











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hier geen twijfel, nogmaals succes!
Zo langzamerhand begin ik mijn wenkbrauwen te fronsen bij de titel van het topic. Ik vind het oprecht vervelend voor je Marc. Probleemloos rijden met een CX is heerlijk en het zij je gegund. Jammer, dat het niet wil vlotten. Succes met het herstel !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Maar voor de rest werkt alles gewoon zoals het hoort hoor
Je houdt de moed er wel in
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja natuurlijk, ik ga toch mijn kopke niet laten hangen omdat de auto even kuren heeft?
Zelfs met ‘even’ zie je het zonnig in…. Citrofiel tot op het bot, door weer en wind….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Ongeneeslijk optimist.


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja duh, ik rijd Citroen



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Wat een verhaal en wat een zoektocht Marc. Een queste in dit geval?
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Wel een queeste in ieder geval
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
ik ook met mijn slordig typewerk….
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!























Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Komt goed.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Tjongejonge Marc, afzien zeg! Waar zou je zijn zonder beun en Sjors en Leo…?
En nog een steuntje in de rug: als Wes zegt dat het goed komt, dan komt het goed…!
Volhouden!


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik zie dat de laatste update alweer van drie weken geleden is, hoog tijd voor een stand van zaken dus. Na de laatste perikelen was het nog niet over met het gesputter en gerochel. Kort samengevat zijn er nog heel wat uurtjes van deze en gene gekropen in het stellen van een juiste diagnose en het verhelpen van het euvel. Uiteindelijk bleek na meting dat de CO-waarde bij stationair veel te laag en op toeren veel te hoog was. Door middel van afstellen van de gascomputer is dit nu weer veel beter en trekt de auto ook weer zoals het hoort. Hierbij ontdekt dat de gaskleppositiemeter van een dergelijke CX eigenlijk niet meer doet dan aangeven of de gasklep dicht danwel open is. De benzinecomputer vindt dat prima, de gascomputer is er niet tevreden mee en snapt vervolgens niet wanneer hij het mengsel precies moet verrijken. Gevolg schokken bij lastwissel en damn, was dat nou niet waar we al een jaar mee aan het stoeien waren? Omdat het vinden van een alternatieve extra gkpm een zaak van iets langere adem zal worden, heeft de gasspecialist de computer een beetje gefopt door de minieme stijging van de boordspanning bij het gasgeven als puls te gebruiken voor de verrijking. Resultaat een veel soepeler oppakkende CX.
Helaas gaf daags na deze operatie de totale stroomvoorziening er opnieuw de brui aan. Het leek andermaal een brak stekkertje, maar vervanging bracht dit keer geen soelaas. Via Hydraulique bij Jansen in Breda de juiste dynamo, die met een externe regelaar, kunnen ophalen. Zowel de gedemonteerde dynamo als de ‘nieuwe’ meegenomen naar het revisiebedrijf, waar er meteen geroepen werd dat de uit de auto gekomen dynamo en de externe regelaar niet bij elkaar hoorden. Wat bleek, de dynamo was van het verkeerde type en had ook een interne regelaar. Hoe dit ooit heeft kunnen werken was de heren specialisten een groot vraagteken. Overigens was die dynamo picobello in orde, de externe regelaar echter niet. Nieuwe regelaar meegenomen, alles gemonteerd zoals het hoort, nog steeds geen stroom. Ik heb nog wel een uurtje doorgeprutst en geprobeerd, maar uiteindelijk heb ik de handdoek in de ring gegooid en gewacht tot de heren Waterman en Bogaert tijd hadden om toe ze reskjoe te komen. Al snel bleek dat de dikke draad tussen dynamo en startmotor bij de laatste noodreparatie niet goed in het aansluitoog geknepen was en dus maar minimaal contact maakte. Hierdoor was ook de nieuwe regelaar doorgebrand en was het logisch dat de boordspanning nog steeds de 11 volt niet overschreed. Met een nieuwe directe draad van de dynamo naar de accu en een mooie ouderwetse mechanische regelaar van een plank in het schuurtje van Dhr. B. was het euvel snel verholpen. Netjes 14+ volt op het systeem, eindelijk succes.
Terug thuis nog snel een tweede ventilator voor de radiateur geplaatst, netjes met een relais en een knopje in de console, zodat ik niet het risico liep de originele constructie te verstoren. Normaliter is de motortemperatuur in deze auto altijd heel netjes, maar met een maiden voyage naar la douce met de sleurhut in het verschiet leek het me niet onverstandig om wat extra koelmogelijkheden in te calculeren. De luchtmassameter die nu in de auto zit is niet meer helemaal vers, maar een ander te proberen exemplaar bleek nog veel beroerder. Inmiddels ligt er een derde exemplaar op reserve in de kofferbak tussen alle vakantiespullen.
Vakantiespullen? Jazeker, want inmiddels heeft het groene hok de SMV diep het Franse binnenland ingesleurd en vooralsnog zonder problemen. OK, ik heb een gekookte rechtervoet, maar die had ik vorige zomer ook. Het wordt gewoon heel erg warm in het vooronder van de muppet en helaas zijn we niet voorzien van wat voor thermisch pack dan ook. Gelukkig kun je bij caravansnelheden nog vrij comfortabel met de raampjes open rijden
Wordt ongetwijfeld vervolgd, maar voor nu is het nog allemaal koek en ei tussen ons.
Mooi, mooi, mooi
Fijn dat de dame en jij het nu goed kunnen vinden met elkaar. Vertroetel haar maar lekker
Groetjes Harry