Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:
Je had je wielmoeren toch niet vastgezet met de luchtsleutel neem ik aan? Dat mag nooit!
Tuurlijk wel. Als je daarna de momentsleutel maar even pakt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Met de luchtsleutel vastzetten? Grote kans dat van de 5 moeren per velg er een aantal te los zitten en een aantal (veel) te vast.
Daar helpt geen natrekken met de momentsleutel aan.
Hoe doe je het goed?
Alle wielmoeren vastzetten met de momentsleutel. Punt.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Wielmoeren zet je altijd het beste met de hand vast en daarna met de moment sleutel.
Als je een lekke band krijgt en je moeren zijn veels te vast gezet met de lucht sleutel doe je weinig als je naast de snelweg staat. (Probleem vorige maand gehad met de 206cc van m’n vriendin, was net bij de garage geweest en de wielen waren veels te vast gezet. Terug naar huis kunnen rijden voor een veel betere sleutel en een stuk pijp, en ze gingen nog maar moeizaam los.)
Als je de moeren met de hand vast zet voel je ook of ze goed vast zitten!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hear hear!
Citroen!
Egbert schreef:Ook dit jaar toch weer met de DS cabrio op vakantie geweest, in Noorwegen. 5000 km gereden en eigenlijk zonder problemen. Een heerlijke vakantie gehad, prachtige ritten gemaakt etc.
Voortaan wél terugzwaaien als er iemand naar je zwaait!!
Wij reden dinsdag 29 juni rond 12.00 een prachtige route op Jotunheimen en kwamen de enige (rijdende) DS tegen die wij tijdens onze vakantie (ook 5300 km.afgelegd) hebben gezien: een Nederlandse (natuurlijk) DS Cabrio. Maar ja, je kunt ook niet naar elke Citroën C5-rijder met een Nederlandse kentekenplaat terugzwaaien omdat die toevallig óók een DS-rijder is. Maar het was wél een mooi gezicht. En je wieldop ben ik niet tegengekomen (had zo maar kunnen gebeuren). Vorig jaar zijn wij met onze DS door Normandië en Bretagne getrokken, is inderdaad wel een aparte belevenis.
Ergens onderweg tussen Byrkjelo en Sky heb ik nog 2 DS’sen (een rode en een witte) achteraf tegen een schuur zien staan: uit de foto’s die ik gemaakt heb, blijkt dat het om 2 slopers ging.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
De DS is weer door de APK.
Moest wel een LHM lekkage Re achter verhelpen. De retour leiding lekte Re achter bij het knietje ter hoogte van de kriksteun. Wat bleek: de retour leiding zat verstopt. Dus ik doorblazen met perslucht, “pang” Re voor lekzak geknapt. Die ook maar vervangen. Verstopping bleek uiteindelijk vrij ver naar voren te zitten. Na de boel mooi schoon gespoten te hebben, terug en door de APK.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Goed om te horen dat weer twee jaar APK hebt.
Verstopping van de retourleiding heb ik ook bij de hand gehad. Openbaarde zich niet door een lekkage, maar door te stugge achtervering. Tijdens het doorblazen met perslucht vanaf linksachter, schoot de lekzak rechtsachter van de veercylinder af. Bij mij zat de verstopping blijkbaar iets minder ver naar voren.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Egbert schreef:De DS is weer door de APK.
En juist bij jouw auto vind ik dat eigenlijk geen nieuws Toch gefeliciteerd. En mooi dat je toch nog iets te puzzelen had.
Jouw 4 deurs cabrio op 2 minuut 38 ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ja klopt,
Citromobile 2005 had als onderwerp “met Citroen uit je dak”. Op uitnodiging van de ID/DS club heb ik toen met mijn DS cabrio in aanbouw op Citromobile gestaan. Ik dacht toen al een heel eind te zijn, maar er moest nog erg veel gebeuren.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Net terug van 2 weken vakantie in Frankkrijk.
2500 km gereden en maar 1,25 liter olie verbruikt !!( vgl vorig jaar nog 1:800) En dat terwijl ik niets aan de motor gedaan heb het afgelopen jaar. Kennelijk is hij nog aan het inlopen. Bij hoog toerental remmen op moter de berg af, nog wel een enorme pluim, maar dat kan je voorkomen door hem lager in de toeren te houden.
Panne?
Ja een lekkende wartel bij de LHM pomp, daardoor vat leeg. Gelukkig genoeg LHM bij mij om dit onderweg te fixen. Het lastigste was nog om mijn BX pomp weer aan het pompen te krijgen.
1 lekke band, biba zat groot gat in buba was nog goed. Als Franse noodoplossing een tubless ventiel er in. Binnenkort weer een biba monteren.
DS-en tegen gekomen?
Op de weg niet 1. Maar bij het evenement “Mobile Retro” in Lons-le-Saunier stonden vele DS-en en ook vele andere mooie klassiekers. Erg leuk, maar over het algemeen wel met de Franse slag gerestaureerd. Als je wat ik daar zag als maatstaf neemt, dan is mijn DS cabriotlet in concours staat.
En natuurlijk heel veel enthousiaste reacties.
De jongere fransen vinden het ook een mooie auto, maar vragen dan wel voor de zekerheid of dit nou een DS is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Raar is dat met die Fransen hè? Sommigen hebben een DS, maaar er mee rijden, dat niet. Twee jaar terug in Reims me ook verbaasd over de wijze waarop ze hun oldtimers bijhouden. Ook net terug uit Frankrijk - geen enkele DS gezien. Wel 1 besteleentje en 1 CX. Beiden ‘dans son jus’ oftewel slecht bijgehouden en redelijk afgeragd. Grappige noodoplossing trouwens voor je bandenprobleem.
Bij deze is de kap er nog af…
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=v4huhgjmpc2m
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Lijkt er op dat hij ook dicht kan. Jammer dat daar geen foto’s van zijn.
Altijd leuk om te zien dat er meer zijn.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jammer van die balk achter de voorstoelen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>