Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zijn we niet een beetje langs elkaar heen aan het praten? Bedoelen jullie niet allemaal:
De XM heeft wél een shunt, maar die wordt bij normaal gebruik niet geplaatst. Alleen bij langdurig stallen van de auto.
Zoals PE het al eerder op schreef dus.
Is wel raar dat bij een rijdende XM die shunt zo gestoken zit. De permanente gebruikers zouden dan afgesloten moeten zijn. Dat houdt in dat iedere keer bij het starten het geheugen van je radio gewist zou moeten zijn. Het lijkt me in ieder geval niets met je clignoteurs en ruitensproeier te maken te hebben want dat zijn geen permanente gebruikers.
Plaatje is uit de handleiding van ‘96.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Goed dat je dit aangeeft .
Uit mijn XM periode bij de Citroën dealer kon ik me geen shunt zekeringen herinneren met de XM 0-beurten, wel overige modellen hadden die shunt`s. Maar ik vergis me nu, zoals Brian het aangaf .
Alleen de zekering plaatsing bij de XM voor de taal van de boordcomputer, staat me helder voor de geest.
Maar evengoed vreemd dat de shunt zekering geplaatst is.
Is de massapunt (mogelijk op het binnenscherm motoruimte) wat gecorrodeerd en daardoor deze onderdelen niet laat werken?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007
- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Bij mij waren uiteindelijk de ruitensproeier pompjes kapot en zijn vervangen. De shunt verbaasde Civer niet echt. Ik ga zelf morgen op vakantie naar…..France.!! Na de vakantie ga ik weer verder met de XM verbeteren.
Overigens kwam er weer een golf water uit mijn kachelventilator vandaag toen ik flink de bochten nam. Was wel weer ff schrik. Ik dacht dat al het water uit de kachelruimte was, maar bleek van niet. Geen idee hoe groot die ruimte is en hoe lang er nog water uit kan blijven komen bij flink bochtenwerk.
Gr Cybexxm
test
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007
- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Bij mij waren uiteindelijk de ruitensproeier pompjes kapot en zijn vervangen. De shunt verbaasde Civer niet echt. Ik ga zelf morgen op vakantie naar…..France.!! Na de vakantie ga ik weer verder met de XM verbeteren.
Overigens kwam er weer een golf water uit mijn kachelventilator vandaag toen ik flink de bochten nam. Was wel weer ff schrik. Ik dacht dat al het water uit de kachelruimte was, maar bleek van niet. Geen idee hoe groot die ruimte is en hoe lang er nog water uit kan blijven komen bij flink bochtenwerk.
Gr Cybexxm
test
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007
- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Bij mij waren uiteindelijk de ruitensproeier pompjes kapot en zijn vervangen. De shunt verbaasde Civer niet echt.
Maar wat Brain aangeeft klopt als een bus, dit is precies de afbeelding uit mijn boekje. Dus een en ander makes no sense.
Ik ga zelf morgen op vakantie naar…..France.!! Na de vakantie ga ik weer verder met de XM verbeteren en de speurtocht inzake de zekeringen.
.
Overigens kwam er weer een golf water uit mijn kachelventilator vandaag toen ik flink de bochten nam. Was wel weer ff schrik. Ik dacht dat al het water uit de kachelruimte was, maar bleek van niet. Geen idee hoe groot die ruimte is en hoe lang er nog water uit kan blijven komen bij flink bochtenwerk.
Gr Cybexxm
test
De shunt gebruikt inderdaad 2 zekering voetjes, zo staat het ook in het boekje.
Over het water, is het afwateringsslangetje niet verstopt? (even achter de kunststof wielkuip kijken)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Kan aan mij liggen, maar bij mij is dit geen afwateringsslangetje.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Daar zeg je wat, dat klopt ja.
Het water loopt gewoon door een gat de wielkast in.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Dat is een slang van de tank naar het koolfilter .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Brian schreef:Is wel raar dat bij een rijdende XM die shunt zo gestoken zit. De permanente gebruikers zouden dan afgesloten moeten zijn. Dat houdt in dat iedere keer bij het starten het geheugen van je radio gewist zou moeten zijn. Het lijkt me in ieder geval niets met je clignoteurs en ruitensproeier te maken te hebben want dat zijn geen permanente gebruikers.
Plaatje is uit de handleiding van ‘96.
Nee, het is precies andersom. Die shunt wordt gebruikt om de permanente gebruikers te voeden. En hij wordt getrokken om de voedingsspanning van die gebruikers te onderbreken. Permanente gebruikers zijn in ieder geval de ontvanger afstandbediening c.v., het geheugen van de radio en het codepaneeltje.
Wim,
Disciplus Simplex