1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Werking SM airco
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 juli 2010 07:31 PM

Ik begrijp de werking van de airco niet. Ik denk dat ik het begrijp, maar dan zit het mijns insziens onlogisch in elkaar.
Ik dacht eerst dat mijn thermostaat kapot was. Ook met de warmteschuif helemaal in het rood zette hij de airco aan bij ingeschakelde interieurventilator. Het leek me dat dat niet klopte.
Nieuwe gekocht bij Andre Pol; die sluit ook kort bij kamertemperatuur! Na enig testen kwam ik er achter dat als het element kouder is dan +/- 10 graden hij de verbinding verbreekt.
Toen ben ik maar eens in het onderdelenboek gaan snuffelen (dank aan Walter en Joris).
Daaruit kon ik de conclusie trekken dat tot december 71 de thermostaat bediend werd door de rood/blauwe schuif (net als bij een koelkast). Sindsdien wordt de thermostaat niet meer bediend, maar is er wel een weerstand opgenomen in de rheostaat van de ventilator. Als die weerstand in meerdere mate het element verwarmd wordt de airco dus kouder voordat hij afslaat. Maar als de omgevingstemperatuur warmer is dan 10 graden begint de airco dus onherroepelijk te werken. Ook dus als ik het in de winter lekker 18 graden in m’n auto wil hebben.
Is dit nu gewoon een dom ontwerp (kost tenslotte een behoorlijke slok extra brandstof) of zit er een filosofie achter die ik nog niet doorheb??

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2010 10:51 PM
  [ # 1 ]

airco aan = droge lucht! die verwarm je en je hebt geen condens in de auto. bijna alle SMs hebben een airco schakelaar die de thermostaat onderbreekt als je hem afschakelt.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 juli 2010 11:00 PM
  [ # 2 ]

Dus het is toch bewust zo gedaan! (had ik ook niet anders verwacht van citroen) Hoeveel scheelt het eigenlijk in benzinegebruik; airco aan of airco uit?? Als dat behoorlijk scheelt hoef ik alleen maar een paar draadjes te veranderen. De vorige eigenaar heeft zo’n blauw schakelaartje met fansymbooltje erin laten zetten om handmatig de fans aan te kunnen zetten. Met de nieuwe thermostaat was dat al niet meer nodig en als volgende week mijn radiateur schoongemaakt is al helemaal niet meer. Dat knopje is dan erg toepasselijk!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 juli 2010 11:08 PM
  [ # 3 ]

wel airco of geen airco aan scheelt 10 % verbruik zo’n beetje.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2010 11:16 PM
  [ # 4 ]

LB!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 juli 2010 11:25 PM
  [ # 5 ]

Inderdaad. Gewoon koelhouden, benzine kost het toch wel. Ik moet er écht niet aan denken om met dit weer zonder airco in een sm te moeten rijden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 juli 2010 11:38 PM
  [ # 6 ]

Vandaar dat ik er nu mee bezig ben. Wat betekent LB? Low budget?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juli 2010 11:39 PM
  [ # 7 ]

Lekker Belangrijk

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 juli 2010 11:39 PM
  [ # 8 ]

Lekker belangrijk Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 juli 2010 11:45 PM
  [ # 9 ]

Jullie geven in ieder geval hetzelfde antwoord!
@Boogaard: schakelaar wordt deze week opgestuurd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 06 juli 2010 01:13 PM
  [ # 10 ]
jantje1948 schreef:

Ik dacht eerst dat mijn thermostaat kapot was. Ook met de warmteschuif helemaal in het rood zette hij de airco aan bij ingeschakelde interieurventilator. Het leek me dat dat niet klopte.
Nieuwe gekocht bij Andre Pol; die sluit ook kort bij kamertemperatuur! Na enig testen kwam ik er achter dat als het element kouder is dan +/- 10 graden hij de verbinding verbreekt.
Toen ben ik maar eens in het onderdelenboek gaan snuffelen (dank aan Walter en Joris).
Daaruit kon ik de conclusie trekken dat tot december 71 de thermostaat bediend werd door de rood/blauwe schuif (net als bij een koelkast). Sindsdien wordt de thermostaat niet meer bediend, maar is er wel een weerstand opgenomen in de rheostaat van de ventilator. Als die weerstand in meerdere mate het element verwarmd wordt de airco dus kouder voordat hij afslaat. Maar als de omgevingstemperatuur warmer is dan 10 graden begint de airco dus onherroepelijk te werken.

Ik vind het eigenlijk heel belangwekkend wat je hebt gevonden. Want dit staat nergens beschreven; je ontdekt het ahw door allerlei gegevens te verbinden met elkaar. Inductie dus. Mooi! Even kijken of ik het nu helemaal snap: tot ongeveer januari 1972 was er dus een kabel lopende van de blauw/rood schuif naar de thermostaat op de verdamper. Daarmee stelde je via die thermostaat (d’ambiance)de “afslag” van de compressor in. Zo staat het ook in het WPHB - blijkt als je het snapt. Daarna kwam er een weerstand tussen de hendel voor de ventilatorsnelheid en de thermostaat op de verdamper. Snap ik het goed dat dan de stand in het blauw er niet meer toe doet? Alleen de uiterst rechtse stand nog, dat is recirculatie?
Welnu.Klaarblijkelijk wordt vanaf 1972 de binnentemperatuur geregeld door de ventilatorsnelheid. In de hoogste stand (4)loopt er maximale stroom en wordt de compressor bijna niet meer uitgeschakeld omdat de thermostaat op de verdamper verwarmd wordt en lang boven de 10 gr blijft?  Geweldig, wat een systeem.

Als dit ook jouw idee is, dan weet ik eindelijk waar ik het moet zoeken als mijn compressor de ene keer vaak wordt uitgeschakeld en de andere keer niet.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 juli 2010 02:32 PM
  [ # 11 ]

Bijna! Ik heb het idee dat de stroom door de “resistance” (en dus de warmte-ontwikkeling) waarover gesproken wordt vanaf 12-71, geregeld wordt door de positie in het blauw en niet door de ventilatorsnelheid. Dit lijkt mij het meest logisch (waarom zou er anders een weerstand inzitten die er voor die datum niet inzat). Als je dan de temperatuurschuif helemaal naar rechts zet heb je dus maximale koeling en recirculatie tegelijkertijd. Heel fijn als je sm een paar uur in de zon heeft gestaan!
Over dat uitpluizen: ik ben allergisch voor iets niet snappen….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juli 2010 03:05 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij krijg je alleen recirculatie als je de schuif in het midden zet. Dan is de toevoer vanuit buiten dicht en pakt ie lucht van binnen( naast de voeten van de bijrijder)

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 juli 2010 03:24 PM
  [ # 13 ]

Volgens het WPHB gaat de klep die de verse lucht naar binnen laat dicht als de verwarmingsknop helemaal naar rechts staat. Dan wordt het lekker snel koel binnen. Die klep staat trouwens altijd open bij niet airco-uitvoeringen. Bij de beschrijving van het inbouwen van airco wordt beschreven hoe de vacuumbediening van deze klep moet worden ingebouwd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
PBuijsman
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 16-06-2006

- SM 2,7 IE
Gepost: 06 juli 2010 03:26 PM
  [ # 14 ]

Ik ben het met je eens dat dit het meest logisch zou zijn: de weerstand gekoppeld aan het blauw. Maar ik heb nu het electisch schema erbij en daarop staat die thermo-schakelaar aan de ventilatorschakeling. Mmmm, eens kijken of dat te meten is.

Gutta cavat lapidem…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10305
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 juli 2010 03:29 PM
  [ # 15 ]

Welk schema? In alle schema’s die ik heb, ook van de IE modellen staat er nog steeds een hefboompje aan de thermostaat en is die extra weerstand niet te zien. Vergeten dat stukje te updaten denk ik.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook