Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
In mijn C4 2.0 HDI kreeg een paar dagen geleden foutmelding “storing emissie systeem”.
Na het uitlezen van de auto kon garage alleen zeggen dat er een fout is in het systeem dat zorg draagt voor het inspuiten van diesel aditive in de tank. Volgens garage gebeurt dit na iedere keer tanken. Klopt dit wel? Ik dacht dat het eens per zo veel kilometer direct in de filter werd gespoten…
Verder onderzoek heeft aan het licht gebracht dat de ECU die voor aditive inspuiting zorgt, doorgebrand is. (de reden hiervoor is natuurlijk onbekend) Weet iemand wat deze ECU nog meer aanstuurt?
In de motoren en elektronica van de auto’s ben ik niet echt thuis. Dus als iemand het verhaal van de garage kan bevestigen/onkennen/aanvullen/verbetere/etc… dan lees ik dit natuurlijk graag!
Inspuiten van diesel additive door ECU. Enfin, weer wat geleerd.
Een moderne ECU gaat niet zomaar kapot. Als een ECU kapot gaat gebeurd dat vaak door externe redenen.
Bijvoorbeeld een kortsluiting over poorten, veroorzaakt door een kapotte aansluiting (sensor?) of een onvoldoende gekwalificeerde monteur. Overigens: meldingen op een beeldscherm zijn ook niet altijd 100% juist.
Oxydatie in stekkers of kapotte drukverschil slangen kunnen ook meldingen veroorzaken.
(Laten) resetten van de ECU na bijvullen?? Hmmmzzz..
Naar een kapotte aansluiting moet (in ieder geval) gezocht worden. Anders blijf je die dingen vervangen.
Overigens wat vind je van deze:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=44406
http://www.the-ecu-doctor.co.uk/
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Een korte update:
- ECU vervangen
- testrit van 40-50km goed doorstaan
- bij ophalen van auto, weer dezelfde foutmelding terug
Voor compleet verhaal zie:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/189793/P30/#1241972
=> Iemand een mening/vermoeden/hint/etc n.a.v. het bovenstaande???
(“het bovenstaande”=compleet verhaal)
Lekker zeg die digitale techniek, maar goed ik zou gaan voor die foutcodes die 2cvMaarten al noemde.
Met zulke rekeningen en zonder het verhelpen van de klacht, is het niet meer dan redelijk dat je die storingscodes mee krijgt!
Overigens ben ik nadrukkelijk van mening, dat een klacht die een garage niet verholpen heeft, ook niet tot een rekening mag leiden. Misschien hebben ze meer schade veroorzaakt door eventuele onkunde, dan je nu zelfs maar vermoed. Schade die juist door de garage zou moeten worden vergoed!
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
trouwe schreef:
Overigens ben ik nadrukkelijk van mening, dat een klacht die een garage niet verholpen heeft, ook niet tot een rekening mag leiden. Misschien hebben ze meer schade veroorzaakt door eventuele onkunde, dan je nu zelfs maar vermoed. Schade die juist door de garage zou moeten worden vergoed!
Hier ben ik ook helemaal mee eens. Het grote probleem is echter: bewijs dat ze fout hebben gemaakt bij de garage of dat ze gewoon niet capabel zijn om fout te vinden…
Het blijft toch altijd een beetje een kwestie van vertrouwen