Mijn xm 21TD (2 fans, airco) loopt warm (oververhit) als mijn caravan (1200 Kg) eraan hangt en een berg op moet rijden. Zonder caravan doet ie het prima, met caravan ook zolang je vlak blijft rijden. Kom je een heuvel tegen stijgt de temperatuur bijna gelijk met de hellingsgraad van de heuvel(hahaha).
In koud of warm weer blijft hij op 65 max 70 graden, met caravan max 90 graden maar bergop dan stijgt de temperatuur tot 115 ( en zelfs tot 130 ) graden met de caravan. Er zit geen thermocontact in de radiator met mijn type wagen (trouwens radiator wordt overal warm en is dus niet verstopt). Ook de koppakking is niet lek. Wat mij wel is opgevallen is dat beide fans steeds op halve snelheid draaien zowel bij 50 als bij 100 graden.
Aan de motorblok zitten 3 sensoren op de module waar de dikke waterdarm op is aangesloten. De achterste ( zwarte kleur ) sensor denk ik dient om bij oververhitte motor het stoplampje te doen branden, maar ben hier niet zeker van. De tweede sensor is blauw van kleur en bedient de temperatuurmeter in de wagen (heb ik gecheckt) en de voorste sensor ( bruin met 2 draadjes ) is??? Wanneer ik deze lostrek dan gaat de linkse fan op hoge snelheid draaien en valt de rechtse fan stil. Als ik deze sensor terug aansluit, draaien beide fans terug op lage toeren.
Ook de waterpomp is oke want je ziet het water stromen in het reservoir.
Is er nog ergens een andere sensor ( en waar zit ie dan ) om de fans op hoge snelheid te laten draaien bij hoge temperatuur? Of is het die bruine sensor op de module die eventueel stuk is? Zou alles toch oke zijn maar is er een relais stuk die de fans op snelle toeren laat draaien en waar zit die dan weer? Heb al alles nagekeken maar ben echt ten einde raad.
Precies hetzelfde heb ik bij een xantia 21 TD gehad daar heb ik het opgelost door een weerstand in serie met de bekabeling van de bruine sensor te zetten. Als je de stekker lostrekt gaan de fans full power (zoals je al vermelde). Ze slaan dus te laat in. Door er nu een weertand tussen te zetten verhoogt je de oorspronkelijke weerstand. Als ik he me goed herrinder volstond een weerstand van 2K2.
daarbij sloegen de fans bij berg bekliming in bij 90 graden. Koel probleem opgelost. Succes.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hoi citroen 23. Als ik de stekker losmaak (bruine met 2 draadjes) gaat enkel de linkerfan sneller draaien MAAR de rechterfan valt dan volledig stil ! Indien ze beiden snel gingen draaien, was er geen probleem en trok ik de stekker gewoon los als de caravan er aan hing en het probleem was opgelost.
Trouwens bepaalt deze bruine sensor dan de snelheid van de fans? Hieruit kan ik dan misschien concluderen dat ofwel de sensor stuk is of dat eventueel de relais die de fans aanstuurt stuk is? En zitten deze relais boven de linker ( chauffeurkant) boven de koplamp? Want het viel mij op dat de middenste van de 3 relais tamelijk heet wordt.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Als eerste, maar dat lost je probleem niet op, je thermostaat is stuk. Je temperatuur moet op tenminste 85°C (handbak) staan onder normale omstandigheden. (of 80°C bij een automaat)
Ten tweede, en dat gaat wel over je probleem, is de bruine sensor misschien wel kaduuk, maar in ieder geval klopt er nog iets niet, zoals je zelf al concludeert, aangezien bij het lostrekken maar 1 fan voluit gaat draaien.Naast de sensor spelen nog 3 relais een rol, nummers 813, 814 en 815. Ik vermoed dat in jouw geval relais 815 niet helemaal jofel is, maar ik moet nog even studeren. Het zou helpen als je precies kan vertellen welke XM je hebt, en dan vooral het organummer. Dat is een 4-cijferig nummer aan de binnenkant van de A-stijl aan de bestuurderskant.
Alle drie de relais zitten achter je linker koplamp, dus je kan alvast wat gaan proberen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Je hebt al een reactie geplaatst terwijl ik met de mijne bezig was. Ik zou dat warme relais maar eens gaan vervangen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Oke, dan heb jij een iets andere situatie. Dan zou ik eerst eens naar die relais kijken daar bij mij beide fans voluit gingen bij het lostreken van de bruine stekker. Mocht het niet luken (na het vervangen van de 3 relais welke je gewoon op de autosloperij uit (nagenoeg) iedere auto kunt trekken voor een paar centen) dan wil wel weer een in het elektr. schema duiken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het is een 21 TD met airco van 1994 (dus gebouwd voor 1994). Ik heb in een vraagbaakboek van de xm gekeken en heb gemerkt dat er meerdere types instaan maar heb gevonden dat deze met 2 fans en airco geen sensor in de radiator heeft en de andere wel ( heb dus het juiste type gevonden, maar er staan geen uitleg vermeld betreft de sensors, jammer genoeg) Het motortype is XUD11, het organummer ( wat het ook mag wezen) ga ik in ieder geval eens zoeken en zal het vermelden. Nog een vraagje. Worden de fans enkel maar door 1 relais bedient op beide snelheden of zijn er meerdere relais die de fans besturen?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik ben eruit, het moet relais 814 zijn, en dat is idd de middelste.
Het werkt als volgt: ‘Normaal’ zijn de fans in serie geschakeld (allebei 6V) en draaien ze dus op laag toeren. Zodra hoog toeren nodig is worden relais 814 en 815 bekrachtigd, met als gevolg dat ze parallel aan elkaar komen te staan. 815 werkt, hierdoor krijgt de linkse fan 12V, maar 814 werkt niet en hierdoor krijgt de rechtse fan opeens helemaal niets meer.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
XM’s met twee fans hebben 3 relais voor de twee fans.
813 (meest links): zorgt voor de plus van de linker fan
814 (middelste): onbekrachtigd zorgt deze voor de massa van de linker fan via de rechter fan. (In serie dus).
Bekrachtigd, geregeld door de water temperature control unit (bitron-module onder dashboard kastje) schakelt deze de linker fan rechtstreeks aan massa.
815 (rechter): wordt tegelijk met 814 bekrachtigd en zorgt voor de plus van de rechter fan. de rechter fan zit dus altijd aan massa.
Opties zijn dus:
+ - 813 - linkerfan - 815 - rechter fan - massa met als resultaat, allebei laag toeren
+ - 813 - linkerfan - 815 - massa
+ - 814 - rechterfan - massa met als resultaat allebei hoog toeren
Ik had tot nu toe bij de type 2 XM’s gekeken, maar ik zie al dat er nauwelijks verschil zit tussen type 1 en type 2 xm’s wat dit betreft.
Vervang die middelste, dan gaan als het goed is in ieder geval weer beide fans hoog toeren draaien als je de stekker van de bruine sensor lostrekt. Dan is het daarna nog een kwestie van kijken of de bruine sensor goed is, of tijdelijk de sensor lostrekken als je met caravan door de bergen gaat.
(En natuurlijk een keer de thermostaat vervangen)
Het organummer (organisatienummer) is een soort geboortedatum van de XM. Het is het nummer van de hoeveelste dag na 8 november 1976 de auto van de band is komen rollen. http://www.drtheo.nl/CX/orga-number.htm
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ik zou wel fff contactspray o.i.d. gebruiken voor de relais voetjes daar deze nogal eens willen corroderen en dus tot een slecht contact (kunnen) leiden !!!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
bedankt voor de snelle en goede uitleg. Ik ga hier morgen werk van maken en de relais checken.
Thermostaat is misschien niet meer van de beste maar vermits dat de radiator en temperatuur in de wagen vrij snel 65 graden aangeeft, denk ik niet dat ie kaduuk is. Ook in het reservoir stroomt het water vrij snel rond. Dus als de thermostaat niet open zou gaan, kan het water toch niet zo snel stromen?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Klopt, maar het probleem is ook niet dat je thermostaat niet opent, maar dat je thermostaat niet sluit. Met als gevolg een te lage temperatuur (nu dan niet, maar wel als het kouder is) en een hoger verbruik.
En een fijne vakantie gewenst
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Thanks Brian en citroen23. Heb vanmorgen de stekker (bruine) eraf getrokken en wat gefriemeld met de relais. De rechtse fan begon onmiddelijk op volle toeren te draaien. Het was de linkse relais waarvan de voetjes gecorodeerd waren en slecht contact maakten.
DUS: probleem opgelost !
Nu met de caravan een paar heuveltjes gaan opzoeken om te testen of ie nog warm loopt en de beide fans snel draaien. Doet ie het dan niet—> gewoon een nieuwe sensor halen. Ik zou eventueel ook de sensor kunnen testen door in warm ( heet water ) te leggen en doormeten, maar weet niet de graden in eerste en tweede fase dat deze sensor moet doorgeven. Maar na een caravan tripje zullen we het wel opmerken of ie het doet of niet.
Nogmaals bedankt heren TOP en allemaal een toffe fijne vakantie toegewenst.