![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
- ID/DS DS23H Pallas
Zo af en toe gebeurt het mij wel eens dat mijn auto niet start. Als ik dan een paar keer met mijn selecteur heen en weer ga dan doet ie het ineens weer.
Ik denk aan een gare schakelaar of relais die regelt dat je alleen in P of N kunt starten. Die wil ik dan ook gaan vervangen. Kan iemand mij vertellen waar ik dat ding kan vinden? Zit ie op de bak?
Is dit ook te bypassen met een extra relais. Zo ja, iemand hier ervaring mee?
P.S. Het kan niet aan de startmotor liggen, die heb ik net vervangen.
Ik geloof dat dit 1 van de relais is die achter de koplampen zit. Maar welke durf ik niet te vertellen.
Maak eerst die contacten eens schoon, de relais voetjes zijn vaak erg geoxideerd en het probleem.
Die schakelaar is het waarschijnlijk niet, wat jij hebt is een veel voorkomend probleem
bij de ES9 met 4HP20, maar ook met handbak komt het voor.
Kijk hier ook eens naar en lees vooral wat de gevolgen zijn:
http://ludcpt.free.fr/XM/Electricite/index_fichiers/Page1916.htm
Een handbak heeft die schakelaar niet, maar het komt ook veelvoudig voor bij de hp18’s. Is vaan het relais of de voet die dan dan niet meer willen.
Ouwe mopperkont
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8642.jpg)
Totaal aantal Berichten: 794
- ID/DS DS23H Pallas
Sjaak81 schreef:Die schakelaar is het waarschijnlijk niet, wat jij hebt is een veel voorkomend probleem
bij de ES9 met 4HP20, maar ook met handbak komt het voor.
Kijk hier ook eens naar en lees vooral wat de gevolgen zijn:http://ludcpt.free.fr/XM/Electricite/index_fichiers/Page1916.htm
Nou Sjaak, bedankt voor de tip. Ik heb uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en het contactslot verwijderd. Veel gedoe met kabels, kabelgoten, etc.
Uiteindelijk de gehele exercitie uitgevoerd zoals beschreven in jouw link. Inderdaad waren bij mij de zadeltjes en de contactvlakken op de draden flink vervuild. Ik hoop dat het, af en toe plotseling verschijnende, niet starten spook nu definitief wegblijft.
Ook ergens tussen de wirwar van draden de zwevende zekering van mijn alarminstallatie gevonden en vervangen, die doet het ook weer.