Ik heb enkele maanden geleden tweedehands twee dakdragers voor onze Xsara Picasso (januari 2005, met panoramadak) gekocht. Toen zat er nog een vijfkantsleutel bij, waarvan de vorige eigenaar nog zo had gezegd:“goed bewaren”. Zijn advies heb ik erg letterlijk opgevolgd, want nu kan ik hem niet meer terugvinden . Over een paar weken willen we op vakantie en dan zouden we graag onze fietsen meenemen. Daarvoor heb ik die dakdragers nodig.
Ik heb al even geïnformeerd bij de dealer. Die willen het chassisnummer (!) hebben om het juiste type sleutel na te kunnen bestellen. Hoeveel de grap gaat kosten, kon hij me nog niet vertellen. Ook heb ik, naar aanleiding van een andere post op dit forum gekeken of het werkt met een 5 mm imbussleutel. Dat werkt helaas niet echt goed.
Is er iemand die zo’n sleutel nog werkeloos heeft liggen of er eentje uit wil lenen in omgeving 024 dan houd ik me aanbevolen. Ook andere oplossingen zijn welkom.
Citroën Xsara Picasso (01/2005) 1.6 HDIF, 110 PK
Ik had even over je 5mm sleutel heengelezen; ben even voor je gaan kijken en heb het vergeleken met mijn 5mm inbus en dat was hetzelfde. Kom ik weer terug lees ik dat je al die 5mm hebt geprobeerd ....
Misschien heb je een lasapparaat in de buurt en kan je een extra stokje maken aan de imbussleutel.?
Er zijn overigens lange en korte imbussleutels.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Misschien heb je een doppendoos met een ratel (of schroevedraaier handvat met vierkant stuk) en imbusdop. denk eraan niet te vast draaien, want ze werken net als een bankschroef die dakdragers.. lelijk bedacht maarja.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Haal bij de ijzerwarenhandel maar een ‘T imbus sleutel’ op, deze heb ik ook, doet het ook goed. is gewoon een imbus stift met een handvat eraan.
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Het is weer even geleden, maar ik vind het goed om even te melden hoe ik dit probleem heb opgelost. Ik heb de suggestie van Henk opgepakt zo’n imbusstift gekocht.
Toen we, na montage van dak- en fietsendragers+ fietsen op pad gingen zijn echter mijn dakdragers aan één kant losgeschoten. Ik heb de hele combinatie weer opnieuw opgebouwd en toen zat het wel goed, dankzij deze stift. De oorzaak: ik denk dat ik de dragers niet strak genoeg had aangedraaid de eerste keer.
Ik vind het geen mooi systeem, maar het is niet anders.
Citroën Xsara Picasso (01/2005) 1.6 HDIF, 110 PK


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-12-2005
- 2CV Special
- Xsara Picasso 2.0 HDI
- Xsara Picasso 1.8 16v
ZIt nu met het zelfde probleem. Ik heb nog wel de sleutel die bij de dakdragers zit. Deze is alleen teveel gebruikt. Hierdoor slipt hij door als ik ze vast wil zetten.
Ik heb diverse imbus 5mm sleutels geprobeerd, maar die passen niet. Is de het verschil met de T imbus? Is toch ook 5mm 6 kant?


























Totaal aantal Berichten: 7843
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Toevalligerwijs wil ik komende zomer mijn dakdragerset gaan gebruiken. Ik heb het sleuteltje nog wel, maar je zult zien dat die op een onbewaakt moment toch zoek raakt en het lijkt me geen gek idee een reserve-exemplaar te hebben.
Even googlen leverde dit ding op: http://www.hekla.nl/Webshop/search?search=vijfkant&searchall=1
Maar of dat dan het goede formaat is?
‘t Liefst zou ik ze beide voor safety-torx vervangen. Maar eens kijken of dat mogelijk is.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-12-2005
- 2CV Special
- Xsara Picasso 2.0 HDI
- Xsara Picasso 1.8 16v
Het zal wel passen maar ze zijn te kort… Ik ga het morgen oplossen met normale inbus 6 kant er in te zetten. Heb je geen gedoe meer als je het sleuteltje kwijt bent.


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-12-2005
- 2CV Special
- Xsara Picasso 2.0 HDI
- Xsara Picasso 1.8 16v
Ter info:
Via het engelse Picasso forum heb ik het citroen nummer gevonden voor een nieuwe sleutel. Part No 9416.A8 zou te bestellen zijn bij de Citroen/Peugeot dealer.
Ik zou toch liever geen imbussleutel gebruiken: die heeft zes kanten, terwijl dit een vijfkantbout is. Je gaat toch die bouten staan mollen als je er met een verkeerde sleutel op gaat staan draaien. Overigens heb ik mijn sleutel inmiddels weer gevonden.
Citroën Xsara Picasso (01/2005) 1.6 HDIF, 110 PK


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-12-2005
- 2CV Special
- Xsara Picasso 2.0 HDI
- Xsara Picasso 1.8 16v
Guus1972 schreef:Ik zou toch liever geen imbussleutel gebruiken: die heeft zes kanten, terwijl dit een vijfkantbout is. Je gaat toch die bouten staan mollen als je er met een verkeerde sleutel op gaat staan draaien. Overigens heb ik mijn sleutel inmiddels weer gevonden.
Gelukkig heb je hem weer gevonden.
Ik snap alleen niet dat je nu meld dat je geen inbus moet gebruiken, terwijl je eerst meld dat je de T imbus ook gekocht en gebruikt hebt.
Aint schreef:
Gelukkig heb je hem weer gevonden.
Ik snap alleen niet dat je nu meld dat je geen inbus moet gebruiken, terwijl je eerst meld dat je de T imbus ook gekocht en gebruikt hebt.
Dat komt omdat ik de sleutel kwijt was kort voor vertrek. Het was toen te kort dag om nog aan een vijfkantsleutel te komen. Het werkte met de T-imbus, maar ik had ook het idee dat ik die bouten aan het forceren was. Vandaar dat ik denk dat het verstandiger is om voor een vijfkantsleutel te gaan, of wat jij doet: vervangen door imbusbouten.
Citroën Xsara Picasso (01/2005) 1.6 HDIF, 110 PK


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-12-2005
- 2CV Special
- Xsara Picasso 2.0 HDI
- Xsara Picasso 1.8 16v
Duidelijk. Mijn plan is ook weer anders. Ik heb de sleutel besteld bij de Citroen dealer. 4,39 euro ex BTW.



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Ik sleutel al een aantal jaren, maar van een vijfkant inbus sleutel heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.
ik heb in ieder geval gewoon een 5 millimeter binnenzeskant (inbus dus) en die past perfect.
(misschien heeft de vorige eigenaar van de drager er wel ander bouten ingezet?)
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm


Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-12-2005
- 2CV Special
- Xsara Picasso 2.0 HDI
- Xsara Picasso 1.8 16v
Als deze bij jou perfect past dan heb je geluk of je molt je bout of je hebt geen originele dragers. Misschien hebben ze het aangepast bij de latere modelen. Bij mijn originele dakdragers zitten echt 5 kants bouten.
beetje oud topic, maar ik heb afgelopen zomer zo’n 5kantige sleutel bij citroen aangeschaft -
GRATIS AF TE HALEN
in Utrecht
Dakdragers bleken niet zoals geadverteerd te passen - en na veel gedoe met de verkoper terug kunnen brengen en geld terug gekregen - hij wilde echter het sleuteltje niet van me overnemen dus die ligt hier sindsdien op mijn bureau.
Misschien heeft iemand er nog wat aan als reserve - ik iig niet.
The world is yours!