Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik schreef:nee helaas geen specs van de veerbollen e.d. alleen schema´s in de tester. De vering noemen ze “ecotech” en de schokdemping inderdaad amvar. Zo te zien is dus iedere veerpoot voorzien van een stappenmotor, (variabele opening??) zou dan kunnen betekenen dat ze met veel minder soorten veerbollen kunnen werken.
De BHI en de CSS zijn dus de twee computers. En 16 verschillende doorlaat openingen.
Leuke plaatjes, heeft wel een van de cursisten op Velizy z’n beroepsgeheim geschonden….
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
De p607/407 heeft 9 dempingsstanden, ik gok erop dat er niet echt 16 openingen in zitten maar 4x4 combinaties (3x3 )
Verder weinig nieuws we wisten al dat het H3+ met AMVAR was. En dat er per wiel een sensor zit (zoals op p407) ipv per stabilisator stang (zoals op Xm, Xantia,C5)
Wat ik verder heb kunnen ontdekken is o.a:
[list] dat er voor geen 4 bollen lijken zitten, maar 3 net als op C5, Xm, Xantia.
dat de vierde achterste bol voorzien is van een druksensor (overbelasting? onderhoud? : )
dat de CSS de besturing regelt, ik hoop dat dit weer een beetje naar DiRaVi gaat…
dat (net als op de C5 met H3+) de Xenon koplampen de invalshoek van de auto doorgeven aan de CSS, direct, niet via de CAN
moeilijk te zien in 2D, maar het lijkt alsof de C6 net als TA, DS, CX, Gs etcetc weer true centerpoint steering (voorwielgeometrie met zero scrub radius) heeft.[/list:u]
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:De p607/407 heeft 9 dempingsstanden, ik gok erop dat er niet echt 16 openingen in zitten maar 4x4 combinaties (3x3 )
Verder weinig nieuws we wisten al dat het H3+ met AMVAR was. En dat er per wiel een sensor zit (zoals op p407) ipv per stabilisator stang (zoals op Xm, Xantia,C5)
Wat ik verder heb kunnen ontdekken is o.a:
[list] dat er voor geen 4 bollen lijken zitten, maar 3 net als op C5, Xm, Xantia.
dat de vierde achterste bol voorzien is van een druksensor (overbelasting? onderhoud? : )
dat de CSS de besturing regelt, ik hoop dat dit weer een beetje naar DiRaVi gaat…
dat (net als op de C5 met H3+) de Xenon koplampen de invalshoek van de auto doorgeven aan de CSS, direct, niet via de CAN
moeilijk te zien in 2D, maar het lijkt alsof de C6 net als TA, DS, CX, Gs etcetc weer true centerpoint steering (voorwielgeometrie met zero scrub radius) heeft.[/list:u]
De DS had inderdaad centerpoint steering. Daarbij waren de bovenste en onderste fuseekogels binnen het wiel geplaatst en ze lagen precies in het vlak door het hart van het wiel.
Schuurstraal nul kan ook op andere wijze bereikt worden, daarvoor is er geen centrepoint steering nodig.
Op het plaatje lijkt het mij dat het bovenste fuseepunt buiten het wiel ligt. Daarmee kan dan wel een schuurstraal nul, maar geen centerpoint steering gerealiseerd worden.
Overigens is schuurstraal nul niet zaligmakend, door het ontbreken van een koppel op het wiel wordt dit erg gevoelig voor onbalans. Ik kan me dat nog maar al te goed herinneren uit de tijd dat ik DS reed ops:
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Je hebt gelijk de stuuras loopt waarschijnlijk flink schuin.
Die gevoeligheid voor onbalans is simpel op te lossen: DiRaVi
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Je hebt gelijk de stuuras loopt waarschijnlijk flink schuin.
Die gevoeligheid voor onbalans is simpel op te lossen: DiRaVi
Inderdaad, en daarom misschien wel schuurstraal nul, is een kwestie van keuze voor de constructeur.
Even terug naar centerpoint steering, dat kon bij de DS en de GS omdat daar de schijfremmen tegen de bak zaten, daardoor onstond de ruimte voor de fuseekogels binnen het wiel.
Bij de C6 is dat niet mogelijk, net zo min als dat mogelijk was bij de CX, die ruimte wordt in beslag genomen door de remmen. En naar ik denk ook niet bij de TA, daar zaten die grote remtrommels in de weg.
Hoe overigens DiRaVi van invloed kan zijn op onbalans is me niet duidelijk. Die wordt bij de wielen gegenereerd en daarop heeft de besturing geen invloed. Wel op het al-dan-niet doorgeven aan het stuurwiel, maar die onbalans blijf je dan (deels) wel voelen in de auto.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
[orenklapper mode]
Eviltwin ik wil wel eens weten wat jouw werk is… [\orenklappermode]
Wat is AMVAR?
Wat is CAN?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:[orenklapper mode]
Ik wil wel eens weten wat jouw werk is… [\orenklappermode]Wat is AMVAR?
Wat is CAN?
amvar geen idee
CAN controller area network, wel eens wat mee gespeeld tijdens stage. Citroen noemt zijn on-board netwerk multiplex… Maar zou me niks verbazen als het gewoon gebruik maakt van CAN.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
wij hebben het gewoon over Can of Van, twee bijna gelijke principes van multiplex. VAN is van PSA en CAN is van Bosch. Maar het is dus digitale aansturing.
misschien wordt het toch eens tijd voor cursus multiplex…
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
en AMVAR is een elektronisch dempingssysteem, wat al een paar jaar op Peugeot’s wordt toegepast.
Waar de afkorting voor staat zal ik opzoeken maar weet ik niet uit mn hoofd..Wie weet, weet een ander het zo op te noemen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
oldenhage schreef:wij hebben het gewoon over Can of Van, twee bijna gelijke principes van multiplex. VAN is van PSA en CAN is van Bosch. Maar het is dus digitale aansturing.
misschien wordt het toch eens tijd voor cursus multiplex…
Multiplex is niet zo moeilijk toch? over parallele draadjes digitaal met adressen onderdelen aansturen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:oldenhage schreef:wij hebben het gewoon over Can of Van, twee bijna gelijke principes van multiplex. VAN is van PSA en CAN is van Bosch. Maar het is dus digitale aansturing.
misschien wordt het toch eens tijd voor cursus multiplex…
Multiplex is niet zo moeilijk toch? over parallele draadjes digitaal met adressen onderdelen aansturen…
Het leuke is dat het ook nog collission proof is. Ofwel: als 2 devices tegelijk gaan zenden (het is broadcast) dan wint de belangrijkste zodat dat de belangrijkste boodschap altijd overkomt. De minder belangrijke zender luistert wel mee op de bus en zal merken dat zijn bericht wordt overruled en gaat het later nog een keer proberen. Belangrijk verschil met bijv. ethernet dat dus niet collission proof is (al kunnen ethernet devices collissions wel detecteren, maar beide packets gaan dan verloren).
Meer over CAN is te vinden in de datasheet s van halfgeleiderfabrikanten (bijv. Philips).
Deze link is wel leuk voor mensen die er meer van willen weten.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
das nou CAN…
en het werkt zo mooi,
maar of iedereen het nu begrijpt
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:das nou CAN…
en het werkt zo mooi,
maar of iedereen het nu begrijpt
Je CAN er idd een hoop mee . In mijn opleiding en beroep houd ik mij met dit soort materie bezig (niet specifiek CAN, maar wel digitale techniek). Maar dat is vooral theoretisch en wat betreft de achtergrond. Praktisch gezien (zeg maar in de werkplaats van de dealer) weet ik er weer niks van.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
oldenhage schreef:das nou CAN…
en het werkt zo mooi,
maar of iedereen het nu begrijpt
Jaja. Ik snap ut. Maarreh, wats dan CAN-CAN?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Full CAN,
mare heb je niets te doen of zo???
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115