1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
distributieriem vervangen bx 19 tzi
bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-09-2008

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 01 juli 2010 09:38 AM

Is het vervangen vade distributie riem een rot klus? of makkelijk te doen? Laten doen, enig idee wat dat gaat kosten?

groet, thomas

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 01 juli 2010 10:11 AM
  [ # 1 ]

valt wel mee maar dat ligt eraan hoeveel sleutelervaring en wat je van materiaal ter beschikking hebt.
met name de bout waar de poulie mee vastzit op de krukas vereist al eens een degelijke persluchthamer om los te komen.
en het verwijderen van de motorsteun bovenaan is ook nogal een leuke bij een 1.9, der is nogal weinig plaats dus je moet wat met het blok spelen om aan de bouten aan te kunnen.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 01 juli 2010 10:35 AM
  [ # 2 ]

ik denk dat je met materiaal op € 150,- zit inclusief waterpomp. Met compleet met montage ben je denk ik rond de €300,- a €400,- euro lichter.

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 01 juli 2010 12:45 PM
  [ # 3 ]

@streetfighter: De poelie heb ik nog nooit los hoeven halen met perslucht, schroevendraaier in het vliegwiel, grote sleutel op de bout en meppen maar. Dat is tot nu altijd goed gegaan.

Toen ik mijn eerste d-riem had vervangen had ik nog niet veel sleutelervaring. Met logisch verstand is het echter goed te doen en je kan er weer wat geld mee besparen.

Profiel  
 
bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-09-2008

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 01 juli 2010 02:49 PM
  [ # 4 ]

ah ok, is wel een krappe bak om tussen te rommelen, ja ik moet er denk ik toch aan geloven. dus ik m oet ook gelijk een nieuwe waterpomp erin zetten? groet t

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 01 juli 2010 03:19 PM
  [ # 5 ]

Als je daar toch de boel los gaat halen zou ik dat wel doen ja.

Profiel  
 
Richard-BX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 19-02-2010

Gepost: 01 juli 2010 09:07 PM
  [ # 6 ]

Waterpomp altijd meevervangen! Doe je dat niet, dan kun je er gerust van uit gaan, dat ie
binnen een jaar begint te lekken en je alles opnieuw kunt loshalen!
Ik heb m’n eerste distributieriem vervangen bij een motor die naast de auto stond, ideaal om op te oefenen!
Hoor vaak van mensen die met een schroevendraaier op de starterkrans het vliegwiel blokkeren,
ik heb daar een speciale pen voor gemaakt, die je in het gat in het vliegwiel steekt. Afmetingen
staan in de Vraagbaak. Pen in het gaatje stoppen en je draait de centrale moer er gewoon met ratel
en dopsleutel af!

BX 19 TRD, 1991 (435.000 km)
2CV6 Spécial, 1985
Peugeot 406 HDI, 2001 (408.000 km, daily driver)

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 01 juli 2010 10:54 PM
  [ # 7 ]

En de motorsteun hoeft helemaal niet los, je kan de riem zo vervangen.

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 01 juli 2010 11:29 PM
  [ # 8 ]

het gaat inderdaad zonder de motorsteun te demonteren maar dat vind ik toch wel net iets handiger, zeker bij een 1.9 heb je al zo weing plaats:)

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 01 juli 2010 11:46 PM
  [ # 9 ]

Ben ik het ook wel mee eens, het scheelt aanzienlijk als je het blok een beetje op en neer kunt bewegen met een garagekrik, net die rottige plekjes zijn dan een stuk beter bereikbaar te maken zoals dat bovenste boutje van de waterpomp en dat achterste boutje van de apsnner.

@Richard-BX, zo’n pen is inderdaad een fantastische oplossing! MAar heb je die niet dan is de schroevendraaiermethode ook een uitstekende manier, de starterkrans ken wel wat hebben!
Wat ik ook wel eens heb zien gebeuren van horen zeggen en zeker niet twee keer in het verleden zelf heb geflikt is het blokkeren van die poelie door een schroevendraaier oid in een van de gaten van de poelie te steken en dan de bout los te draaien. Dat doet dan wel pang en mag een rondje naar de sloop kosten om een andere te halen Wink

Verder nog over de waterpomp, buiten het feit dat ze kunnen gaan lekken wat zonde van het werk is wil het ook nog wel eens voorkomen dat ze gewoon vastlopen door versleten lagers, wat het resultaat daarvan is kun je je wel voorstellen!
Ook hebben de nieuwe waterpompen een ander schoepenrad gekregen, deze is wat effectiever dan de originele variant.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 03 juli 2010 11:17 PM
  [ # 10 ]

in de rechterwielkas (bijrijderskant) zit een plastic dopje. Samen met het op- en neerkrikken van het blok maakt dat de boel inderdaad stukken beter bereikbaar.

Opkrikken van het blok: er zijn mensen die de carterpan opkrikken, maar dat vind ik wat eng. Je zou maar een gat maken (direct 5l olie op de vloer). Ik deed een blokje hout tegen de rand van de carterpan en daar de krik onder..

2CV 1985

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 04 juli 2010 02:10 AM
  [ # 11 ]

Ja altijd een stuk hout tussen carterpan en garagekrik steken! Of een rubberblok of whatever maar inderdaad niet de krik rechtstreeks op het carter zetten, dat kan aardig fout gaan.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-09-2008

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 05 juli 2010 12:37 AM
  [ # 12 ]

ah, dan hoef ik neem ik aan niet alle slangen los te halen.. behalve dus de motorsteunen?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 05 juli 2010 12:51 AM
  [ # 13 ]

Je hoeft inderdaad geen slangen los te maken. De motorsteun kan je los maken als je wat meer ruimte wilt. Ik heb dat niet gedaan, maar ik kan me voorstellen dat het wat makkelijker is. Het beste is om er gewoon aan te beginnen, dan wijst alles zich vanzelf. Het belangrijkste is dat je de krukas en nokkenas goed borgt, dat die goed op hun plek blijven staan. Voordat je de motor start, draai de krukas nog 2 keer rond en kijk of de borgpennen er weer in kunnen. En oordeel of de krukas vrij rond kan draaien. Dit is laatst bij een vriend van mij fout gegaan, en die heeft waarschijnlijk behoorlijke kleppensoep bij z’n BMW Smile.

Profiel  
 
bxthomasbx
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-09-2008

- BX 1.9 TZI Break
Gepost: 07 juli 2010 01:08 PM
  [ # 14 ]

waar zitten de motorsteunen precies? iemand een tekening of foto? groet

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 07 juli 2010 02:31 PM
  [ # 15 ]

De motorsteunen kun je niet missen, er zitten er drie.
Links en rechts bovenaan twee stuks en een derde onder de motor op het subframe.
Dit zijn de punten waarmee de motor in de auto vast hangt.
De motorsteun aan de kant van de distributieriem is de steun die je los moet/kunt/mag halen.

Even een vraagje, als je die riem gaat vervangen, heb je dan iemand bij de hand die hier verstand van heeft en ervaring heeft? En goede documentatie zoals Haynes of een vraagbaak?
Je kunt namelijk aardig wat ellende op de hals halen als je fouten maakt bij het vervangen van de riem, tot zware motorschade aan toe. En niet lullig bedoelt maar als je niet weet wat de motorsteunen zijn is het misschien niet zo handig om met een dergelijke klus aan de gang te gaan.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook