hallo,
ik ben van plan een pluriel aan te schaffen maar zie de meest uiteenlopende tests en meningen op het web.
Naar aanleiding hiervan heb ik een aantal vragen die ik graag beantwoord zou hebben door pluriel eigenaren of mensen die
er verstand van hebben.
-hoe zie ik of de rubbers/dak iet lekt in de zomer…moet ik een gieter meenemen als ik een proefrit ga doen of zijn er nog makkelijkere manieren.
-Is er een mogelijkheid de bogen in de auto kwijt te raken (b.v. op de achterbank) wil er namelijk mee op vakantie en wil dan het liefste als volledig cabrio naar Zuid Frankrijk rijden..maar om nu een deel thuis te laten liggen lijkt mij een bijzonder slecht plan.Dus als iemand de bogen wel eens in de auto heeft vervoerd, hoe heb je dit gedaan.
-Wat zijn de voor en nadelen van de 1.4 schakel en de 1.6 automaat ten opzichte van elkaar…het maakt mij niet uit of het automaat of schakel is, wat me wel uitmaakt is welke van de 2 het betrouwbaarst is en welke het sterkst is qua prestaties.
-wat zijn de specifieke punten waar ik op moet letten bij een aankoop. (kinderziektes) en de manier hoe ik dit kan zien.
-Vanaf welk bouwjaar/typenummer is het dak verbeterd en minder gevoelig voor lekkage
-Zijn er nog terugroepacties geweest voor de pluriel en hoe kan ik zien of de desbetreffende auto de update heeft ondergaan.
zo een boel vragen.
hoop dat iemand me wegwijs wil maken zodat ik uiteindelijk met een gerust hart een goede en betrouwbare auto kan vinden.
b.v.d.
groeten johan
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 12-06-2007
- C5 3.0 HDI Tourer Exclusive
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 2400 GTi
Beste Johan,
Ten aanzien van jouw Pluriel vragen: Als er nu nog Pluriels rondrijden met lekkende daken dat heeft de huidige eigenaar er weinig moeite voor gedaan dit euvel op te lossen, met andere woorden: de meeste Pluriels zijn waterdicht (gemaakt)
Kijk desnoods naar extra kitranden en eventuele water sporen. Een pluriel is absoluut water dicht te krijgen, de grootste problemen had de eerste serie uit 2003 en wellicht nog 2004.
Ik ben zojuist terug van een ritje (met zijn twee) waarbij ik de bogen vanuit de koffer naar voren laat steken, de linker boog eerst en dus met neergevouwen rugleuning. Ben ik alleen dan steek ik de bogen vanaf de achterbank tussen de voorstoelen door naar de voetenruimte van de niet aanwezige passagier. ook nu weer de linker boog eerst. Is prima te doen en je wordt niet verrast in geval van een regenbui. Met vakantie uitrusting aan boord wordt het wellicht een beetje passen en mete maar met alleen de bogen op en alle ramen en dak open geeft ook al een heerlijk ‘open’ gevoel.
De enige terugroep aktie dus ik ken is het plaatsen van schotels om de voorveren omdat deze wel een braken, schotels zijn duidelijk te herkennen en alle C3’s en Plu’s die in aanmerking kwamen zijn terug geroepen.
En dan het Spider pack. Het meest uitvoerige pack bestaat uit een dakbogen standaard, beschermhoezen voor om de bogen en een zijltje om de Pluriel in spidermode mee af te dekken. Voor de fanatieke spider rijder zijn deze attributen onmisbaar. Alleen zo kan je je bogen ‘stapelen’ zonder dat ze beschadigen en kan je snel even de auto afdekken zonder alles compleet te moeten opbouwen. Eventueel kan je kiezen voor een ‘pack’ zonder de standaard maar dat beveel ik niet aan.
Succes met je zoektocht want La Vie est Pluriel!
groet
Folkert
1.4 of 1.6 is een keur qua vermogen en versnellingsbak, helaas. De sensodrive gaat best als je een geduldig type bent, dus even gas liften, schakelen met de flipper en het gas er weer op. Voordeel van de 1.6 is zonder meer zijn power want 1111kg en 75 pk van de 1.4 dat houdt niet echt over. Daar komt bij dat de Plu best gevoelig is voor wind zodat je het ene moment met moeite 120 haalt terwijl als de weg even draait t.o.v. de wind de teller zo richting de 140 gaat, zonder de stand van de gasvoet te veranderen. Er is wel meer keus in 1.4 tjes maar als je je zinnen hebt gezet op de 1.6 dan vooral een lange proefrit gaan maken. De meningen zijn zeer verdeeld maar wellicht bevalt de bak je toch.
FB
Als ik kijk hoe de 1.4 presteert in mijn C2 kan ik best begrijpen dat hij flink aan de bak mag in een ongeveer 150 kg zwaardere auto! Mooiste zou denk ik zijn om een 1.6 Sensodrive op de kop te tikken en dan te kijken of je daar een handbak uit een C2 VTS aan kan koppelen. Best of Both Worlds zoals Van Halen dat zo mooi zegt.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Jullie zijn nog 1 motor vergeten, nl de 1.4 HDi van 50 kW (68pk).
Deze is dacht ik officieel nooit in NL geleverd. Maar er zullen in NL inmiddels ook wel (zelf) geimporteerde exemplaren aangeboden worden.
Ik weet uit eigen ervaring dat een 1.4 HDi door zijn hogere koppel wat minder moeite heeft met een gewone C3 dan een 1.4i.
Maar ook een 1.4 HDi in een auto van bijna 1200 kg is geen racemonster.
Wat ik begrepen heb zijn de latere senso-drive bakken beter en soepeler dan in het begin.
Het zelfde geld voor de cruise-control, in de oudere modellen van voor 2006 of 2007 gaat er nog wel eens wat kapot, de latere modellen hebben er geen (of nauwelijks) last meer van
De problemen met de veerschotels deden zich bij de Pluriel alleen voor bij het modeljaar 2003.
Vanaf modeljaar 2004 (en dus tegelijk met de introductie van de C2) hebben de C3 en de Pluriel andere veerschotels. De C2 heeft het probleem met de veerschotels ook nooit gehad.
Rijd je erg veel, zoek een 1.4 HDi. Een probleemloos, soepel en zuinig motortje. (zie mijn eigen C3)
Een gewone 1.4 lijkt wel erg tam voor een Pluriel, de 1.6 heeft als nadeel de senso-drive.
Probeer gewoon met de verschillende auto’s een proefrit te maken.
Succes met je (toekomstige) aankoop
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 07-07-2010
- C3 Pluriel 1.4 hdi
ik heb in 2006, een bouwjaar 2004 1.4 hdi uit belgie geimporteerd. had toen 25000 km gelopen, nu staat er 160000 op de teller. een paar maanden geleden wel grote onkosten: nieuwe versnellingsbak (rond de 2000 euro).
rijdt prima, geen snelheidsmonster maar kan goed met verkeer mee. lekt normaliter niet, soms een beetje als in de wasstraat het water te hard op de richel boven de achterruit komt.
verbruik 5,9 l op 100 km, zo’n 1 op 17 gemiddeld (wel veel snelweg). als je meer wilt weten, laat maar horen.
bedankt voor alle reactie’s, HDI is leuk maar wil toch echt iets met garantie…dus dat word hem niet in Nederland. Heb er ondertussen een 3 tal getest..1 in schagen (1.4) zag er niet uit en 1 in genemuiden (ook 1.4).
Ga zaterdag kijken bij een 2-tal aan de andere kant van het land(beide 1.6 senso-drive) mocht er nog iemand tips hebben waar ik precies op moet letten bij de senso drive zodat ik kan vaststellen of de automaat nog naar behoren functioneert dan hoor ik dit graag.
p.s dat de pluriel niet zo snel is boeit me eigenlijk vrij weinig…als ik hard wil rijden pak ik m’n motor wel .
Niets ten nadele van sommige reacties hoor maar ik heb liever dat ie iets zuiniger en betrouwbaarder is dan dat ik snel ben.
hoop nog iets van iemand te horen.
nogmaals bedankt voor de inbreng tot zover.
mvg johan
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006
- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Heb een 1.4 hdi, geimporteerd uit duitsland. km stand was toen 300, nu 90.000. Ik had gewoon fabrieksgarantie (aanschaf was bij een Duitse Citroen-dealer) en die is overgezet naar Nederland. Verbruik is 5,4/100. geen problemen met lekkage hoor. ik heb er nog geen gekke dingen mee gehad. Ben nu aan mijn tweede nieuwe accu toe. af en toe een storinkje aan het dak, in de begintijd. en na het inzetten van een nieuwe achterruit wilde het dak niet meer open. Er was iets te dikke kit gebruikt.
Echt snel is de 1.4 hdi niet, de auto is ook nogal zwaar. Maar ik vind het goed genoeg rijden.
Enige nadeel van de Plu is dat mijn lengte (1.86 m) echt wel het maximum is.
succes!
C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)
Mogelijk is het al vaker gevraagd maar ik kan het niet terugvinden; waar zijn die twee schroefgaten voor die bovenop de bogen (achterzijde) zitten? Dakdragers ofzo?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Op elke vraag is een antwoord.
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225004/
Het zijn er overigens 4 per boog.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik had al het vermoeden, moeten die gaten dicht worden gemaakt als je er geen gebruik van maakt?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Af fabriek hebben er mogelijk plastic dopjes in gezeten.
Zelf heb ik er RVS-boutjes in zitten om te voorkomen dat er water in blijft staan.
Wil je namelijk dakdragers monteren, dan moet je de draad weer schoon zien te krijgen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986