onbekend gaatje in flenzen uitgaande assen van bak.
trix
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9

Gepost: 27 juni 2010 10:50 PM

goedenavond,

ik zit met een klein probleempje, voor een project heb ik een versnellingsbak uit een 2CV die olie lekt.
de olie hangt onder aan de flenzen van de uitgaande assen. nu dacht ik in eerste instantie,..pakking stuk, wel raar dat het aan beide kanten is.
maar bij nader inspectie zag ik deze gaatjes, waarvan ik sterk het vermoeden heb dat de olie daaruit komt.
dus mijn vragen: waarvoor dien deze gaten ? is het mogelijk dat daar olie uitkomt ? en horen deze dan mischien afgedicht te zijn ?
voor de duidelijkheid heb ik een kraspen naar het gat laten wijzen.

alvast vriendelijk bbedankt voor de reacties.

eigenwijs is ook wijs

Profiel  

Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198

Gepost: 29 juni 2010 12:26 PM
  [ # 1 ]

Als er olie uit het gaatje loopt is de keerring waar de as door loopt defect. Het gaatje is om te voorkomen dat de versnellingsbakolie niet langs de as naar de remvoering/remschijf lekt.
Grote ringmoer losdraaien, met een plastic hamer de as [met de ringmoer en lager] uit het huis tikken
en de keerring vernieuwen.

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 29 juni 2010 03:42 PM
  [ # 2 ]

Grappig.
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom er twee slangetjes aan mijn bank hangen.
Daarom dus.

Jeroen

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 29 juni 2010 03:49 PM
  [ # 3 ]

Aan je bank?  huh

Profiel  

trix
< 100 berichten
Rank

Gepost: 29 juni 2010 07:10 PM
  [ # 4 ]

tibor bedankt voor je antwoord.
zijn dat standaard keeringen die je b.v. bij een lagerboer kunt kopen, of is dat speciaal 2CV ?

eigenwijs is ook wijs

Profiel  

Tibor Korzelius
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 198

Gepost: 29 juni 2010 07:50 PM
  [ # 5 ]

De maat van de keerringen voor een versnellingsbak vanaf 1969 is 31x42x8 mm., en is via de handel te koop.

Profiel  

trix
< 100 berichten
Rank

Gepost: 29 augustus 2010 10:02 PM
  [ # 6 ]

ik had trouwens nieuwe keringen gemonteerd maar de bak lekte nog steeds. vervolgens ook maar nieuwe pakkingen gemaakt en tussen de flenzen en e bak gemonteerd. vooralsnog ziet het er goed uit.
ik kwam nog een foto tegen waarop het een en ander te zien is, en wou julie die laten zien ter leering & vermaak.
pakkingen heb ik trouwens zelf gemaakt van pakkingpapier.

in de losse flens is de nieuwe kering te zien, en het bewuste gaatje (zit nu boven maar als flens is gemonteerd zit het onder) wanneer die kering lekt loopt de olie in dat gaatje wat weer in verbinding staat met het gaatje van de eerste foto, zodat de olie dus niet op de remschijf kan komen.

eigenwijs is ook wijs

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook