Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Voor het terugbuigen kun je het volgende proberen:
Ga met je auto op een stelconplaat staan die een stalen oog heeft en trek de handrem aan.
Neem een staalkabel en sla die 1 keer om je subframe en maak ‘m vast aan het oog.
Laat iemand achter het stuur zitten met draaiende motor en laat deze de auto van de rijstand in een hogere stand zetten. Als de spanning van de kabel genoeg is kan deze de boel waarschijnlijk recht trekken.
Doe ‘t langzaam, gewoon stationair laten lopen en schreeuw wanneer de deuk er uit is, laat dan degene direkt de hendel terug in rijstand zetten. Dan houdt de auto ook meteen op met stijgen.
Indien succes, spuit dan je subframe op die plek in met kettingvet vanwege de lakschade die de deuk en de kabel hebben veroorzaakt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
waar de vering al niet goed voor kan zijn…
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik heb ooit zelfs m’n fusee van m’n draagarm los gekregen door een truuk met het hydraulisch systeem. Dat is alweer 7 jaar geleden en ik kan me niet meer herinneren hoe.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Lijkt me een handige optie inderdaad, ga ik proberen.
De ellendige piep zit inderdaad in de vering. Als ik de auto een paar keer omhoog en omlaag zet, piept de vering de rest van de rit niet meer. Start ik hem dan de volgende ochtend weer, zonder de vering te verzetten, gaat ze weer piepend en steunend over drempels.
Zal dus in de smering zitten.
Kan toevallig ook niet je uitlaat zijn die ergens tegenaan schuurt? Want dat doet de mijne ook (merkte het pas toen ik een keer rustig met het raampje open reed) en ik steek het nu op de uitlaat !
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Zou ook nog kunnen, aangezien de ophangbeugels voor de uitlaat vernieuwd zijn.
Alleen kan ik dan geen verklaring vinden voor het feit dat de piep verdwijnt als de auto een keer van hoogte wisselt.
Dat kan ik ook niet… maar heb al ontdekt dat een auto een magisch ding is met soms onverklaarbare verschijnselen
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Mechuccio schreef:Je hebt nodig:
En verder is het gewoon een kwestie vna de splitpen loshalen, de klem van de lekzak en de twee retourslangetjes die in de lekzak geprikt zitten, dan kun je hem gewoon lospakken en de nieuwe plaatsen.
Retourslangetjes los, klem los, splitpen los.
Laatste 2 hebben me elk een uur gekost, wat een drama dat ruim 2 decenia oude staal…
Maar… Die lekzak zit nu natuurlijk hartstikke los. De stang niet…
Hoe krijg ik die stang eraf? De oude lekzak kan ik natuurlijk zo losknippen, maar das wat zonde van de nieuwe
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Is het systeem drukloos en zijn beide achterwielen van de grond? Anders zorgt de stabilisatiestang achter voor wat probleempjes.
Op zich moet je zo’n zak binnen een half uur vervangen kunnen hebben, zelfs bij mijn 400.000KM oude 16V met wat roest ging dat zonder problemen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Drukloos… Tja.. Dat had je er niet bijgezegd natuurlijk
Lekker voor de hand liggend…
Als je wat minder handig bent, zoals ik, duurt het allemaal wat langer. Bovendien ken ik mijn eigen temperament, dus als iets vast zit is het verstandiger even een rondje te wandelen, dan de moker te pakken . Ben je wel wat langer bezig, maar scheelt afgebroken onderdelen…
De splitpen viel eigenlijk wel mee, die kwam wel, maar de bout van die veer was een drama. De moer was rond namelijk, dat draait niet fijn en de schroefdraad die er in zat wilde ook voor geen meter :p
Achteraf had ik dat ding natuurlijk ook gewoon stuk kunnen knippen met een tang….
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Ehm..
Of toch niet…
Druk is er af en zit nu idd beweging in de veerpoot.
De hele poot moet er nu uit kunnen?
Als ik hem achteruit eruit moet trekken gaat dat nooit lukken met mijn huidige tactiek. Het “Chrome” deel bevat een verdikking, waardoor de poot er achteruit niet uit kan. De stang komt wel enkele milimeters los, maar niet genoeg om uit de inkeping te komen waar de stang in rust.
Zucht… Misschien eens een spoedcursus monteur gaan volgen
Edit: Misschien is een spoedcursus “Idioterie” een beter idee…
De boel is los. Kreeg hem niet los, aangezien de auto al met de wielen van de grond stond, toen ik de druk eraf haalde. Dacht, krik ik het wiel even op (heb voor de ruimte mijn wiel er af liggen) dan gaat de druk er wel af. Werkte perfect.
Maar dan moet je niet de krik laten staan natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Goed nieuws en slecht nieuws.
Goede nieuws is, de nieuwe lekzak zit erop.
Slechte nieuws is: De auto een keer of 3/4 omhoog en omlaag gedaan om te kijken of alles werkte.
Alles werkte, maar de lekzak is gescheurd…....
Meende dat het subframe ver genoeg omlaag zat, maar helaas, dit bleek niet het geval te zijn. DAMNED!
Weet nu iig wel hoe hij scheurt. Het brede gedeelte van de lekzak blijft hangen achter het subframe, waardoor de lekzak lengte te kort komt in het korte gedeelte.
Zucht…
Wordt vervolgd, of beter gezegd, herhaald.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hhhm klote, maar ja, je kent het trucje nu volgende keer doe je het in een half uurtje. Subframe nog maar wat verder rechttrekken en een nieuwe lekzak monteren!
Hoe dan ook puik werk, zeker met deze hitte een klusje dat je nog niet kent uitvogelen in een paar uur om vervolgens terug bij af te zijn verdient wel een lekker koud biertje!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Hmm…
Ik vond eigenlijk dat ik 3 ijskoude biertjes had verdient. Mag dat ook?
Tzijn wel kwartlitertjes, dus dan kan het wel toch?
Maar idd, weet nu hoe het moet, dus volgende keer is het zo gepiept.
Wat maken die Fransen trouwens sommige dingen onlogisch. Wat een engelengeduld moet je hebben om die borgpen op zijn plek te krijgen zeg… Maak er dan 2 gaatjes in, dat je hem met een spijkertje of zo eerst op de goede plek vast kunt zetten…
Totaal aantal Berichten: 662
Geregistreerd: 16-02-2008
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Dag heren (en dames uiteraard),
De BX heeft er weer heel wat probleemloze kilometers (Onder andere enkele duizenden in haar geboorteland) opzitten.
Ik vermoed echter dat mijn startmotor stervende is.
Zo af en toe resulteert het omdraaien van de sleutel slechts in een doffe “klik”.
Vervolgens volgt een mooi ritueel, auto een keer schudden, 10 pogingen, en wanneer je de wanhoop nabij bent slaat de dame plots aan.
Vervolgens start de wagen een aantal keren probleemloos, om op een bepaald moment (variërend van 10 minuten tot 1 week) wederom hetzelfde euvel te vertonen.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat het de startmotor is, of zijn er nog dingen die ik moet controleren om te voorkomen dat ik ten onrechte een nieuwe aanschaf?
Alvast bedankt!
P.S. Indien nodig, iemand nog tips voor gereviseerde exemplaren in de omgeving Nijmegen?