Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Xsara Coupe schreef:ADAL’s schijn je kort te horen, als je doorrijdt tot je wielen echt in beamer stand staan, dan is het vaak al te ver en al erg lang bezig…
Meen daar laatst ook een voorbeeld van te hebben gelezen op het forum…
Als je naar de foto’s van een paar posts geleden kijkt zie ik nog niet eens een beginnende beamerstand.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De ‘kloink’ is niet weg, maar wel gelokaliseerd: het reservewiel schuift of stuitert in het ophangrek. Irritant, maar op dit moment niet mijn grootste zorg. Dat is de kop, de koppen, of één van de koppen.
Van het begin af aan gebruikte het blok wel iets aan KVS, maar dat was minimaal. Vandaag ging echter het lampje aan dat het KVS-niveau te laag was. Kan natuurlijk want ik had het al een tijd niet bijgevuld. Gestopt, ruime liter erbij en weer verder rijden.
Bij thuiskomst even aan de uitlaatgassen gesnoven en in het KVS-reservoir gekeken: een KVS-geurtje en weer een behoorlijk gezakt peil. In een kleine 200km ongeveer een liter verbruikt.
Morgen Citroville maar eens bellen om de opties te bespreken.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Is kvs te ruiken aan de uitlaatgassen? Ik dacht alleen dat er dan een stoomwolk uit kwam?
Zit er smurrie in je oliedop?
Ik had ook eens een waterlekkage in de bocht die de dikke koelwaterslang maakt. Een speldeprik, niet te zien, maar er spoot wel een halve liter per 30 km uit….
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, je kan vrij duidelijk een KVS luchtje ruiken aan de uitlaatgassen. Een beetje zoetig luchtje.
Als je kop er in 1 keer uitklapt, krijg je idd een witte rookwolk door de grote hoeveelheid KVS die in één keer in het blok komt en verdampt. Maar als er een kleine lekkage zit is zie je dat beetje damp niet.
Oliedop is nog mooi schoon.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Oliedop hoeft ook niet perse vies te zijn aangezien je olie in de verbrandingskamer komt hoeft het niet perse in het olie circuit te komen. En de dop bij een V6 zit op de kop en niet zoals bij een TCT in een vaatje dat die mayo enigszins opvangt.
Als jeje bougies eruit haalt kan je misschien zien op welke cylinder(s) hij lekt.
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Wel naar dat je kvs verliest en in het uitlaatgas ruikt , de tip van Matthijs is even het simpelste om te controleren.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bougies eruit en dan met een zaklampje kijken of ik in 1 van de cilinders nattigheid zie? Is dat niet allang opgedroogd als ik gisteren de auto heb weggezet?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Misschien zie je kleurverschil met de bougie elektrodes, vaak laat opgedroogd water witte vlekken achter.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of je laat het systeem gewoon onder druk zetten en kijkt of ie uitwendig lekt. Doet ie dat niet, dan haal je de bougie’s er uit en kijk je of je nattigheid ziet. Zie je dat niet, dan zou ik een cilinderlek test doen. Daarmee zet je de clinder één voor één onder druk als de zuiger in het BDP aan het einde van de compressie slag staat. Op dat moment staan alle kleppen dicht en bouw je druk op in de cilinder. Met de dop van het reservoir af kun je dan vaststellen bij welke cilinder er bij het onder druk zetten luchtbellen in het kvs reservoir ontstaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Daarmee weet je het gelijk zeker of die lekt en waar die lekt .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Iemand enig idee waar ik dat zou kunnen laten doen (in de buurt van Deventer)?
Andere optie is een ander blok er in te zetten. Ik kan een V6 uit ‘90 bemachtigen, maar dat is een ander blok dan de ZPJ die ik er in heb. Gaat dat zomaar of ga ik tegen problemen aan lopen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een goede garage kunnen ze je vast wel helpen toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het zal vast wel gaan, maar de ZPJ zoals jij die er in hebt liggen loopt wel een stuk mooier…
Als het enigzins kan zou ik het daar bij houden!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het schijnt niet zo vaak te gebeuren bij een ZPJ, maar ik hoorde dat als het gebeurt er nogal eens wat ellende aangetroffen wordt zodra de kop er af is. Kanaaltjes die verrot zijn, tot wel een 2 keer zo grote diameter. Zijn er meer met die ervaring, of zijn dat incidenten?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ooit een keer een paar uur in Dld topsnelheid gereden, en “dus” een lekke koppakking.
Traditiegetrouw is dat de achterste cilinderbank.
Daar kan je niet bij, dus motor eruit.
Cilinderkop eraf, vlakken, nieuwe koppakking, uren sleutelen met kans op foutjes.
Als je eenmaal zover bent kan je er beter voor een paar centen een andere ZPJ inzetten. Kosten weinig, pakweg € 100 tot 150. Twee dagen rustig sleutelen en je rijdt weer.
Voor je oude motor krijg je zomaar € 50 bij een metaalrecycle bedrijf.
Ik heb zo’n exercitie net achter de rug vanwege mijn automaat, dank zij Brian en Matthijs309.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop