Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Dat is een slang die daar niet hoort, ik heb net even gekeken en bij mij zit daar helemaal geen slang (dus niet orgineel)
en heb je al naar de thermostaat gekeken als die wel open gaat?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Goed bezig dat gaat wel goed komen met die Sport
Even een paar antwoorden:
Ga niet zitten klooien met ijzerdraad voor je achterste uitlaatdemper maar laat er gewoon een nieuwe pen in lassen, dan is tevens het gat in je kofferbak dat je kun hebt ook dicht, dit is een veel voorkomend BX kwaaltje en kost je echt de kop niet!
De thermostaat opent de gang naar de radiator (koeling) de gang naar de radiateur(kachel) is altijd open (gereguleerd door kachelkraan) dat het lampje uitblijft tijdens rijden (koeling door rijwind) en aangaat bij stilstand (geen rijwind, geen koeling door radiateur) maar uitgaat bij inschakelen kachel (koeling door radiateur) is vrij duidelijk, je thermostaat is defect of je radiateur zit verstopt. Persoonlijk gok ik op de thermostaat aangezien dat toch wat vaker voorkomt.
En die afgedopte slang is een vacuumslang, maar die heb jij niet nodig, dikke kans dat er een keer een nieuwe olievuldop op gezet is omdat de oude gebarsten was ofzo, de dop met één aansluiting is een stuk zeldzamer dan die met twee aansluitingen en dus hebben ze het zo opgelost. Exact zo heb ik het ook opgelost bij de 16V, het verdient misschien niet de schoonheidsprijs maar het is functioneel.
Ow, en maak eens een foto van dat kroonsteentje waarop de locatie en de kleur van de kabel(s) duidelijk zichtbaar is, de kenners zullen dat wel herkennen waarschijnlijk. (heb zelf nooit een sport of überhaupt carbu BX gehad dus ik zal hem wel niet kennen )
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Jahoor en ik allemaal maar lopen zoeken naar de plek waar ik uperhaupt olie bij zou kunnen vullen (schaam schaam).. nuja dat is dan ook weer duidelijk.
Dan een nieuwe vraag over de thermostaat… is het nu zo dat de thermostaat opent om koude vloeistof in het motorblok te krijgen, of juist andersom, dus warme vloeistof afvoeren?
En de volgende vraag uiteraard… heb ik nu ondanks al mijn goede wil mijn motor lopen vernaggelen door mijn testrit?
Ik dacht dus de thermostaat uit te kunnen sluiten en die blijkt nu toch verdachte nummer 1 te zijn. Dan heb ik meteen wel een nieuwe vraag… hoe bereik ik dat ding? Ik heb de Haynes, vrij nutteloos, en sinds kort ook de Vraagbaak, waar dan in ieder geval de Sport nog in genoemd wordt… maar een plaatje om uit te leggen hoe ik bij die thermostaat kom kon er toch weer niet vanaf. Iemand een tip? Ik moet toch eerst dat luchtfilterhuis weg krijgen, hoe doe ik dat?
Als ik het verhaal enigszins begrijp kan het toch ook gewoon de fan zijn die niet aanslaat? Ik hoop in ieder geval van wel, want dat is net weer iets makkelijker om te controleren en fixen… en zoals al duidelijk mocht zijn… in de korte termijn hou ik van zo makkelijk mogelijk.
Het laswerk voor zo’n ophangpen pak ik liever mee met andere las-werkzaamheden (lees: laat ik doen)... en die zullen er geloof ik nog genoeg zijn. Al viel de bodem goddank mee toen ik het van het weekend onder de brug zag bij de garage, maargoed we hebben nog dorpels, wielkappen en noem maar op. Ik ga er nog even van uit dat dit een echte normale type 1 bx is, en dus zijn laswerk nodig heeft… ondanks dat er wel wat aan geklooi-last is. Dan liever mijn geklooi voor het ophangen van de uitlaat, dus slechts voor tijdelijk bedoeld, ik kan er nu ook prima mee rijden, maar lijkt me beter om de achterdemper wat te ontlasten op een voor mij simpele manier.
Het draadje naar kroonsteentje was rood, als ik goed herinner… snel eens een foto maken. De vraag is nog even of iemand er uberhaupt wat mee kan..
edit:
Waar ik nu nog even mee zit is dat er 5 sport-velgen in de kofferbak liggen (kreeg ik erbij), en ik nog geen kans heb gehad die meuk in de berging te mikken. Ik kan dus nog niet van bovenaf bij de kofferbak vloer, ben eigenlijk wel benieuwd naar de toestand daarvan.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
De fan is het niet, de thermo is het probleem. De thermo gaat pas open wanneer een bepaalde temp. is behaald. Hij gaat dus van een korte weg naar een lange weg. De lange weg pakt hij de radiateur mee. Als de thermo niet opengaat dan blijf je in de korte weg hangen waardoor je inderdaad de motor gaat belasten. Het is niet echt schadelijk, eventjes kan wel. Zonder olie is schadelijker natuurlijk he
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Als je je kofferbak weer begaanbaar hebt zul je zien dat in de linkeronderhoek een gat zit, daar hoort de uitlaatbeugel normaal ook te zitten. Dat stukje zou ik hoe dan ook alvast gewoon even laten doen, dat is waarschijnlijk ook sneller gedaan dan gemier met ijzerdraad, iedere Citroen dealer heeft dat wel eens (vaak) moeten doen
En dat van het draadje, of iemand er wat mee kan weten we pas wanneer er een fotootje van is he
Verder hier even een mooi plaatje van je koelsysteem van service.citroen.com (<- kun je gratis lid van worden, aanrader!!)
Onderdeel 1 is dus je thermostaat, dat maakt het lokaliseren al wat makkelijker, verder het luchtfilterhuis losmaken is zo ingewikkeld niet, gewoon de slangen loshalen van het luchtfilterhuis en het luchtfilterhuis zelf zit met twee bouten aan de zijkant vast.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
ikkiukkiokki schreef:Ik ben begonnen met een lekkere douche WD40 zo in het motorruim nabij eigenlijk alles wat ik maar aan sensor tegenkwam.
... WD40 is geen contactspray! Ook geen kruipolie trouwens…
Beter iets van Holtz gebruiken, dat is wat duurder maar werkt erg goed.
Verder goed bezig…
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Het is gelukt! Ik heb de thermostaat vervangen. Het ging niet van een leien dakje want de pakking die erbij zat maakte dat het niet goed paste… een pakking uit 1 deel, waar je de thermostaat in kon frotten in tegenstelling tot de oorspronkelijke 2 losse pakkingringen. Maargoed, uiteindelijk is het gelukt door de thermostaat tussen de nieuwe en 1 oude pakking te monteren, dat paste wel en het is lekvrij. Het warmteprobleem lijkt nu opgelost!
De oude thermostaat in een pan met water gekookt en er beweegt niets… die is dus inderdaad kapot.
Het gekroonsteende draadje bleek bij nader inzien helemaal niks met het verhaal te maken te hebben, die loopt naar de startmotor zag ik nu…
Heb nu ook de nieuwe voorbanden eronder, rijdt een stuk beter… de stuurbekrachtiging lijkt opeens ook beter te werken.
En de warmeluchtretourbuis is nu ook weer gemonteerd, om het af te maken.
En dat WD40 geen contactspray is.. ja.. maar (slecht excuus: ) ik kon m’n contactspray nergens vinden, en wilde toch iets doen; baadt het niet dan schaadt het niet toch. Maar inderdaad, ik moet dus gewoon nieuwe contactspray kopen en de sensoren nog eens met een douche vereren.
Volgende maand komt de APK eraan, dus nu moet ik eens naar de daarvoor belangrijke punten gaan kijken.
Superbedankt voor de tips weer, en ik heb me ook maar eens aangemeld op service.citroen.com, in ieder geval al leuk om op rond te struinen.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
ik heb net mijn brandstof pomp vervangen omdat de metalen lekte, kijk ook even wat voor 1 jij hebt. Is makkelijk te vervangen en dat scheelt je misschien je auto
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nog even over WD40: baadt het niet dan schaadt het wel, want het legt een (niet geleidend) laagje om metalen heen. Het kan dus verminderde doorgave veroorzaken. Is maar een weet
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Is dit de goede benzinepomp? Bestaat voornamelijk uit kunststof, maar die ring in het midden is van staal…
Is WD40 uberhaupt ergens goed voor (in de auto dan)? Anders verban ik ‘em meteen.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Da’s de goede pomp. Bij de slechte is de bovenkant ook van metaal.
WD 40 is een prima vochtverdrijver. Dat is ook het primaire doel van het spul. Het is geen contact-spray en ook geen kruipolie. Het heeft wel een licht smerende werking.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Ah yes, ik heb dus de goede pomp, dat is mij 1 nachtmerrie minder, tenminste, hij is nog lekvrij ook geloof ik.
Kan die deuk die in het kapje zit nog kwaad?
Wat WD40 en ook contactsprayen etc. betreft is e.e.a. me wel duidelijker nu, waarvoor dank.
Voor wat betreft de sensoren is het misschien sowieso een beter idee om het stekkertje los te halen, contactpunten op sensor lichtjes opschuren, dan contactspray in stekker, en terug pluggen; om het grondiger aan te pakken?
Het idee is dan om zo alle sensoren langs te lopen, en inventariseren (voor mij als leek dan) wat er nu eigenlijk allemaal inzit. En of het uberhaupt nog aangesloten is, wat misschien ook wel de vraag is… ik ben sowieso al 1 losse stekker tegen gekomen.
Hmm, misschien kom ik dan binnenkort met de quiz: “waar hoort deze stekker?”.
het kan de stekker zijn om het een en ander uit te lezen. Misschien kun je een foto maken zodat de plek duidelijker wordt.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die deuk kan geen kwaad. (Als het maar niet lekt)
Wat je beschrijft om met de stekkers te doen is een goed idee; het hoort ook gewoon bij het onderhoud van een oude(re) auto, zeker als ie van Franse makelij is
Buiten dat het helpt je auto storingsvrij te houden, helpt het je de auto onder de motorkap beter te leren kennen. Zeker als je dit doet met een vraagbaak of Haynes in de hand.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Zo, even niks laten horen.
Wat betreft stekkers ben ik nog niet ver gevorderd; staat op het To-Do lijstje.
Wat ik wel gedaan heb in de afgelopen tijd, is gewoon even gereden met het wagentje. Dat hoort er toch ook bij. Nu de banden goed zijn, de hydroliek niet meer lekt en het een hard-remmen-test doorstaan heeft, leek het me wel veilig genoeg om er gewoon af en toe mee naar het werk te karren. Zodat ik ook de auto een beetje leer kennen.
Het scheen me toe dat er, na de periode van stilstand bij de vorige eigenaar, sowieso wel een aantal km’s gereden zou moeten worden om sudderende problemen naar boven te krijgen. Ohja, en natuurlijk gunde ik mezelf ook wel even het genieten van het rijden in de Sport, nu het nog kan…
De APK komt er namelijk aan.
Morgen is de grote dag, dan wordt er een APK voor-keuring gedaan door Garage Moonen; ik heb de Sport er eindelijk eens durven laten zien, en ze waren er vrij enthousiast over - al was het eerste wat ze zeiden: “nou, jij durft” .
Het resultaat van de voor-keuring zal bepalen of de auto op de weg blijft of in een box gaat verdwijnen, zodat ik langzaamaan de punten aan kan pakken. Tsja, dat er veel punten zijn om aan te pakken, en dat ik er langzaam mee ben, dat moge al wel duidelijk zijn, maar nu gaat het even om het kader van de APK… ik heb niet zo’n zin om twee auto’s (ook de Cannes nog) zonder APK langs de weg te hebben staan…
Nu ik de auto even in gebruik gehad heb, is het lijstje met problemen wel gegroeid:
- Wegligging is niet goed. Stuurbekrachtiging werkt nu meestal wel, dat zal het niet direct zijn. Op zowel lage als hoge snelheden heb je soms het gevoel, bij licht sturen, dat de achterkant eventjes ‘naast’ je rijdt, overdreven gesteld. Er is me al verteld dat de ADAL’s niet best meer zijn… zou dat het gedrag volledig verklaren? Het rare is dat je toch nog wel harder dan verwacht door een bocht heen kan slingeren (ook al ben ik niet zo’n bochtenslingeraar), en dan voelt het dat het nog wel een heel stuk harder had gekund.
- Rempedaal vibreert bij het remmen. Voorraadbol/pomp tikt sowieso heel erg vaak, maar hard remmen gaat wel gewoon prima.
- De auto houdt af en toe wat in (steeds meer eigenlijk) bij lage toerentallen. Boven de 3000-3500 tpm is het allemaal hallelujah, maar vooral in de weg daarnaartoe hapert het. Motor koud of warm maakt niet echt uit.
- Vandaag had ik opeens geen kilometerteller/dagteller/snelheidsmeter meer. Het enige nu nog altijd werkende metertje is de toerenteller. Benzine- en oliepeil doen het af en toe nog, als ze er zin in hebben. Ik neem aan dat voor de km-teller het gewoon de kabel is toch?
- Ruitensproeier achterraam doet het niet. Zal vast ook wel weer een APK-punt zijn… was het niet zo dat als ik de knop daarvoor demonteer het opeens geen APK-punt meer is? Hoe zit het dan als ik de knop ontoegankelijk maak met tape?
Nu de grootste vraag is eigenlijk: hoe demonteer ik zo’n type 1 dashboard. Ik heb al een poging gewaagd:
- kapje op de stuurkolom los
- enkele schroeven van onderpaneel los
Maar het blijft eigenlijk muurvast zitten.
Ik weet wel ongeveer met wat voor logica Citroen zijn interieurs in elkaar zet, en dat is m.i. geen enkele logica… en voor je het weet trek je lipje A kapot uit houdertje B, omdat je schroefje C bent vergeten (of niet kon vinden).
Dus wat moet ik allemaal losdraaien om bij mijn tellerhuis te komen?
En ik zal het na morgen laten weten, wat de uitslag van de voor-keuring is… duim maar voor me!