Poll | ||
welke berlingo kopen | ||
berlingo 1 bouwjaar 10/2002, 1900 diesel | 2 | |
berlingo 2 bouwjaar 04/2003, 2.0hdi | 11 | |
Totaal Aantal Stemmen: 13 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
ik zit beetje met een dilemma, namelijk:
ik kan een berlingo 1 kopen van 10/2002 met 135.000km.een 1900 diesel.
distributieriem vervangen op 100.000.
maar kan voor dezelfde prijs een berlingo 2 van 04/2003 kopen met 190.000km een 2.0 hdi.
distributieriem net vervangen.
of een berlingo 2 1900 diesel van 08/2003 met 150.000km onderhouden in erkend garage, gaat weg wegens aankoop nieuw model.
hebben dezelfde optie enkel de berlingo 1 heeft nog een trekhaak.
nu weet ik niet goed welke ik moet nemen.
graag had ik jullie raad aangezien ik altijd vw gereden heb.
Alvast bedankt
groeten
Arno
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is de keus tussen minder kilometers of een veel fijnere motor.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Een 1,9 diesel is traag, maar wel oer betrouwbaar en gaat zelden tot nooit kapot hoe je hem ook mishandeld.
Een HDI is een stuk sneller maar ook wat storings gevoeliger.
Persoonlijk zal ik voor de 1,9 gaan.
Ook het onderhoud aan de 1.9D is goedkoper, geen dure elektronica en commonrail verstuivers.
Persoonlijk zou ik ook voor de 1.9D gaan.
Ook ik zou gaan voor die 1.9D ook al is die relatief traag. Als je uit een VW komt misschien wel te traag. Heb je vergelijkende proefritjes gemaakt?
De 1.9 is zeer betrouwbaar en relatief makkelijk zelf te onderhouden (minder onderhoudskosten).
Minder zuinig met brandstof maar geen gedoe met digitale techniek.
T’is toch eigenlijk te gek voor woorden, dat als er een sensortje uitvalt, je niet meer kan rijden!
Een 1.9d draait zelfs alleen op een batterijtje (voor de brandstof klep), dus zonder verdere stroom voorziening.
Wel heeft die 1.9D weinig km’s per jaar gemaakt voor een diesel.
Zit er nog reclame op of is die van een particulier (Btw verlegd etc…)?
enfin, succes,
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
avw schreef:ik kan een berlingo 1 kopen van 10/2002 met 135.000km.een 1900 diesel.
distributieriem vervangen op 100.000.
Er schiet me opeens wel wat binnen, dit is een DW8 motor.
Probeer te achterhalen of de kleppen onlangs of bij de D-riem wissel gesteld zijn?
Bij een DW8 moet je weleens kleppen stellen, het advies is om dit met de D-riem wissel mee te pakken, aangezien de riem er dan toch af gaat.
Je zou niet de eerste zijn die rond de 150 a 160K met een DW8 motor zit die steeds slechter wil starten, omdat de kleppen te strak staan. Kleppen stellen is een halve dag werk bij deze motor, plus de kosten van een nieuwe riem, aangezien je deze niet een 2e keer mag opspannen.
Bij de HDI hoef je je geen zorgen te maken, die heeft hydraulische stoters, daarbij hoef je geen kleppen te stellen.
de 1.9 is van een oudere persoon die er niet zo veel heeft mee gereden.
alvast bedankt voor jullie raad
ZX1.4i schreef:avw schreef:ik kan een berlingo 1 kopen van 10/2002 met 135.000km.een 1900 diesel.
distributieriem vervangen op 100.000.Er schiet me opeens wel wat binnen, dit is een DW8 motor.
Probeer te achterhalen of de kleppen onlangs of bij de D-riem wissel gesteld zijn?
Bij een DW8 moet je weleens kleppen stellen, het advies is om dit met de D-riem wissel mee te pakken, aangezien de riem er dan toch af gaat.Je zou niet de eerste zijn die rond de 150 a 160K met een DW8 motor zit die steeds slechter wil starten, omdat de kleppen te strak staan. Kleppen stellen is een halve dag werk bij deze motor, plus de kosten van een nieuwe riem, aangezien je deze niet een 2e keer mag opspannen.
Bij de HDI hoef je je geen zorgen te maken, die heeft hydraulische stoters, daarbij hoef je geen kleppen te stellen.
Mja. Kleppen stellen bij 100000 is vast nog niet gebeurd. Bij 160000 is dat idd meestal wel nodig.
Maar slecht starten door slecht gestelde kleppen heb ik nog nooit ervaren.
Wel kleppen die verbranden doordat ze te strak staan.
Meten is weten. En het controleren van kleppen is zo gebeurd.
Ennnnnn…. weet je wel zeker dat die d-riem vervangen is dan?
Zoiets kun je niet direct zien. Hooguit zou een factuur zou daar meer “zekerheid” over kunnen geven.
Maar zelfs dat niet. Er zijn monteurs die zoiets aftekenen op de werkorder alsof het vervangen is maar in werkelijkheid niet doen!!!
Geen zorgen te maken over hydraulische klepstoters??? Mja… misschien.
Ik stel liever een keertje kleppen dan dat ik een reparatie aan hydraulische stoters moet verrichten.
Maar ok, overall gezien lijken me de, als een van de weinige kostenposten aan een HDI, garage kosten in relatie tot motoren met hydraulische klepstoters, lager.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
vervanging van de riem staat in het onderhouds boekje en op de riem afdek kap is in witte verf 102.000km gevschreven
Hoi,
Ik heb eerst een 1.9D gehad, en nu sinds een paar jaar een 2.0Hdi en die is toch een stuk prettiger qua vooruitgang. Zeker als je iets wilt gaan trekken. Maar de keuze is aan jou.
Probeer gewoon een proefrit te maken, dan ervaar je het zelf. S6
Ik heb 8 jaar/350.000 km in een 1.9D gereden en dat was perfect. Nu alweer 4 of 5 jaar in een 2.0HDi en dat rijdt ook wel goed. Maar de motor is een stuk nerveuzer. Komt misschien door de turbo, ik weet het niet. Mijn ouwe 1.9D was veel rustiger, relaxter, maar ook beduidend slomer (maar dat stoorde mij niet). Gebruik is ongeveer gelijk (ik ben een rustige rijder). Maar het zitcomfort in die ouwe 1.9D was veel en veel beter dan in de 2.0HDi. Betere stoelen en een stuur dat niet zo belachelijk plat ligt (maar dat went snel). Ik zou blind weer voor een 1.9D kiezen. Ik heb (een beetje) spijt van de inruil, toendertijd, ondanks dat de 2.0HDi meer “af” is: airco, cruisecontrol (echt geweldig!), electrische ramen, aanmerkelijk stiller aan de binnenkant.
Oh wacht even: ik realiseer me nu dat ik het heb over een oud type 1.9D (langwerpige koplampen, serie 1) en een nieuwer model 2.0HDi (hoge koplampen, serie 2). Ik weet niet of jij het ook over deze twee types hebt. En mijn Berlingo’s waren/zijn grijs gekentekend, dus geen achterbank.
edit: Met beide auto’s nooit een probleem gehad. Gewoon standaard onderhoud, meestal zelf gedaan. En de 2.0HDi heeft een keer een software-update gehad en daarna reed-ie iets beter en vooral deed de cruisecontrol het toen weer helemaal goed.
johan
~~~/\___Flevoland___/\~~~
trouwe schreef:Maar slecht starten door slecht gestelde kleppen heb ik nog nooit ervaren.
Wel kleppen die verbranden doordat ze te strak staan.
Meten is weten. En het controleren van kleppen is zo gebeurd.
Bij een diesel wel, als de kleppen na veloop van tijd te strak staan (omdat ze inslaan), worden ze langer bediend. Ze staan dus langer open, je krijgt dan verlies van compressie, een diesel moet het hebben van de hoge compressie om de brandstof te laten ontsteken.
Dit is een DW8 motor, klepspeling controleer je niet effe, je zult e.e.a. moeten demonteren zoals de grote inlaatcollecter en het kleppendeksel. Het is geen dag werk, maar je ben al snel een uurtje bezig incl. weer terug monteren van alles.
vandaag op het werk vertelde een collega mij dat ik zijn berlingo 2 gewone diesel kan kopen met 150.000km
voor ook ongeveer dezelfde prijs.
misschien is dat de gulden midden weg?
is het alvast een berlingo 2 (mss meer waard bij ooit verder verkoop)en de kilometers zitten er ook midden in 135000 en 190000 is de 150000 er net ongeveer tussen.
vandaag valt enigsinds de moeilijke beslissing.
Het is de berlingo 1 geworden de 1.9 met 135000, deze reed mij het fijnste.
waren ook nog velgen met winterbanden bij en heb ineens de man zijn aanhangwagen erbij gekregen.
was ook beste onderhouden en heb nog een deel kunnen afbieden op de uiteindelijke prijs.
bedankt voor jullie raad en reacties, ik ben nu een troste citdriver
beetje laat maar toch, alsnog gefeliciteerd!
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D