Ik rijd met een Berlingo Multispace HDI 2.0 van het eerste model, bouwjaar 2002. Deze is tweedehands aangekocht in september 2008 met 93000 km op de teller. Ondertussen staan er al 128000 op.
2010 is al een slecht jaar geweest qua kosten. In maart zijn de achterbanden vervangen en is de remmenset achteraan vernieuwd. Midden juni reed ik vooraan lek, dus deze banden zijn ook vernieuwd. Vorige week wou ik ‘s morgens vertrekken en merkte ik dat de uitlaat op de grond lag: de achterste pot was doorgeroest. Dit jaar moet zeker ook de distributieriem vervangen worden.
In oktober vorig jaar zijn de remschijven en remblokken vervangen.
Ondertussen heb ik een eigenaardig geluidje vastgesteld telkens als ik gas bijgeef (dus bijvoorbeeld na het schakelen). Het komt van achteraan, is geen piepend noch schurend geluid. Ik ken niet veel van auto’s, maar ik zou bijna denken dat het de schokdempers zijn (hoewel ik het geluid niet hoor als ik bijvoorbeeld een snelheidsremmer/verkeersdrempel oprijd).
Daarnaast gebeurt het de laatste dagen ook vaak dat de remmen verschrikkelijk piepen.
Wat hebben jullie al allemaal moeten vervangen aan jullie wagen (wegens slijtage)?
Berlingo HDi 2.0 (2002)
Totaal aantal Berichten: 15697
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik lees nou eens echt helemaal niets wat niet normaal is voor dit kilometrage. Eigenlijk is een dergelijke kilometerstand gewoon niet de meest gunstige om een auto op te kopen. Alle eerste vervangingen komen er dan nog aan. Remmen achter heb ik nog nooit aan de hand gehad (op 215000 km), maar ik kan me voorstellen dat een multispace die door een gezin bereden wordt meer belast wordt op de achteras dan mijn meestal lege besteller. Dat piepen van die remmen is wel bekend, dat doet de mijne ook. Het ‘geluidje’ kan ik met deze summiere omschrijving niet plaatsen, maar ik zou durven denken aan de uitlaat.