 2 jaar niet meer opengaat, de autoradio die na 6 jaar spontaan geen zenders meer wilde ontvangen. En de stuurbekrachtiging die is begonnen te zweten en op de nominatie staat om vervangen te worden. Achterbanden die niet gelijk slijten door de fout in de ophanging. En de bollen worden stug. Dit is de eerste Citroen waar ik tegen echte constructie fouten ben opgelopen. Vandaar dat ik voorzichtig ben.
Dyane 6, Dyane 6, DSuper5, BX Biarritz, BX 1.9TD, Xantia 1.8SX, Xantia 1.8SX 16v, Xantia 1.9TD Break, C5 2.0 HDi Break, C5 1.6 THP Tourer. Een C6 als we de Lotto winnen.
Gewoon Toyota gaan kopen en daarna super veel spijt krijgen
want ben zeker dat dat gaat gebeuren als je het doet
GreetzZz Lodie
Citroën verzamelaar Ds3 racing 2011, Ds3 racing 2012, ds3 performance 2018,Jumpy 2.0 bleuhdi 150 2016 (zaak), Jumper 2.2 HDI 130 2016 (zaak), DS7 crossback 2.0 Bleuhdi 2018
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
In je onderschrift staat: Mijn koninkrijk voor een C6…..
Als je je auto toch alleen maar in het weekend en voor de vakantie gebruikt, waarom geen 2e hands C6? Je bent toch Citrofiel in hart en nieren?
Bij mij thuis zit er ook zo eentje: als er wat kapot gaat, ruil ik hem in!
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Waarom geen C6? Omdat ze 2e hands nog lastig te krijgen zijn en nog steeds duur zijn
Vandaag met een Avensis op pad geweest. En gelijk daarna in een C5. Allebei Sedans. Avensis legt het af tegen de C5 qua zitcomfort (ook/zeker de passagier), stilte in de wagen (ook op slechte stukken weg) en het berijden van de auto. Meer gevoel bij de C5. Maar dat was de verwachting ook.
Dyane 6, Dyane 6, DSuper5, BX Biarritz, BX 1.9TD, Xantia 1.8SX, Xantia 1.8SX 16v, Xantia 1.9TD Break, C5 2.0 HDi Break, C5 1.6 THP Tourer. Een C6 als we de Lotto winnen.