Bedankt allen!
Ik heb een nieuwe map sensor geplaats. Bij Brezan heb ik er 68,50 voor betaald. De Xantia heeft nog nooit zo mooi gestart!
Nogmaals bedankt.
Vincent
Totaal aantal Berichten: 2504
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Goed, inmiddels bijna een jaar verder, en de Xantia besluit weer een beetje aan de krek te gaan. De oude problemen waren langzamerhand verdwenen en de auto liep eigenlijk heel behoorlijk. Nu heb ik echter de afgelopen dagen al een paar keer met koude motor gehad dat de motor gewoon op 2500 toeren blijft hangen. Zelfs zo, dat als ik in de versnelling afrem en de rem loslaat dat de auto meteen weer volle bak versneld. Als ik ook met koude motor tijdens het rijden de koppeling intrap zakt het toerental naar 2500, blijft daar een seconde hangen, en verdwijnt dan heel langzaam naar rond de 1000.
Problemen verdwijnen als de motor warm is.
Wat hadden we zoal: een stappenmotor en MAP-sensor van een jaar oud.
Wat gaat er morgen gebeuren bij de garage: een kleine beurt.
Lijkt me stug dat de stappenmotor inmiddels weer overleden is…
Is er nog ergens een temperatuur-gerelateerde sensor (KVS-temp ofzo) die stuk kan zijn? Of doet ie het juist prima omdat de problemen verdwijnen als de motor warm wordt?
mkatgert, sorry dat ik dwars door je topic kom fietsen, maar is dat plaatje van jou toevallig de Stelvio-pas?
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
mkatgert schreef:Is er nog ergens een temperatuur-gerelateerde sensor (KVS-temp ofzo) die stuk kan zijn? Of doet ie het juist prima omdat de problemen verdwijnen als de motor warm wordt?
Ja, op je thermostaathuis. Volgens mij is dat de groene sensor, maar dat weet ik niet meer zeker.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Jako schreef:mkatgert, sorry dat ik dwars door je topic kom fietsen, maar is dat plaatje van jou toevallig de Stelvio-pas?
Dat is inderdaad de Stelvio-pas.
PrutsyLJ schreef:mkatgert schreef:Is er nog ergens een temperatuur-gerelateerde sensor (KVS-temp ofzo) die stuk kan zijn? Of doet ie het juist prima omdat de problemen verdwijnen als de motor warm wordt?
Ja, op je thermostaathuis. Volgens mij is dat de groene sensor, maar dat weet ik niet meer zeker.
Ok. Enig idee of die iets met deze klachten van doen kan hebben?
Dat kan zeker ja. De ECU pakt daar de temp vanaf en besluit via die sensor je mengselregeling aan te passen aan de temperatuur.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ik had vergelijkbare problemen, soms 2000 toeren, soms afslaan. Temperatuur sensor stond ook als fout in de computer. Het is een hele andere motor, maar heb je de xant al aan een lexia gehad? (je bent welkom in Baarn, maar dat is niet echt om de hoek geloof ik)