





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Han S schreef:IAan de andere kant, misschien word je er wel stoned van.
Dat werpt een heel ander licht op je onderschrift
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Nee, je wordt er niet stoned van, en je gaat er ook niet op trippen, je krijgt geen last van geheugenverlies en je herkent nog steeds je schoonmoeder. Daar zijn andere middeltjes voor.
Als je geconcentreerd en vlot doorwerkt ben je wel moe en voldaan na afloop van de klus.
Ik heb vorige week ook een ds met M.S.Fett behandeld, werk in een goed geventileerde ruimte of lekker in de buitenlucht op de boerderij van je ouders. Ook ik heb geen masker nodig gehad, het was niet mijn eerste keer dus ik wist wat me te wachten stond.
Het is beslist noodzakelijk om de temperatuur in de gaten te houden, ik gebruik daarvoor de thermometer die ik ooit eens van een (gedemonteerde) verwarming geschroefd heb. Die hang ik aan een koperdraad met het voelgedeelte in de pan met ‘Fett”. Als de temperatuur boven de 120 graden komt gaat ie echt stinken, het verbrand dan. Ik werk met 110 a 120 graden en vul dan de spuitbeker (ook geleverd door M.S.) en flexibele slangetjes (werkdruk 4 a 5 bar), en inderdaad, dikke werkhandschoenen aan. Tijdens het opwarmen kun je de spuitbeker en slangetjes schoon houden door er wasbenzine door te vernevelen.
Het ‘Fett’ ruikt/stinkt niet naderhand nog in de auto, ik vind het erg plezierig verwerken mits je goed je voorbereidingen getroffen hebt. Neem ruim de tijd!
Een aantal jaren geleden heb ik mijn Break hiermee behandeld, het spul heeft een goed kruipende werking, ik moet nog regelmatig lekrestjes die ontstaan na het staan in de warme zon, wegvegen met een doekje met wat wasbenzine.
Nooit van gehoord, maar misschien is dit wel een goed idee om op mijn chassis welke nu helemaal gestript is te gaan gebruiken als het zo goed spul is


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik kende het spul alleen uit tests in tijdschriften. Toch mooi om te zien dat iemand het ook echt gebruikt. Desondanks - toch een beetje gedoe met al dat opwarmen. Ik zal er wel te lui voor zijn ...
Ik ben zelfs zo lui dat ik op mijn stoel in de zon ga zitten kijken hoe ‘dat spul’ in het pannetje op mijn ‘campinggaz’-brander warm wordt…





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inmiddels begonnen met het vervangen van de distributieketting. Eerst de motor eruit:
De ketting is wel aan vervanging toe:
De voorraadbol kon nu gemakkelijk gedemonteerd worden voor controle van de druk: Nog 57 bar, dus die mag nog wel even terug.
De versnellingsbak is van de motor af voor controle van koppeling, enz:
Morgen weer verder…
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7589
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Die ketting heeft inderdaad wel een aardig deel van het leven achter zich. Ik leef altijd in de hoop dat die dingen een heel autoleven mee gaan. Was de ketting ook al hoorbaar? En hoeveel heeft jouw Pallas gelopen? (Ik heb dan nu wel geen DS meer, maar nog steeds wel twee auto’s met nogal verwante motor - beiden met ketting en beiden met een niet heel lage kilometerstand).















Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Na hoeveel km is het wenselijk de ketting te vervangen?














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar is niets over te zeggen. Het gaat en staat met de wijze waarop de motor belast is. Bij mij ging ie 170.000 km mee, maar ik reed er erg hard mee. Bij een ander die normaal doet gaat 3 ton mee. Je weet het niet, je weet het niet…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De ketting hoorde je rammelen bij stationair toerental. Hoeveel de motor gelopen heeft, weet ik niet.
Zoals Waterman schrijft: 150.000 tot 250.000 km is een beetje de norm, afhankelijk van het gebruik.
Citroen!
Je vervangt uiteraard meteen de oliekeerring op de uitgaande kant van de nokkenas? Want nu is het een eitje, hij kost 4 euro en als hij later gaat lekken moet de hele bak er weer uit.
DriverD schreef:Inmiddels begonnen met het vervangen van de distributieketting. Eerst de motor eruit:
Mooi werk, ja dat kan je doen in de lange vakanties in het onderwijs. ( Het is je gegund hoor!)
Succes
Egbert
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@Han S: Tuurlijk, keerring is er al uit. De koppelingsplaat, drukgroep, druklager, alles wordt gecontroleerd en/of preventief vervangen.
@Egbert: Bedankt! Jij ook veel sleutelplezier!
Nu even wachten op nieuwe onderdelen. Kan ik meteen die GS geel gaan maken.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vandaag laatste dag van de vakantie, klaar?





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bijna: Motor (met bak natuurlijk) zitten er weer in, hydrauliek is aangesloten, alleen elektriek, gas en koelvloeistof nog. Zo’n halfautomaat kost wel iets meer tijd, met al die extra leidinkjes….
1 diff.stuk is vervangen (lekte).
Foto’s (klikbaar):
Bak nog in de takel, wat een zwaar ding is dat toch altijd (zeker in vergelijing met GS- of Panhardbak)!
Citroen!