1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Hoera een nieuwe XM…..uit 96
cybexxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007

- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Gepost: 28 juni 2010 05:06 PM

Hallo Allemaal,

Ik ben op XM jacht, en ben wezen kijken bij een 2.0i 16V uit 98.
Toen ik onder de motorkap ging kijken viel mij op dat r een regelmatige tik in de kop hoorbaar is. Klinkt niet heel hard ofzo, maar is toch aanwezig.
Nu twijfel ik of dit wel hoort, ik heb het gevoel van niet.
De verkoper geeft aan dat het de injectie is.

Kan iemand mij klaarheid geven in deze??

Groetjes Cybexxm

test

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 28 juni 2010 08:14 PM
  [ # 1 ]

Waarschijnlijk kantelende zuigers, daar kunnen ze heel oud mee worden.
Of idd, tikkende injectoren, ik weet alleen niet of dat nou schadelijk is!?

Verander even je topic titel in 2.0i 16v, een 2.0i is namelijk een 8v en die hebben geen last van kantelende zuigers. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 28 juni 2010 08:58 PM
  [ # 2 ]

Vergeet ook de mogelijkheid van een overleden klepstoter niet!
Neemt het geluid gelijk met de toeren mee? Wordt het minder als de motor warm is? Of blijft het gelijk? Of wordt het zelfs harder?
Een tik is een beetje een erg vage omschrijving..

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 juni 2010 09:28 PM
  [ # 3 ]
eXpelliarMus schreef:

Of idd, tikkende injectoren, ik weet alleen niet of dat nou schadelijk is!?

Injectoren tikken altijd wel, anders doen ze het niet Wink
Door de zwavelarme benzine van vandaag, hoor je het tikken wel harder, verder is het niet ernstig.

Een hydraulische stoter? zou kunnen, dan zit er een verkeerde olie in (te dik), voor zover ik het weet, kunnen de stoters bij dit type motor niet stuk gaan. Het is een ander soort stoter dan bij een V6 of 2.1 diesel, waar de stoters wel kapot kunnen gaan.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 28 juni 2010 09:31 PM
  [ # 4 ]

Sja, de ES9J4S heeft ook die stoters die niet kapot gaan.. Zijn er bij mij toch echt 24 vervangen… Alles kan kapot!
Bedoel iig te zeggen dat een diagnose stellen op een mededeling dat een kop “tikt” en niet meer eigenlijk niet mogelijk is…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 28 juni 2010 09:40 PM
  [ # 5 ]

De stoters in jouw C5 kunnen gewoon kapot gaan, zijn 2 verschillende constructies.

Maar goed, een tik in de kop is een ruim begrip, neem iemand mee die er verstand van heeft om te luisteren/beoordelen.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 28 juni 2010 10:39 PM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

Een hydraulische stoter? zou kunnen, dan zit er een verkeerde olie in (te dik), voor zover ik het weet, kunnen de stoters bij dit type motor niet stuk gaan. Het is een ander soort stoter dan bij een V6 of 2.1 diesel, waar de stoters wel kapot kunnen gaan.

Toch heb ik het al 2 keer meegemaakt. Een 2.0 en een 1.8 16v beiden met een of meer stukkende klepstoters.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 juni 2010 12:23 AM
  [ # 7 ]

Hmmm? Ik heb het namelijk nog nooit meegemaakt en als ik naar de constructie kijk, zou je zeggen dat het niet mogelijk is. Blijkbaar kan het dus wel, wat was er dan precies kapot, viel het busje in de stoterbus eruit of kwam deze vast te zitten?

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 29 juni 2010 01:01 AM
  [ # 8 ]

Zover heb ik ze nooit uit elkaar geplukt. In beide gevallen was het—> exit voor de auto. De symptomen begonnen in ieder geval met een tikkende klepstoter en daarna compressieverlies. Ik heb het nog niet zo ver zien komen dat de stoter daadwerkelijk vast sloeg, maar stuk kan het zeker.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
cybexxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007

- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Gepost: 29 juni 2010 12:28 PM
  [ # 9 ]

Hallo,

Wat een enorm snelle reactie van jullie!
Het spijt mij dat ik niet specifieker kan zijn over het geluid.
Ik weet wel dat idd het tikken meegaat met de toerental. Met de warme motor was het volgens mij even luid.
Het klinkt vrij licht en niet echt ernstig maar ja, je kunt nooit weten.

Gr Cybexxm

test

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 29 juni 2010 02:04 PM
  [ # 10 ]

Het schijnt dat ze met kantelende zuigers idd gewoon oud kunnen worden. Persoonlijk heb ik liever geen blok dat tikt waar het niet hoort te tikken, maar ja, het kan.

Dat geluid dient volgens mij echter wel minder te worden met het warmer worden van het blok.

Als het geluid blijft en het is een vrij scherp geluid zou het ook “gewoon” een lagerschaal kunnen zijn…

Dat is het vervelende met tikken… het kan van alls zijn en meestal kost het geld.

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 29 juni 2010 02:30 PM
  [ # 11 ]

Een lagerschaal varieert in hardheid wel met de toeren en is nou niet bepaald je eerste verdachte. Die hoor je wel hard!

Er komt inderdaad een regelmatig tikken van de injectoren af en dat zou het ook goed kunnen zijn. Breng iemand mee die er verstand van heeft en je meer kan vertellen..
Waar staat de auto/woon je? Wellicht dat iemand uit de omgeving hier nu meeleest…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 juni 2010 05:51 PM
  [ # 12 ]

Het originele blok in mijn vorige Xantia, tikte ook een beetje, bleek een kapotte zuigerveer en dikke groef in de cylinderwand te zijn. Ik bedoel maar dat het kan heel onschuldig zijn of juist niet, neem in iedergeval iemand mee met verstand van motoren, en bij twijvel, lekker laten staan.

Profiel  
 
cybexxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007

- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Gepost: 29 juni 2010 09:38 PM
  [ # 13 ]

Vandaag was ik bij mijn garage Civer in Den Haag.
Hun geven aan dat het best wel eens de injectoren kunnen zijn bij dit type. De auto staat in Eindhoven, De verkoper had mij via email e.d. het idee gegeven dat de auto in perfecte conditie zou zijn.
Dus ik blij naar Eindhoven….....jammer dat er dan weer van alles mee is.
Maar goed, ik heb alweer een aantal ander XM.s op het oog.

Vast bedankt voor al jullie snelle reactie’s

Met vr gr Cybexxm

test

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 29 juni 2010 09:53 PM
  [ # 14 ]

Kom maar op met het volgend exemplaar. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
cybexxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007

- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Gepost: 29 juni 2010 09:55 PM
  [ # 15 ]

Hahaha, ja, dat wordt een Turbo CT VSX uit 96….....morgenmiddag. 250.000 op de teller, wel goed onderhouden, alleen de airco werkt niet, dus….we zullen het zien!

Gr Cybexxm

test

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook