Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Schitterende XM PE en dat beige leer en het eenspakig leren stuurwiel maakt het wel af hoor.
Ik heb overigens een eenspakig stuur met CC bediening erop, was destijds alleen een optie op de (V6?) automaat vanaf fabriek. Ook mijn XM type 1b heeft standaard een tweespakig stuurwiel. Vanaf type 1b is ook het cc hendeltje gekomen op de plek van het lichtschakelaar en was cc én radiobediening gelijktijdig mogelijk.
Veel succes met de V6 Exclusive!
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gisteren kentekenbewijs binnen gekregen en vandaag de dame opgehaald bij VdL. Ik moest nog wel even langs de RDW want ze hadden gas genoteerd op het kentekenbewijs en ze moesten natuurlijk even zien dat er echt geen gas in zit voordat ze een nieuw bewijs afgeven…
Net even met de hand gewassen, maar er moet heel nodig een poetsbeurt overheen want na 4 weken bij VdL onder de bomen zijn dak en motorkap net schuurpapier.
Op de terugweg naar huis viel me op dat de verbruiksmeter soms vreemde waarden aangeeft. Rij je 120 op de snelweg, dan geeft-ie (normaal) 9 ltr/100 km aan maar soms gaat-ie een tijdje tussen de 4 en 5 ltr/100 km zitten. Binnenkort even op zoek naar een elektrisch (?) probleempje. Hoe meet die boordcomputer eigenlijk het verbruik?
Eindelijk de 2e forum kph die ik in huis had in gebruik! De andere zit op de CX.
Leuk: het kenteken is een heel grote aanduiding van de motor die er in zit…
3.0 liter met 6 cilinders, leuk.
Vond je kentekenplaten met opgelegde letters niet mooier?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nu lekker rijden!
En wat een prachtig kenteken voor deze auto!
Mooier kan je het toch niet indenken?
Volgens mij heb ik deze gemist bij vdL tijdje terug.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Whaha, pracht kenteken. De kans op de jackpot in de staatsloterij is groter.
Haha das echt een geweldig kenteken, dat zou in Engeland vet geld kosten
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Kenteken is inderdaad zalig! Erg mooi toeval.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Vanmorgen 4 nieuwe Michelins er op, Energy Savers, snelheidscode V. Vier gehaald, 3 betaald…
Van die Continental Ecocontacts verlost, wat een knetterharde dingen zijn dat zeg…
Bij de euromaster viel me wel behoorlijke lekkage van motorolie op. Volgende week maar eens laten kijken waar dat vandaan komt.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
JaapJ schreef:Whaha, pracht kenteken. De kans op de jackpot in de staatsloterij is groter.
Ahum… had ik dan toch maar een staatslot gekocht…
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
Het RDW meldt als brandstof LPG. Dat had je er toch uit laten halen?
Verder: mooie auto!
[edit]
Oeps, ff beter het draadje lezen, Jalu! Foutje van de RDW dus.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Vanmiddag liet ik de dame even gymmen en toen zag ik onder de auto een plas olie ontstaan. Onder de versnellingsbak. Het druppelde er in een behoorlijk tempo onder vandaag. Wat opgevangen in een zakje: rode olie. Conclusie: ATF.
Van boven zag ik de olie op de automaatbak druppelen. ATF druppelt op de bak…? Het valt omlaag vanaf de kabel met de geribbelde mantel die naar de bobine loopt. Maar waar komt het vandaan?? Ik kan het niet zien. Iemand een idee?
Zodra de motor stil staat, dan stopt het.
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Die geribbelde mantel links loopt langs de ontluchtingsdop van je bak.
Maak de omgeving hiervan ff schoon en draai die dop er vervolgens uit. Inspecteer of ie wel goed open is.
Heb je je oliepeil van de bak al gecheckt? Klinkt alsof er veel teveel in zit. Dat gaat dan schuimen, zodra dit schuim opgezogen wordt door de oliepomp is het einde verhaal voor je bak.
Waarschijnlijk te overvloede: Uiteraard peilen met lopende motor, alle versnellingen even doorgeschakeld hebben, en let op de verschillende temperatuurschalen op de peilstok.
Oh, ik zie nu pas dat het PE is, die ik tips in Jip-en-Janneke-taal zit te geven… nevermind
Ik laat het toch ff staan, misschien nuttig voor mensen die dit draadje later doorzoeken voor info.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Haha, nou ik weet niet wat mijn reputatie is op dit forum maar als het over automatische versnellingsbakken gaat, heb ik wel degelijk jip-en-janneke taal nodig. Beter nog: Nijntje taal…
Even zien: die zwarte dop is een ontluchtingsdop? Ik dacht dat die voor het vullen was. Wanneer wordt er dan ontlucht, alleen bij het olie verversen of altijd? Een automaat is toch een gesloten systeem?
Wat bedoel je met dat die dop goed open is? Moet die open zijn dan?
En dan heb je het over de oliepomp, is die pomp van de automaat? Ziet die intern in de bak, of erbuiten?
Dan zie ik in Haynes dat de ATF gekoeld wordt buiten de bak, door een kleine radiator (met lucht dus) en met koelvloeistof door een warmtewisselaar. Die kleine radiator zie ik zitten, vlak achter de grote radiator. Daar gaan dus pijpjes met ATF naar toe en die lopen in de buurt van waar het lekt. In dat externe koelsysteem van de ATF zou dus wel eens een lek kunnen zitten.
En zit er te veel olie in de bak? Ja, dat heb ik gisteren al geconstateerd. Bij zeer warme motor, draaiend, stond het niveau op de peilstok een eind boven het 80 graden max. niveau. Op de factuur van de garage waar recent de ATF ververst is, zie ik 4 liter staan, terwijl er volgens mij normaal tussen de 3 en 3,5 liter wordt bijgevuld bij verversen. Nou ja, ik ga maandag die garage maar eens bellen en kijken wat ik moet doen…
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
par eXeMple! schreef:Haha, nou ik weet niet wat mijn reputatie is op dit forum maar als het over automatische versnellingsbakken gaat, heb ik wel degelijk jip-en-janneke taal nodig. Beter nog: Nijntje taal…
Even zien: die zwarte dop is een ontluchtingsdop? Ik dacht dat die voor het vullen was. Is ook de makkelijkste opening om te vullen, inderdaad. Wanneer wordt er dan ontlucht, alleen bij het olie verversen of altijd? Een automaat is toch een gesloten systeem? Klopt, maar je kan je voorstellen dat bij opwarmen, het toegenomen volume door de expansie van de totale olie-inhoud en de lucht, de overtollige lucht ergens naartoe moet. Ziehier de taak van de ontluchter.
Wat bedoel je met dat die dop goed open is? Moet die open zijn dan?Die dop laat dus gecontroleerd lucht toe of laat lucht ontsnappen.Tenminste, deze dop wordt in Haynes en WPH aangeduid als ontluchting, en dat lijkt me ook logisch. Het ding mag alleen nog geen mini-stofdeeltje doorlaten, en hoe ze dat gelukt is, kan ik je niet vertellen (zelfs niet in Nijntje-taal ) omdat ik het simpelweg niet weet.
En dan heb je het over de oliepomp, is die pomp van de automaat? Ziet die intern in de bak, of erbuiten?Dan heb ik het inderdaad over de oliepomp van de automaat. Deze zit in de bak.Dan zie ik in Haynes dat de ATF gekoeld wordt buiten de bak, door een kleine radiator (met lucht dus) en met koelvloeistof door een warmtewisselaar. Die kleine radiator zie ik zitten, vlak achter de grote radiator. Daar gaan dus pijpjes met ATF naar toe en die lopen in de buurt van waar het lekt. In dat externe koelsysteem van de ATF zou dus wel eens een lek kunnen zitten. Dit verhaal klopt in geval van een type 1 (even grofweg genomen), zoals jij hebt. Latere typen XM met 4HP18 hebben alleen nog de warmtewisselaar.
En zit er te veel olie in de bak? Ja, dat heb ik gisteren al geconstateerd. Bij zeer warme motor, draaiend, stond het niveau op de peilstok een eind boven het 80 graden max. niveau. Op de factuur van de garage waar recent de ATF ververst is, zie ik 4 liter staan, terwijl er volgens mij normaal tussen de 3 en 3,5 liter wordt bijgevuld bij verversen. Nou ja, ik ga maandag die garage maar eens bellen en kijken wat ik moet doen… Ik ga er vanuit dat je weet dat teveel olie in je automaat minstens even schadelijk is als te weinig. Succes met lekzoeken!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
PE, het is heel eenvoudig om teveel ATF eruit te laten lopen door de drie boutjes onder de automaatbak los te draaien en daarna (desgewenst) het filtertje eruit te halen. Even de auto van voren opkrikken en op as-steunen, grote opvangbak eronder en laat maar lopen. Als je het filter ook loshaalt/draait komt er zo’n 3 liter uit. Ik heb bijgevuld via de peilopening met een smalle/ lange trechter. Het aflezen van het peil met schone olie is wat moeilijker, wel met draaiende motor doen zoals eerder voorgesteld..
Ik zag erg tegen deze klus op, maar het is me 100% meegevallen, en ik zal zeker het onderhoud van de bak op deze manier op peil houden….Brezan verkoopt Kroon-olie ATF Dexron 2.
http://oto.to/haynes/chapter7B.pdf
Zie allerlaatste deel….