citroen C35 - remdruk terug opbouwen
Hallo,
Deze namiddag rubberen LHM-leiding vervangen voor hogedrukpomp. (leiding van reservoir naar pomp)
Er was reeds lange tijd een klein verlies, klein scheurtje in leiding.
Bij draaiende motor heb ik aan conjoncteur-disjoncteur (nederlandse naam is me vreemd) ontlucht.
(boutje van 12, kwart draai open, enige tijd)
Nu heb ik wel degelijk remdruk, maar controlelamp gaat heel kortstondig aan, direct na indrukken rempedaal, en gaat dan direct uit.
Wat moet hier nu nog verder gebeuren? (reeds forum doorlopen, maar is me niet heel duidelijk)
mvg, Hans - le belge
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Dag Hans,
het kan zijn dat er lucht in de rest van het systeem zit.
het hangt een beetje af van de versie van het remsysteem wat er op je wagen zit, maar het controle lampje is voor een paar verschillende zaken gebruikt:
veiligheids ventiel/druk op het hydraulische systeem
remdruk verdeling tussen voor en achter of vloeistofniveau in de voorraad tank
de latere versies hebben waarschuwing voor een te laag niveau de eerdere versies voor remdrukverschil tussenvoor en achter. Indien de wagen is uitgerust met een bypass ventiel wat voor het branden van het lampje zorgt, dan kan lucht voor een tijdelijk druk verschil zorgen.
advies remmen ontluchten (op de remklauwen dus)
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Hallo Diesel Rinus,
Dank voor info,
Ik had de forums al doorlopen, maar het was me niet helemaal duidelijk waar er overal moest ontlucht worden.
Hier op forum was er ook sprake van te ontluchten aan het veiligheidsventiel (verdeelblok/manocontact), maar daar is er bij mijn C35 geen ontluchtingsnippel of moer aanwezig, wel contact voor verklikkerlamp/dashboard. Er was ook sprake van ontluchten aan remdrukbegrenzer achteraan, maar bij ook daar geen moer voor ontluchting.
Mijn C35 is van bouwjaar 1991.
IK heb nu de remmen achteraan ontlucht, met een 2de persoon die remmen bekrachtigde.
(1/2 liter LHM bij het ontluchten, eerst vuil maar dan wel zuivere LHM)
Reservoir bijgevuld, er is ook verklikkerlamp/dashboard)
... maar nog niet het gewenste resultaat, bij normaal rijden en remmen geen enkel probleem, enkel bij abrupt/hard remmen springt het lichtje op, kort en gaat direct uit, verder remmen geen probleem.
Ik zal deze avond ook eens de voorremmen ontluchten, misschien zit er toch nog ergens lucht.
Indien nog geen positief resultaat, dan nog eens HD-regelaar ontluchten en dan nog eens de remmen, ...
wordt vervolgd,
mvg, Hans
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe is je voorraadbol (hoeveel druk zit er nog in)?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hallo Hans,
je hebt een hele jonge C35, gefeliciteerd!!!
In deze latere versies zit geen extra 5-weg-ventiel/by-pass ventiel (deze is vervangen door het niveau schakelaartje op het voorraadvat, dat was heel wat goedkoper ), je kunt die dan ook niet ontluchten en ook de remdrukbegrenzer niet (dat is hetzelfde nippeltje op het by-pass ventiel).
Omdat dit ventiel er niet op zit kan dit ook niet de reden zijn voor het branden van het lampje!!!
Het veiligheidsventiel schakelt dus in door te lage druk!
Het normale veiligheidsventiel kan niet ontlucht worden met een nippel, daartoe moet je een leiding losdraaien, maar deze handeling is meer om te controleren of er überhaubt wel een olie stroom is.
Voorremmen ook ontluchten is goed idee, zeker gezien de beschrijving van het vuil
Als je de motor uitzet, hoe vaak kan je dan nog remmen (pedaal stevig indrukken en weer loslaten) voordat het lampje gaat branden? Als dit minder is dan circa 20 keer, dan is waarschijnlijk je voorraadbol “versleten” en zit er niet genoeg stikstofgas meer in. Je remaccu voor de voorremmen zal in dat geval ook wel aan vervanging toe zijn. Deze zijn goed verkrijgbaar in de auto onderdelen handel, zijn beide dezelfde als b.v. voorraad bol van een bx.
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Hallo Rinus, Driver D,
Na ontluchten voorremmen nog steeds hetzelfde probleem.
Staat van beide voorraadbollen weet ik niet, maar voor het vervangen van leiding was er geen probleem.
Misschien ga ik die wel preventief vervangen (Rij nu reeds 3 jaar met dit voertuig -10000km jaarlijks- maar vorige eigenaar zal wel niet veel onderhoud gedaan hebben). Preventief, want september rondreis door Balkan.
Test van -motor uitzetten- veronderstel toch met sleutelcontact aan? controlelampje springt telkens aan en uit, zelfs na meer dan 25 keer pompen hetzelfde, maar blijft dus niet branden.
Ik heb hier verder nog een andere, oudere C35 (ouder dashboard - 1983) afgeschreven, enkel als donor voor onderdelen. Hier dezelfde test, na 15 keer pompen blijft het lichtje constant branden.
... misschien dit weekend nog eens ontluchten. Terug aan hogedrukpomp (Hoelang moet je hier eigenlijk ontluchten? afhankelijk van resistente lucht?), daarna achterremmen en voorremmen.
We zien wel, grtz Hans
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hallo Hans,
De enige redenen waarom het controle lampje bij jouw c35 zou kunnen branden zijn: te laag LHM niveau of een te lage druk ter plaatse van het veiligheidsventiel (tenzij je natuurlijk de schakelaar van je remlichten ook op het controle lampje hebt aangesloten…)
Te laag niveau mag je uitsluiten denk ik, dan zou het lampje ook langer blijven branden, maar beter uitsluiten door reservoir te vullen en stekkertjes van de niveau schakelaar los te trekken.
Blijft over te lage druk op het veiligheidsventiel, maar dit is volgens je beschrijving zeer tijdelijk en gaat ook weg als de motor niet draait: Dit betekend dat de drukvoorraad in principe voldoende is, maar het lijkt wel alsof de hogedrukleiding tussen conjoncteur-disjoncteur en het veiligheidsventiel te veel weerstand heeft. Kan het zijn dat er rubberdeeltjes van de defecte slang in de pomp zijn terecht gekomen?
Dit zou je dan ook moeten hebben gemerkt bij het ontluchten van de remmen, waarbij dan relatief weinig LHM uit de klauwen stroomt. (normaal, bij halfgeopende ontlastschroef en druk op het pedaal heb je in no-time een liter LHM in je opvangbakje!)
Als de olie stroom op de klauwen niet opmerkelijk klein is, dan kan het ook nog zijn dat je veiligheidsventiel “gewoon” defect is. Wat je kunt testen door een ander exemplaar te monteren (die uit je donor bus bijvoorbeeld) let op, wel weer ontluchten.
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Hallo Rinus,
… nog niet verder kunnen kijken naar C35.
Maar vorige week toch 50 km stadsverkeer (lees= file, remmen, rijden, verkeerslichten, …).
Geen enkel probleem, normaal remgedrag, controlelichtje blijft ook uit.
Enkel na goed doordrukken rempedaal, lichtje aan en direct uit, dit nog met ingedrukt pedaal.
Ik verdenk niet het niveau, dit is OK. ontluchten op remmen: mooie straal LHM, hier dus ook geen probleem.
Remlichtje? Geen idee, hier is niks aan veranderd. Die werkt toch ook buiten contactsleutel om. Ik weet niet welke zekering maar zie het verband niet met probleem? Vuiligheid? Geen idee, maar vervangen rubberen LHM-leiding toevoerleiding (dus voor hogedrukpomp) had een slijtage aan rubberen ‘harmonica’ juist voor de pomp. Die harmonica dient toch enkel om het schokken van blok op te vangen?
Kan het zijn dat die nieuwe leiding (nu benzineleiding van gates) een te klein debiet doorlaat? Dit is enkel maar gissen, of heeft dit geen invloed na conjoncteur-disjoncteur?
… heb hier nog een verdeelblokje met veiligsheidsventiel in reserve, misschien vervang ik dit eens als test.
Eerst nog een week werken, is een werkje voor tijdens de verlofperiode,
grtz, Hans
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe is de druk in de voorraadbol. Heb je die nu al gemeten?
Citroen!
>DriverD
Nee, moet hiervoor bij een citroën-garage terecht.
Mijn garagehouder, niet officieel citroên, maar wel veel citroênkennis zal enkel maar de voorraadbol vervangen.
Woont nogal ver van bij mij thuis, verlofperiodes zijn hier ook in België stilaan van kracht, vandaar dus niet …
… maar misschien is dit ook enkel het probleem, wordt vervolgd
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ok, ik begrijp het. Heb sterk het vermoeden dat het probleem in die bol zit (te lage spanning).
Citroen!
>DriverD
>DieselRinus
Ik zal hier eens kijken om de voorraadbollen te vervangen. Is het nodig om ze allebei te vervangen? (aan remaccu en hogedrukregelaar)
Ik zag op vorige post - bollen identiek als bx? Dus voorraadbol 62 bar past op alle cx, bx, c35, ds?
Zijn beide bollen dezelfde?
… ik probeer ze hier te scoren in België,
grtz, Hans
alle accumulatorbollen zijn idd gelijk, ook die 2 op je C35
CX GTi Turbo 2 - All Black