Goedemorgen!
Wie kan me hierbij helpen? Of proberen. Over een paar weken heb ik vakantie en ga ik ook op vakantie, met jawel… de BX. Het meeste is in orde, maar de laatste tijd heb ik last van een vreemd geluid op de snelweg, ik zal proberen uit te leggen wat het is….
Komt opzetten vanaf ongeveer 100 kmh, en het lijkt alsof er iets trilt, vooral als ik 130 rijd en dan het gas loslaat, is het duidelijker hoorbaar. Het is geen regelmatig geluid, daarmee bedoel ik dat het onregelmatig rammelt. Het lijkt alsof er iets los zit, en wat ergens tegenaan trilt/ rammelt. Het is ook (nog) niet erg hard hoorbaar.
Ik dacht zelf misschien aan een homokineet, alleen als ik op de rotonde rijd, dan effe gas geef en links en rechtsom rijd, is er niks hoorbaar…. Zijn er andere manieren om de homokineten te testen?
Wie o wie kent dit en weet misschien wat het kan zijn….?? Het is altijd lastig uit te leggen hoe zo’n geluid klinkt
Bedankt alvast!
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Is het een hoog of laag geluid?
Is het er ook als je de auto in z’n vrij zet bij die snelheid?
Kun je het geluid ongeveer lokaliseren?
Wordt het erger of minder als je een beetje links/rechts stuurt?
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Naar links of rechts sturen maakt niet uit, wordt er niet erger/ minder van… Geluid komt van voren,maar ook omdat het niet heel erg luid klinkt, is het lastig te zeggen waar het vandaan komt. Ik moet zometeen nog een stuk over de snelweg, dan zal ik eens proberen wat er gebeurd in de vrij/ koppeling in!
edit: het is een wat lager, beetje schrapend geluid.
Is er verschil te horen in de deining en hobbels van de weg?
Dat het bij het opvangen van de neerwaartse beweging anders hoorbaar is.
probeer de auto op een brug te zetten en alles even bij langs voelen. Kan van alles zijn namelijk. Een kleine beurt bij een garage is natuurlijk altijd handig als je op pad gaat.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik had deze klachten toen mijn uitlaat aan het vergaan was. Als ik dan m’n gas losliet klapperde de halve uitlaat tegen de ophanging en tijdens hoge snelheden stond deze nogal te vibreren.
trouwens welk type bx gaat het om? Ik had een zx met 1.4 tu motor waarvan het hitteschildje net naast het boutje was afgeknapt/gebroken waardoor er bij een bepaald toerental irritant geluid was in de vorm van mee resoneren met de motor.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Het gaat om een BX Calanque, met een K1G motor. Maarrrr… heb net op de snelweg gereden, maar helemaal niks! Wekenlang was dit geluid er en nu dus niet meer…. weet niet of ik er blij van moet worden Wel merkte ik dat de uitlaat wat los hing bij ‘t eind, bewoog zo op en neer als ik er met m’n voet tegenaan duwde… Dus dat zou ‘t evt kunnen zijn. De auto krijgt sowieso nog een grote beurt, de veerbollen worden gevuld en zelfs nog nieuwe banden, want schoof net alweer ‘n stukje door bij ‘t stoplicht
Iemand nog meer tips wat goed is om na te kijken voor een vakantiereis? Ga toch ‘n kilometertje of 3000 rijden denk ik.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Je kunt een paar keer gymnastieken, als je octopus dat overleeft dan overleeft ie de vakantie ook wel. En verder natuurlijk olie, koelvloeistof en LHM meenemen, slangetjes en pijpjes en slangenklemmetjes om evt. een retourleidinkje te repareren mocht dat stuk gaan. En verder kijken dat je banden en remmen in orde zijn natuurlijk.
Bovenal een onbreekbaar vertrouwen in de BX meenemen en veel plezier hebben!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Haha oke, dat plezier gaat wel lukken en vertrouwen heb ik sowieso wel in de BX!
Hij is in 2003 geimporteerd uit het zonnige, maar vooral droge Zuid-Frankrijk, dus de leidingen e.d. zijn nog puntgaaf, maar zo’n noodpakketje ben ik al enigszins aan ‘t samenstellen.
Totaal aantal Berichten: 6169
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Waarom? Gewoon goede grote beurt doen, paar liter LHM mee voor noodgevallen en zorgen dat je een goede Europese pechhulp hebt geregeld.
en zelfs nog nieuwe banden, want schoof net alweer ‘n stukje door bij ‘t stoplicht
Als je dan in elk geval geen Michelin Energy’s neemt heb je de kans dat je bij nat weer ook niet doorschuift met je nieuwe banden
Niet om er een banden topic van de maken maar hoe slecht zijn de energy’s dan eigenlijk in het nat?
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
De laatste generatie, EnergySavers, is niet slecht in het nat.
Er was laatst een bandentest in Autoweek… de energy savers waren op droog wegdek vergelijkbaar met andere banden, maar op het natte duidelijk slechter. Remweg onder andere.
Ontopic: aanlopende remmen kunnen ook vreemde geluiden veroorzaken, een soort doe-doe-doe-geluid maakte dat bij mijn XM. Dat was het duidelijkst te zien doordat de schijf roodgloeiend was, da’s ook niet normaal.
Blijkbaar heb ik geen authorisatie om m’n eigen bericht te bewerken?
Maar ik wilde er dus nog bij zetten:
Nu dit bericht toch al off-topic is, ook maar even de feiten erbij gezocht uit de zomerbandentest van AW nummer 22. Banden in 185/60 R15, maar ik neem aan dat het bij een andere maat niet gek zal verschillen.
Uit de eindconclusie: Dunlop en Continental het beste. Energy Saver 4e van onder, met als toevoeging: Overtuigend stuurgedrag op droog wegdek, lage rolweerstand. Bij de minpunten: Langere remweg op nat wegdek, wat minder comfort.
Uit de cijfers: Remweg van 100 tot nul op nat wegdek. Beste: Dunlop met 53,8 m. Energy Saver 62,7 meter. Zeker bij een BX, die snel de neiging heeft om te blokkeren, is bijna 10 meter nogal een verschil…
Droog wegdek: Continental 36,8m, Energy Saver 40,0m. Alleen bij de rolweerstand scoort de Michelin hoog, maar zelfs daar is een GoodYear beter. Hoewel die overal dan weer nóg slechter is dan de Michelin. Op alle andere testitems (aquaplaning, aquaplaning in bochten, rotondesnelheid, remmen en bochtgedrag) zit de Energy Saver in de onderste helft qua punten.
Dat lever je dus allemaal in omdat er per se Michelins onder de auto moeten.
Maar goed, weer offtopic, ik zei dus dat vastzittende remklauwen ook vreemde geluiden kunnen maken. In dat geval gaat het wel even weg als je remt volgens mij.