Green-Tuning
Jako
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 181
Geregistreerd: 23-11-2004

- Xantia Plus 1.8i 16v
Gepost: 04 juli 2010 12:16 PM

Onlangs kwam ik http://www.go-greener.eu tegen, via diverse maatregelen (die je soms ook zelf kan nemen) beweren ze je auto 10-15% zuiniger en schoner te maken zonder verlies van comfort/prestaties. Dat klinkt goed natuurlijk!
Dus heb ik ze een mail gestuurd met de vraag wat ze voor mijn Xantia aanbevelen, hieronder het antwoord:

“Voor het vergroenen van jouw Citroen Xantia 1.8 stellen wij de Super Green uitvoering voor:
Uitwasbaar luchtfilter, air-twister, brandstofadditief, LED-stadsverlichting en -achterlichten, en bandenspanningskleurdrukventielen. Dan rijdt uw auto tot 10% zuiniger en met 30% lager emissies (roet en fijnstof).
Uw auto zal hiermee tevens probleemloos door iedere APK roettest gaan.”

De LED-lampen heb ik al en bandenspanning hou ik in de gaten; brandstof-additief kan vast ook nuttig zijn (vergelijk het met die Ultra-benzines bij de pomp), maar voor het effect van het luchtfilter en de air-twister heb ik te weinig technische kennis.

Iemand een idee of dit echt zal helpen?

Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 05 juli 2010 01:27 PM
  [ # 1 ]

Wij hebben hier op de HTS Autotechniek in Arnhem vervangende luchtfilters getest (voor een BMW 6-cilinderbenzinemotor). Een Green-filter was er ook bij.

Conclusie: Alle vervangende luchtfilters kosten een paar pk’s motorvermogen. Is ook logisch: De fabrikant van de auto besteedt tijd en geld aan het ontwerpen van een goed luchtfilter. Dat zou een “tuner”, met een veel kleiner budget en veel minder kennis, beter kunnen?

Citroen!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 juli 2010 02:35 PM
  [ # 2 ]

De enige die er beter van worden zijn de fabrikanten zoals Green Air, K&N, etc etc.
Hou het lekker origineel, als het echt zonder als die buizenbenden en filterhuizen kon, dan had men dat echt wel weggelaten.

Profiel  
 
skremar
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 30-03-2007

- C3 1.4 HDI 16v exclusive
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
- DS 3 1.6 THP Sport&Chic
- Xantia V6 Exclusive
Gepost: 05 juli 2010 02:47 PM
  [ # 3 ]

ik kan ook zonder u, of uw auto te kennen zeggen dat de roettest nooit een probleem zal vormen (dalen zal hij niet doen aangezien de uitstoot daarvan al quasi 0 is) aangezien u met een benzine auto rijd. het lijken mij allemaal verkoopspraatjes.

mvg

Profiel  
 
Jako
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 181
Geregistreerd: 23-11-2004

- Xantia Plus 1.8i 16v
Gepost: 05 juli 2010 04:51 PM
  [ # 4 ]

Dank voor de reakties tot nu toe,
Voorlopig ga ik geen filters (laten) vervangen, wel hou ik de bandenspanning in de gaten (deed ik al).
En ik ga ook die brandstofadditieven eens proberen, als dat beter voor de motor is en hij er zuiniger door wordt is dat mooi meegenomen natuurlijk, ik hou u op de hoogte…

Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 11 juli 2010 12:24 PM
  [ # 5 ]

Ik zij zelf met een K&N vervangings filter, en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ( al jaren zowel in de BX, ZX als XANTIA doe!)
Voor de vermogens winst hoef je het niet te doen,al heb ik het idee dat de xantia ( en mijn vorige auto’s ) wel beter oppakken!
Mijn vorige filter heeft zo’n 60 000 km in de auto gezeten toen ik hem verkocht.
voor mijn xantia heb ik een 2ehands K&N gekocht

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 11 juli 2010 12:28 PM
  [ # 6 ]
DriverD schreef:

Wij hebben hier op de HTS Autotechniek in Arnhem vervangende luchtfilters getest (voor een BMW 6-cilinderbenzinemotor). Een Green-filter was er ook bij.

Conclusie: Alle vervangende luchtfilters kosten een paar pk’s motorvermogen. Is ook logisch: De fabrikant van de auto besteedt tijd en geld aan het ontwerpen van een goed luchtfilter. Dat zou een “tuner”, met een veel kleiner budget en veel minder kennis, beter kunnen?

zijn dit de echte replacements geweest of gewoon de open versie’s zoals bijvoorbeeld de de K&N 57i kits ,,,
Ik heb met replacement filters betere ervaringen dan bijvoorbeeld met FRAM filters….
Ook gaan de green en ZK&N filters langer me, waardoor je het geld er toch wel uit haald !

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
Jako
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 181
Geregistreerd: 23-11-2004

- Xantia Plus 1.8i 16v
Gepost: 12 december 2010 11:14 AM
  [ # 7 ]

Nadat ik nu een maand of 5 met het brandstofadditief van Go-Greener rondgereden heb, is mijn conclusie dat het niet veel uitmaakt:
Normaal haal ik zo’n 1 op 14,5 in de zomer en 1 op 12,5 à 13 in de winter, nu was dat hooguit een halve kilometer verder. Zo’n flesje kost €10 voor 160 liter benzine en uitgaande van 1 op 15 ipv 1 op 14,5 bespaar je bij een benzineprijs van 1,55/l maar € 8,55 ofwel niet genoeg om het flesje te kunnen kopen.
Maar het additief schijnt dan wel weer beter voor je motor en het milieu te zijn, hoe je dat in kosten uitdrukt weet ik niet…

Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 12 december 2010 12:22 PM
  [ # 8 ]

Ik denk altijd, als het écht werkt had een grote fabrikant het allang gekocht en het “Shell super additief” of zo genoemd.
Je moet rekening houden met de psychologische factor. Als je iets duurs koopt voor je auto dan merkt degene die het koopt ook dat het “écht werkt” want onbewust ben je bezig je aankoop te rechtvaardigen. (voor jezelf, of je vrouw Wink )
Zo werkt het b.v. ook bij dure vergulde luidspreker kabels. Degene die het koopt merkt “écht” dat het geluid beter wordt. Want als je net heel veel geld voor iets hebt neergeteld wil je niet merken dat het eigenlijk niets uitmaakt.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 12 december 2010 12:25 PM
  [ # 9 ]
Jako schreef:

Dus heb ik ze een mail gestuurd met de vraag wat ze voor mijn Xantia aanbevelen, hieronder het antwoord:

“Voor het vergroenen van jouw Citroen Xantia 1.8 stellen wij de Super Green uitvoering voor:
Uitwasbaar luchtfilter, air-twister, brandstofadditief, LED-stadsverlichting en -achterlichten, en bandenspanningskleurdrukventielen. Dan rijdt uw auto tot 10% zuiniger en met 30% lager emissies (roet en fijnstof).
Uw auto zal hiermee tevens probleemloos door iedere APK roettest gaan.”?

Deze tekst vind ik al zeer dubieus. Als je het bij een benzine auto over een roettest hebt en verwacht dat sjonnie led stadsverlichting ook maar iets in je verbruik uit zal maken dan snap je het niet. Dit komt op mij over als een leuke marketingtruc die neigt naar oplichting.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Jako
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 181
Geregistreerd: 23-11-2004

- Xantia Plus 1.8i 16v
Gepost: 12 december 2010 07:45 PM
  [ # 10 ]

@bx16tgi: Zo duur was het niet hoor, het flesje additief kostte 9,95 en ik heb er 8,55 mee bespaard, dus een verlies van € 1,40 op 3200 km.
Een diskussie over het nut van (dure) goede luidsprekerkabels wil ik best eens met je houden, maar dan op een HiFi-forum Wink

@prutsy: Ik wilde gewoon eens kijken of het additief wat uit zou maken, dat bleek zeer weinig te zijn. Nu weet ik dat, dus ik koop geen nieuw flesje meer. Het roetverhaal is inderdaad vaag, dat lijkt me meer iets voor diesels. Wat die LED’s betreft hebben ze gelijk; het is dan nog maar 1W per lamp ipv. 5W, dus wel 80% stroombesparing! Kwa brandstof zal het echter niks uitmaken vrees ik…

Als iemand nog écht interessante tips heeft voor brandstofbesparing, hoor ik het graag!
De standaard-tips: “het nieuwe rijden” en “stroomverbruikers zo veel mogelijk uit” ken ik al…

Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 14 december 2010 10:21 PM
  [ # 11 ]

Ik ben ook geïnteresseerd in die LED lampen, hoe bevallen ze jou? Vooral qua lichtopbrengst en “opgloeitijd”

Profiel  
 
Jako
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 181
Geregistreerd: 23-11-2004

- Xantia Plus 1.8i 16v
Gepost: 16 december 2010 08:57 PM
  [ # 12 ]

CitRoel: zie het specifieke LED-onderwerp http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/199595/

Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook