Het kan zijn dat er in de sleutel geen chip zit, bij mijn Xsara had ik naast de klapsleutel met AB, 2 reserve sleutels. Een zwarte waarmee je de auto gewoon kon startten en een grijze waarmee je niet kon starten, volgens de dealer zit daar geen chip in.
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat van die sleutels klopt. De grijze is de zogenaamde ‘garagesleutel’. Die heb ik niet in mijn bezit. Voor zover ik weet kun je daar wel de auto mee starten maar heeft deze als enige beperking dat je het dashboardkastje er niet mee kunt openen. Dat was in ieder geval bij de gele Xsara zo.
De sleutel waar het nu om gaat heeft voorheen wel gewoon gewerkt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27930
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Hoe weet het kastje dan dat het die grijze sleutel is, want ik neem aan dat het eenvoudige slotje van het kastje niet de mogelijkheid heeft om de chip uit te lezen…
Goed, een dashboardkastje doe ik toch niet op slot, bij inbraak maken ze alleen maar mee schade
Het enige wanneer het misschien makkelijk is als je kinderen heb, dan zou je kunnen overwegen om het op slot te houden.
Slot van het dashbordkastje is gewoon mechanisch
Zie het maar zo dat dat m.u.v. de grijze sleutel, alle andere sleutels lopers zijn, waarmee je alle sloten in de auto kunt openen.
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Arjan Verkade schreef:Hoe weet het kastje dan dat het die grijze sleutel is, want ik neem aan dat het eenvoudige slotje van het kastje niet de mogelijkheid heeft om de chip uit te lezen…
Op de grijze sleutel zit een nokje in een van de groeven. Daardoor krijg je ‘m niet diep genoeg in het slot om ‘m te kunnen ontgrendelen.
Nu ja, met geweld gaat alles open..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27930
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké toch vreemd dat we hier inmiddels 4 Xsara’s thuis gehad hebben (waar van 2 nieuwe, type 1 en 2) en we nooit zo’n grijze sleutel gehad hebben
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Leuk, bij Auto5 wisselen ze remvloeistof voor drie tientjes all in. Ben alleen vergeten te kijken of ze daar een luchtdrukpomp voor hebben of het nog ouderwets doen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Korte update dan maar weer. Al een tijdje niet meer gekeken of de dieselpomp nou wel of niet blijft lekken, maar eigenlijk heb ik daar dan ook helemaal geen zin in. Wat niet weet wat niet deert Vandaag weer eens getankt in een (voor de auto) wat rustiger periode, gemiddeld 1 op 21,5 gereden. Dat kan het hok dus nog prima. Voor werk zitten er de komende tijd wel wat meer kilometers aan te komen en kan ik binnen een maandje wel weer eens aan een beurtje gaan denken. We zijn de 240k inmiddels aardig gepasseerd al. Met 242k moet er weer een olie- en dieselfilterwissel plaatshebben en mag er nieuwe Mobil in, als ik die hier in NL tenminste ook in de 5w50-variant kan vinden. Anders Total Quartz 9000 5w40 volsyntheet.
Verder eigenlijk niet zoveel op het hok aan te merken dus. Rijdt heerlijk, zuinig ook. Omdat ik dit nu schrijf zal er wel weer een en ander misgaan binnenkort, maar soit.
Wat ik wel wil doen binnen niet al te afzienbare tijd: de remslangen vervangen voor rvs ommantelde teflon (of was het nou andersom?) en dan dus de remvloeistof laten verversen. Kan gelijk de reservesleutel opnieuw ingeleerd worden want voor remolie gaan we gewoon naar de dealert. De voorremmen hebben het eeuwige leven lijkt wel, die gaan al een ton mee en zijn nog steeds niet aan vervanging toe. Ik ga voor de drie ton met dit setje
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Bel eens met Esso in Breda voor die Mobil olie. Heb ik destijds ook gedaan en zij geven dan wel een adres in de buurt waar je zulks kunt vinden.
076 5292600
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
En het zou ook wel eens het laatste beetje TLC kunnen zijn, dat beurtje.
Als alles beklonken wordt heb ik een nieuwe baan en mag mijn teerbeminde hok in de verkoop.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik heb een hele tank lang erg mijn best gedaan om heel zuinig te rijden. Weinig in de bebouwde kom en veel snelwegkilometers met 90 op de rechterbaan. Goed vooruitkijken en anticiperen (dat doe ik altijd wel), nu echt helemaal gericht op efficiëntie.
Na 1199 kilometer gereden te hebben op deze ene tank diesel moest ik nog honderd kilometer om thuis te komen. Dat durfde ik zonder ANWB-lidmaatschap toch niet aan. Het verstand overwon de wil om echt de laatste dieseldampen erdoorheen te jagen. Toch maar even gestopt dus en een paar liter getankt, daarna doorgereden, in EHV aangekomen afgetankt. Uiteindelijk 1293 kilometer met 55,7 liter, ofwel 1 op 23,2 (4,31 l/100km). Vond ik best netjes. En het kan nog beter, aangezien ik de helft van de tijd met de airconditioning aan heb gereden.
Om dit mooie record te vieren vanaf de Shell, met ESP uitgeschakeld, ontzettend boenderend hufterig naar huis gereden. Meteen even al die aangekoekte roet uit het systeem geblazen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
dat zijn mooie waarden DD! en daarna lekker boenderen is niet verkeerd!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het was ook alweer tijd voor een beurtje dus heb ik vanmiddag de Mobil 1 5W50 verwisseld voor Norauto 5W40 volsyntheet (geschikt voor common rail diesel) die nog niet eens de helft kost voor vijf liter (zesendertig euro tegen vijfentachtig). Komt bij Auto5 in Turnhout vandaan, ben benieuwd hoe dat bevalt. Ook het dieselfilter vervangen deze keer. De dieselpomp was helemaal droog en lijkt dus gelukkig niet meer te lekken.
Om het oliefilter los te krijgen was een boel geweld nodig, zelfs met een oliefiltertang kreeg ik het kreng niet los. Uiteindelijk met een platte schroevendraaier het ding doorboord en zo van bovenaf los weten te krijgen. Heeft me een kleine drie kwartier gekost alles bij elkaar en ik zat echt helemaal onder het zweet, bloed en de olie toen het klaar was. Daarna: lang leve de remmenreiniger..
Afijn, onderhoudsintervalindicator gereset en ik kan er weer twintigduizend kilometer tegenaan
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7801
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Vanmiddag de stuurbekrachtigingsolie van het hok ververst. Dat leek me met deze leeftijd en kilometerstand geen gek idee.
Bij de apotheek een plastic spuit van 50 cc gekocht, bij de automaterialenboer een fles Comma Power Steering Fluid (volgens H-Base kun je er ook Castrol Syntrax ATF in gieten). Op de spuit een stuk aquariumslang, het tuitje van de spuit zelf was niet lang genoeg om het hele reservoir leeg te zuigen.
Motor af, stuur in de middenstand, reservoir leeg maken. Stuur helemaal naar rechts, reservoir leeg maken. Stuur helemaal naar links, reservoir leeg maken. Reservoir vullen, motor starten en een aantal keer helemaal naar links/rechts sturen. Daarna de procedure herhalen. Daarna peil controleren. Zo heb ik een halve liter vloeistof ververst. De nieuwe olie is mooi helderrood, wat er uit kwam troebelig donkerbruin. Tijdens het verversen viel al meteen op dat het sturen soepeler ging, tijdens het rijden helemaal goed merkbaar. Het stuurt niet anders of scherper maar met minder weerstand.
De olie die er nu in zit mag wat spoelwerk doen, over een weekje ofzo ga ik deze hele procedure herhalen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ga je deze week dan nog wel even een paar kilometer sturen?
Wat een beetje verse vloeistof al niet kan doen.