5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
Te slappe multiriem
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 16 februari 2008 11:44 AM
  [ # 61 ]

Je hebt gelijk, nu zie ik het pas….

Duizendmaal excuses Surprisedops:

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 18 februari 2008 10:26 PM
  [ # 62 ]

Daar kun je het zelf niet voor maken… Confused

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 28 juni 2010 11:38 AM
  [ # 63 ]

Na alle voortvloeiende ellende van een door de garage niet goed uitgevoerde vervanging van de distributieriem afgelopen winter krijg ik het volgende probleem wat hiermee te maken zou kunnen hebben.

Bij het starten met koude motor een hoop gepiep. Dit is direct hoorbaar. Riemen zouden het niet mogen zijn. Deze zijn nu alle vervangen, samen met waterpomp en spanrol. Mijn nieuwe (dealer)garage heeft ook al geluisterd, maar kan de oorzaak ook niet een twee drie vinden. Garage heeft alles goed ontvet na een LHM lekkage bij de HD-pomp. Lukraak onderdelen vervangen wil ik niet (en zij ook niet).

Nu was het opvallend dat het gisterenmiddag nadat de auto de hele dag in de zon gestaan had of het gepiep langer duurde. Als de auto (motor)warm is dan is het gepiep weg.

Omdat ik dezelfde symptomen heb als in dit draadje heb ik het hier geplaatst alhoewel ik niet denk dat een te slappe multiriem de oorzaak is. Er klappert niets. Het rare is dat ik denk dat het geluid van meer achterin de motor komt. Maar daar zit toch verder niet iets draaiends?

salut

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 28 juni 2010 01:46 PM
  [ # 64 ]

Piepende auto’s direct na de start breng ik steeds in verband met een te slappe dynamoriem. Zeer zelden blijkt het wat anders te zijn. Geldt voor vrijwel alle merken en types.
Direct na de start probeert de dynamo de accu weer bij te vullen, waar zojuist de stevige startstroom aan is onttrokken. Daardoor vraagt de dynamo direct na de start een hoog koppel. Als de riem te slap staat slipt de dynamo, maar hij draait wel, dus hij laadt ook bij. Meestal is daardoor het gepiep “aan het eind van de straat” wel over.
Riem ASAP spannen is dus de remedie. Zo niet: ook een nieuwe riem.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 28 juni 2010 01:50 PM
  [ # 65 ]

Eens met Jan!
Je kan de kap bij het bijrijderswiel eens loshalen en de motor starten. Dan kan je wel zien of de riem loopt te zwabberen of niet.
Zelf kreeg ik die riem van mn 2.1 ook niet meer lekker strak, bleek de demprol en dempveer compleet vergaan te zijn. Dan voelt de riem wel strak als de motor uitstaat maar de vibraties worden niet meer gedempt. Bij mij is daardoor ook het een en ander afgebroken, daarna riem gescheurd en in de d-riem terecht gekomen Sad
Controleren met enige spoed Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 28 juni 2010 02:14 PM
  [ # 66 ]

Ik ga morgen toch de voorwielen er af halen. Dan zal ik meteen ff de kap er af halen en kijken. Net nav jullie vermoeden mijn nieuwe garagist gebeld. Hij vind het geluid niet overeen komen met het geluid van een klapperende multiriem (waar ook de dynamo aan vast zit)

salut

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 juni 2010 12:47 PM
  [ # 67 ]

Dit is mijn 2.1 met een klapperende riem:
http://www.youtube.com/watch?v=dZfdfETlSis

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 30 juni 2010 08:23 AM
  [ # 68 ]

Ik weet niet of de krukaspoelie hetzelfde is als bij een 16V, maar die is bij mij 3 maanden geleden in 2 stukken uiteen gevallen, nadat het handeltje zeker 3 maanden aan het gillen was. Op het laatst klapperde het ook, maar kon ook niet anders.

Daarvoor vervangen: riem, spamrol, dynamo. Dat was het dus allemaal niet, maar bleek gewoon een krukaspoelie te zijn. Klusje van niets (als je een slagmoersleutel op lucht hebt)

De poelie bestaat uit 2 gedeelten, alu ring, en ijzeren ring en daartussen rubber geperst, rubber was weg gevreten, gevolg 2 stukken poelie en doet tie niets meer!

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 02 juli 2010 02:21 PM
  [ # 69 ]

Ik heb afgelopen week even een klein filmpje gemaakt met mijn telefoon.

Quiz: herken het geluid.

xm piepend geluid bij starten

salut

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 02 juli 2010 02:27 PM
  [ # 70 ]

Zet ondertussen met watervaste stift of Typ-ex even een streep op je poelie, zowel op het binnendeel als het buitendeel, over het rubber heen.
Dan kan je na enige tijd controleren of de buitenring verschuift t.o.v. het binnengedeelte. Zo ja: Geen meter meer rijden, onmiddelijk vervangen. Laat je dan niet verleiden om een goedkope poelie via Ebay o.i.d. te bestellen, maar zorg dat je zeker weet dat je een Bilstein of ander goed merk hebt. Goedkopp is bij deze poelies nogal eens duurkoop.

Succes!

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 02 juli 2010 03:52 PM
  [ # 71 ]

Ik heb laatst bij mn 2.1TD ook de poulie vervangen, die was al 3 kwart verdraaid ondertussen.
En controleer ook of die demperveer & rol nog goed vastzitten. Die veer heeft nog wel eens de neiging zn rubbers te slijten. Dat ding zit tussen je blok en HD pomp in, je kan de bovenkant zien op t filmpje

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
marxandjacx
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007

- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Gepost: 02 juli 2010 03:53 PM
  [ # 72 ]

Volgens mij is dit het geluid van een slippende krukaspoelie, ik herken dit geluid uit duizenden. Je kan er 5000 KM meerijden zoals ik heb gedaan, maar het kan ook in 1 keer afgelopen zijn. Ik wist niet wat het was en de garage ook niet (dom achteraf!)
Dus vervangen, 2e hands bijna niet te krijgen. ik heb die van mij gewoon van de donor afgetrokken, dus viel wel mee. Nieuw ongeveer 120 euro

Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 03 juli 2010 11:43 PM
  [ # 73 ]

Oke, ik laat deze week een nieuwe krukaspoelie monteren. Weet iemand of het prijs technisch interessant is om dan ook een aircopomppoelie te laten vervangen ivm 2*arbeidsloon inbouwen voor het geval het de poelie van de aircopomp blijkt te zijn? knuffel

salut

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 03 juli 2010 11:47 PM
  [ # 74 ]

Ik heb nog geen kapotte aircopouly’s meegemaakt. Wel heeeeeeeeeeel veel krukaspouly’s Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 03 juli 2010 11:48 PM
  [ # 75 ]

Ja, lijkt me geheel niet waarschijnlijk.
Plus, aircopomp zal waarschijnlijk compleet worden vervangen + opnieuw vullen. Dat kost je meer dan deze klus bij elkaar dus dat lijkt me prijstechnisch helemaal niet intressant

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook