Een tijd geleden heb ik een BX 19 GTI gekocht van een man die werkzaam was bij de Citroën-dealer/garage waar deze auto nieuw verkocht en sindsdien in onderhoud was. Pas later heb ik bij die dealer de onderhoudshistorie opgevraagd. Nu komt de teller bijna op 120000KM en dacht ik de distributieriem te moeten vervangen. Nu staat echter in de onderhoudshistorie dat bij 108295KM een snaar AV10-800 en snaar K4-954 vervangen is en ook een regel met “aandrijfriem accessoires vervangen”. Nu heb ik wel het vermoeden dat dus inderdaad de distributieriem toen al vervangen is, maar ik zou het graag zeker weten. Is er iemand die kan vertellen of één van de genoemde type snaren inderdaad een distributieriem is?
Mij lijken het eerder voor de HD-pomp en de dynamo te zijn die snaren. Oftewel de multi-riem en de V-snaar. Vrees dat je D-riem nog niet vervangen is. Je kunt het anders ook wel aan de tijd zien die eraan besteed is.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
AV10-800 is de multieriem en ik vermoed dat K4-954 de v-snaar van de hd-pomp is.
Wanneer de distributieriem vervangen wordt door de garage vermeld men dat meestal ook erg duidelijk.
Je kunt nog even onder de motorkap kijken om te zien of ze de vervangingsstand hebben opgeschreven op een sticker op de balk waar de koplampen in zitten of op het distributiedeksel zelf. Anders zou je nog kunnen bellen met de garage of zij dat nog in hun systemen hebben staan.
Maar ga er maar voorzichtig van uit dat die riem nog niet is vervangen.
Wanneer niet en je gaat/laat hem doen, neem dan ook de waterpomp en de spanrol mee, je wilt daar uiteraard geen risico’s mee lopen en zo’n karretje verdient dat ook wel!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er vanuit dat de distributieriem niet vervangen is. Dat lijkt me inderdaad wel zo veilig en zoal Mechuccio al zegt is de wagen het wel waard. Bevalt me erg goed zo’n BX GTI.
Dat kan ik alleen maar beamen D-riem vervangen is overigens goed te doen. Je moet alleen even weten welke spanrol je hebt en in combinatie daarvan hoeveel tandjes de riem heeft. Dan kan de dealer jou wel de juiste onderdelen verschaffen. Met de oude spanrol (grote veer) heb je volgens mij 113 tanden de nieuwe heeft er 114. Oftewel de oude heeft minder tandjes dan de nieuwe.
gti is een 114 tanden riem met exenter spanrol.
en ga er inderdaad maar vanuit dat dat niet gebeurd is.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Het ligt eraan welk organummer je GTi is Die van mij heeft 113 tanden…. En ik heb ook een GTi type 3 BX.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Is het niet 114 tands geworden toen de katalysatort er onder kwam?
Volgens mij niet. Want onder mijn auto zit ook een katalysator en ik heb 113tanden.
DKZ is voor zover ik weet niet eens geleverd zonder katalysator?
ok, ik heb tot hiertoe alleen 114 tanden op een gti tegengekomen, wel allemaal katloze.
ik dacht dus dat ze die ambetante veerspanner achterwege gelaten hadden
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4