80 van de 194
« Eerste  < Vorige 78 79 80 81 82 Volgende >  Laatste »
   
De SM van Waterman: is verkocht.
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 23 juni 2010 09:46 PM
  [ # 1186 ]

Kom nou Uber, zo maak je nog krassen in je bijkeuken nono . Natuursteen is mooi hard, daar komt geen krasje in van zo’n diff. Wel tevoren even het steen z’n regelmatige anti-porosie behandeling geven, anders zit het vet uit je diff straks in je aanrecht.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 juni 2010 09:47 PM
  [ # 1187 ]

Wat doe je zoal als vrouwlief niet thuis is ?

whip

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 juni 2010 09:49 PM
  [ # 1188 ]

WOEHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAAAAAAAA!!!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 23 juni 2010 10:03 PM
  [ # 1189 ]

Briljant Mr. Green

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 juni 2010 11:44 AM
  [ # 1190 ]

Dat deed ik met de kop van mn SS50. klepgeleiders eruit stoken.  Ma was weg.. Het hele huis blauw van de rook…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juni 2010 09:09 PM
  [ # 1191 ]

Vandaag was het mooi weer en had ik tijd om de versnellingsbak af te maken. Kortom, hier volgt de reportage van de eindmontage van de laatste losse onderdelen.
Als eerste heb ik de bak in de workmate gezet, met het voordeksel naar beneden. Dit werkt het makkelijkste, en zo kun je de bak goed klem zetten.

Daarna het huis waar het differentieel in komt en het pignontandwiel nog eens goed schoongemaakt en met bakolie gesmeerd. Hierna kon het differentieel er dan in:

Dan kan het koppelingshuis er op. Hier voor moet je de pasvlakken héél goed schoonmaken. Als afdichting gebruik ik al enige tijd loctite 510. Dit is een goedje wat naar mijn idee ideaal voor dit soort toepassingen is. O.a. Saab en BMW schrijven het zelfs voor bij bak revisies. Een tube kost alleen wel bijna 30 euro…

Nu kun je de boel gaan vastzetten. Eerst de 4 moeren aan de binnenkant van het koppelingshuis, daarna de bouten die aan de buitenkant zitten.
Daarna kun je ook de pasvlakken voor de 2 eindstukken met vlakafdichting insmeren:

Het eindstuk, ook wel differentieel-as genoemd, klaar voor montage. Hier zie je ook de 2 afstandsringen waarmee de voorspanning en tand-speling van het differentieel mee geregeld worden:

Diff-as/eindstuk op z’n plek, op naar de andere kant:

En dan zit de bak in elkaar:



Nu nog tijd vinden om de bak in de SM te knutselen. 
Een paar dingen waar je bij het “reviseren” van een SM of DS bak goed op moet letten: De afstelling van de voorspanning van de differentieel-lagers, de slijtage van het differentieel zelf, natuurlijk is het goed beoordelen van de synchromeshringen belangrijk, maar minstens zo belangrijk is het bekijken van het conische vlak op het tandwiel zelf, waar de synchromeshring op moet aangrijpen. Deze vlakken kunnen ook slijten namelijk. Ook de staat van de schakelmoffen moet je goed beoordelen. Het juist afstellen van de schakelvorken is ook belangrijk, zie het WPH hoe. Wat betreft die synchromeshringen, tandwielen en schakelmoffen: Bij twijfel altijd vervangen.  De staat van de lagers is erg belangrijk. Hoe nieuwer/mooier de lagers, hoe stiller de bak kan worden. Overigens wordt het “janken” van de bak niet alleen door de lagers bepaald. Ook de staat van de tandwielen heeft invloed op de geluidsproductie, maar een héél erg belangrijke factor is de staat van het kroonwiel en het pignonwiel. Zijn deze versleten, dan zal de bak vrijwel altijd gaan “janken” ook al zijn alle lagers nieuw. In een SM zit een “sm eigen” pignon-as/pignonwiel. Het is echter wel mogelijk om hiervoor een DS-pignonas te gebruiken. In mijn bak zit namelijk ook een aangepaste ds-pignonas met bijbehordend kroonwiel. Hoe? Dat hou ik nog effe voor me. Iemand dat tzt tegen dat probleem aan loopt mag me een pb sturen. Verder: let goed op de staat van de “splines” van de pignon-as en prise-as. Als de tandwielen te veel ruimte op de splines hebben gaat de boel rammelen, gaat de pook heen en weer en kan ie uit z’n versnelling springen. Nog iets: de moer die de boel bij elkaar houd en aan het einde van de pignon-as zit. Deze moer is tevens de aandrijving van de snelheidmeter.

Deze moer moet echt vreselijk goed vastzitten. Borg hem met de borgrand, maar monteer hem vooral ook met loctit draadborgmiddel. Ik gebruik daar “middel” sterk voor. Het loslopen van deze moer is een bekende kwaal van de SM en DS bak, met als gevolg dat de boel enorm gaat janken, uit z’n versnellingen kan springen en erger nog, bij te lang doorrijden, gaan de splines van de pignon-as stuk. Dan krijg je enorme speling op het tandwiel van de 5e versnelling en kan je een nieuwe pignonas en kroonwiel gaan zoeken. Ja, beide want LET OP: KROONWIEL EN PIGNONAS HOREN BIJ ELKAAR! Je kunt nooit alleen een kroonwiel vervangen of alleen een pignonas vervangen. Deze delen zijn een set en zijn in de fabriek op elkaar geslepen.
Zo, voor nu genoeg. Vragen? Stel ze maar, misschien heb ik een antwoord, misschien ook wel niet hoor
Wink

In ieder geval een woord van dank aan Leontien & Sjorske van Gar. Hydraulique voor het meedenken, het gebruik van de spoelbak een het perfecte differentieel Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 28 juni 2010 09:38 PM
  [ # 1192 ]

Wat een spreker is die man, wat een spreker is die man, het is de man die prachtig spreken kan…


Mooie uitleg hoor, mooi dat het hele spel weer in elkaar zit.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juni 2010 09:40 PM
  [ # 1193 ]

Cool Cool Nou nog een soort van testbankje bouwen. Ga ik even over nadenken vanavond Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10347
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 juni 2010 11:07 PM
  [ # 1194 ]

Loctite 510 heb ik ook. Zou een dun rupsje daarvan iets zijn om die dure klepdekselpakkingen te vervangen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 28 juni 2010 11:23 PM
  [ # 1195 ]

Ok stel je vragen maar zei je, daar komen ze

Mijn bak ligt nu ook open en bij het uiteen halen van het diff viel me op de de asjes (de twee korte
en de lange) waar over de tandwielen lopen, ligt ingesleten zijn.
De nominale maat zou 15.00 mm moeten zijn, maar ze zijn nog maar 14.93 op de slechtste plek.
Ik zou deze willen vernieuwen maar zou graag willen weten van wat voor materiaal deze as is gemaakt
Het lijkt me een door en door gehard asje…
De tandwielen zijn nog goed en onbeschadigd, zowel het asgat als de tandflanken.
Als deze asjes weer vernieuwd zijn, weet ik zeker dat het diff weer in orde is.

nog een vraagje dan : de moer die op het asje in de eindstukken zit, is dat een maat 1 3/4”, ongeveer 44.5mm?

gr mark

ps je bak ziet er netjes uit, succes met inbouwen

gr Mark

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juni 2010 11:30 PM
  [ # 1196 ]

Die asjes kun je nieuw krijgen bij harry martens, misschien is dat handiger? Ze lijken mij ook door en door gehard, maar zeker ben ik daar niet van. Ik zou wel eens even kunnen kijken bij de asjes die in mijn oud ijzer-bak liggen. De moer waar jij het over hebt moet een metrische maat zijn mark Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juni 2010 11:31 PM
  [ # 1197 ]
jantje1948 schreef:

Loctite 510 heb ik ook. Zou een dun rupsje daarvan iets zijn om die dure klepdekselpakkingen te vervangen?

Dat kan hoor. Maar, ik smeer de pakkingen in met loctite 5922. dat werkt al jaren erg goed.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 28 juni 2010 11:46 PM
  [ # 1198 ]

de maten zijn normaal gesproken 41 of 46 mm (doppen) maar als ik meet met een passer in het gat en er daarna mijn schuifmaat tegen de passer leg kom ik op ongeveer 44,5 mm.
Dit lijkt mij ook een vreemde maat voor citroen, maar je weet maar nooit.

Ik moet er wel een dop voor verbouwen want een dop uit een 3/4 set maat 46 gaat dus niet over de as
ff doorslijpen en er een pijpje tussen lassen
miss met een 6-kant 46 proberen…

wat de asjes betreft, een prijs idee?

gr mark

gr Mark

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 juni 2010 11:48 PM
  [ # 1199 ]

Geen idee wat die asjes moeten kosten, ik heb het gevraagd via de Yahoo-groep maar kreeg geen reactie. jammer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
mark sm
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 556
Geregistreerd: 17-01-2009

Gepost: 28 juni 2010 11:50 PM
  [ # 1200 ]

Yahoo-groep, wat moet ik me daarbij voorstellen?

gr mark

gr Mark

Profiel  
 
 
80 van de 194
« Eerste  < Vorige 78 79 80 81 82 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook