Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Diesel is pas goedkoper van als je meer dan 10 à 15 duizend kilomters doet. (Zeggen ze toch altijd)
Ik ben altijd gewoon geweest met bezine te rijden, heb nog maar enkele keren met een diesel gereden en dat is altijd goed meegevallen. Dus ik heb er eigenlijk niks tegen.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
knight-rider schreef:...en er komen ook nog nieuwe voorbanden op…
Tip:
Vraag de nieuwe banden achterop te monteren en de oude achterbanden voorop te leggen.
Dit is veiliger bij het rijden (voornamelijk bij glad wegdek door bv regen). Vele garages zeggen de nieuwe banden voorop te monteren omdat die sneller slijten. Dit is natuurlijk waar maar de veiligheid lijkt me belangrijker. Bovendien begrijp ik dat je niet zo veel km gaat maken. Dit is weer een punt van aandacht omdat banden moeten worden vervangen niet alleen als er te weinig profiel op zit maar ook als ze ouder zijn dan 5-6 jaar (productie datum staat op elke band)
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Ik zal eraan denken, komende woensdag ga ik opnieuw naar de dealer om nog eens een langere testrit te doen en bij een kennis op de brug zetten om de onderkant van de wagen eens te bekijken.
Wat de houdbaarheid van de banden betreft, op mijn Saxo van 1998 zitten nog steeds de eerste banden, de voorste zijn nu aan vervanging toe, maar de achterste zijn nog als nieuw. En ook niks aan te merken van slijtage of zou door ouderdom.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
knight-rider schreef:...Wat de houdbaarheid van de banden betreft, op mijn Saxo van 1998 zitten nog steeds de eerste banden, de voorste zijn nu aan vervanging toe, maar de achterste zijn nog als nieuw. En ook niks aan te merken van slijtage of zou door ouderdom.
“nog als nieuw” ... Ik durft het echt met 500% aan om dit in twijfel te trekken. Ik heb al vele oude banden gezien en alle hadden sporen van ouderdom. Meest voorkomend zijn natuurlijk haarscheurtjes. Hieraan ziet men gelijk dat rubber degradeerd en zijn oorspronkelijke eigenschappen verliest. Dit uit zich bv in het feit dat rubber dan niet meer soepel is; met andere woorden: rubber wordt hard. Hoewel dit op het eerst gezicht een positieve effect lijkt te hebben van minder slijtage, zorgt dit tevens dat remweg sterk toeneemt. In het algemeen is er dus minder grip. Gezien het feit dat banden slechts een geringen contact oppervalk hebben met het wegdek (per band, ongeveer ter grootte van een hand), zorgd minder grip dus voor een verhoogd risico op ongeluk bij plotseling optredende noodsituatie. En laten we eerlijk zijn, onder normaal rijgedrag uit leerboeken is dit waarschijnlijk nooit een probleem maar juist bij bijvoorbeeld plotseling uitwijken kom je zeer snel tegen de grens van het mogelijke bij een oude band. Tot slot wil ik je er nog op wijzen dat de waarschijnlijkheid van een klap-band steeds groter wordt.
Hoe dan ook, ik ben geen banden verkoper en ik wil zeker niet de les voorlezen maar wel de andere kant van het verhaal vertellen. Deze kant is vaak niet zichtbaar voor mensen zonder techtnische achtergrond en voor diegenen die niet in de auto-industrie werkzaam zijn. Het staat iedereen vrij om eigen beslissing te nemen maar ik zou toch adviseren om mijn tips niet in de wind te slaan.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Ik geloof alles wat je zegt.
Maar het is wel een feit dat ik afgelopen winter op de sneeuw een uitstekende grip had met deze banden, ik reed op plaatsten bergop waar andere mensen niet op geraakte met de wagen. van schuiven was totaal geen sprake, tenzij zelf uitgelokt.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Vorige woensdag een uitgebreide testrit met de wagen gedaan en eens tot thuis geweest met de wagen.
Toen werd er een probleem duidelijk, de wagen past niet in de garage. Ale ja, hij past wel, maar ik kan er dan niet uit (deur gaat nioet ver genoeg open)
Komt doordat die voordeuren van de coupé zo groot zijn.
Maar heb ondertussen een 5-deurs zien staan met slecht 12.000 km op de teller, en het is een automaat (egmv).
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=179064096#
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
knight-rider schreef:Ik geloof alles wat je zegt.
Maar het is wel een feit dat ik afgelopen winter op de sneeuw een uitstekende grip had met deze banden, ik reed op plaatsten bergop waar andere mensen niet op geraakte met de wagen. van schuiven was totaal geen sprake, tenzij zelf uitgelokt.
Dit is op het eerste gezicht idd vreemd. Maar goed, banden zijn natuurlijk belangrijk maar er zijn ook andere factoren. Wellicht te beginnen met veel profiel omdat compound van de banden zo hard is geworden dat ze nog nauwlijks slijten. Dan heb je ook nog pk/gewicht verhouding, wellicht had je hiermee voordeel door minder extra gewicht en laag eigen gewicht. Maar er kan natuurlijk nog sprake zijn van “dare devil” factor
Ach ja, hoe dan ook, jij rijdt ermee en ik kan via internet geen oordeel over je banden geven.
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
knight-rider schreef:Vorige woensdag een uitgebreide testrit met de wagen gedaan en eens tot thuis geweest met de wagen.
Toen werd er een probleem duidelijk, de wagen past niet in de garage. Ale ja, hij past wel, maar ik kan er dan niet uit (deur gaat nioet ver genoeg open)
Komt doordat die voordeuren van de coupé zo groot zijn.Maar heb ondertussen een 5-deurs zien staan met slecht 12.000 km op de teller, en het is een automaat (egmv).
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=179064096#
Deze ziet er ook leuk uit. Maar wellicht ook eerst uitproberen of jij hierbij in de garage kan uitstappen. Beschadiging op lak is oh zo vervelend.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Idd, woensdag ga ik er naar kijken en dan vragen of ik een testrit mag doen tot thuis om te kijken of dat wel lukt.
Maar ik denk dat dat wel zou moeten gaan, de deuren van de 5-deurs zijn korter he. En vermits er vroeger een Opel Vectra in dezelfde garage gestaan heeft en daarvan kon de deur zonder probleem open om in en uit te stappen.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Idd, dat is ook wel de bedoeling.
Maar ik hoop dat ze het gewoon toelaten om die testrit te doen.
Bij de andere verkoper van die Coupé was er toch geen probleemn hoop dat deze d’r ook geen probleem van maakt.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Mee eens.
Ik zou nooit een auto zonder testrit kopen.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Testrit gedaan (verkoper was wel meegekomen, maar heb me daar niks van aangetrokken, gewoon gereden hoe ik anders ook zou doen)
Auto komt van een oudere man, en is overgenomen na overlijden (dat verklaart de weinige kilometers dus)
Testrit gedaan tot bij mij thuis en in de garage gepast, en dat lukt, deuren kunnen open en ik kan in en uit de wagen perfect dus.
Dus terug gereden en daar de papieren ondertekent voor de aankoop van de wagen.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)