Fiat 242 camper (C35)
sluwie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-06-2010

Gepost: 19 juni 2010 12:47 PM

Laat ik mij ook even voor stellen,
Ik ben Hans en woon in Aalsmeer en heb vorig jaar ook een camper fiat 242 gekocht en heb die helemaal opgeknapt technisch was de auto helemaal in goede staat ( heb er zelfs een reserve motor bij)alleen het interieur was erg oud, maar nu is hij helemaal naar m’n zin en ben er vorig jaar mee naar Denemarken geweest, en dit jaar gaan we naar Zweden en kijk hier erg naar uit.
Ik heb alleen een klein probleem de camper staat achter wat aan de lage kant, heb al zo weinig mogelijk gewicht achter geladen, maar wil wel graag m’n fietsen mee nemen.
Nu heeft de fiat achter torsie vering, en mijn vraag is nu kan deze wat opgesteld worden en hoe moet je dat dan doen.
Heeft iemand hiermee ervaring?
Hoop dat iemand mij hier een beetje mee kan helpen.
Alvast dank voor jullie reacties,
Hans van der Sluijs
http://picasaweb.google.nl/Sluwie.hans/Camper#5382131910664140498

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 28 juni 2010 02:31 PM
  [ # 1 ]

Hallo Hans,

wat vind jij laag?

de schokbrekers achter vormen de beperking van de veeruitslag (zowel bij in- als uitveren). De veerweg is zo’n 20 cm!
normale hoogte achter (van lege bestelwagen) betekent dat de bovenzijde van de laadvloer 50cm boven het vlakke wegdek ligt. Volgeladen is dit ongeveer 37 cm, en dat is dus nog “normaal”. De bodemvrijheid achter is dan nog ongeveer 17-18 cm onder de koker ter plekke van de draagarmlagers.
De uitlaat ligt dan hier en daar nog lager!!!

De wagenhoogte aan de achterzijde aanpassen is in theorie niet een heel moeilijke klus maar in praktijk veel lastiger!!! Zeker omdat de wagens al wat ouder zijn en de ervaring met vastroesten van onderdelen met de jaren toeneemt…
In principe moeten de torsiestaven van de achteras verwijderd worden en weer gemonteerd worden met de draagarmen in een iets steilere hoek (meer naar beneden hangend). De normale spanningsvrije hoogte is 585mm tussen de twee schokbreker bevestigingsbouten van de schokbrekers. Je zou hier iets meer van kunnen maken (b.v. 600-620mm?) om de bodemvrijheid een beetje te vergroten.
Bedenk wel dat als je de torsiestaven zwaarder belast, door weer meer massa toe te voegen, dat de kans op breuk wel groter wordt, en het is allemaal niet nieuw meer.

Ik heb persoonlijk geen ervaringen met gebroken torsiestaven, wel eens resultaten ervan op de sloop gezien… (alleen voorvering overigens) Misschien zijn er meer ervaringen op het forum?

Kijk eerst eens of de wagen werkelijk zo ver doorhangt, voor je gaat aanpassen!

Veel plezier

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 28 juni 2010 02:52 PM
  [ # 2 ]

Complimenten voor de camper Sluwie, mooi ding!

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 juli 2010 07:26 PM
  [ # 3 ]

Ik heb zelf geen ervaring maar ik weet dat het onder HY bezitters niet ongebruikelijk is om na de inbouw van het interieur de wagenhoogte opnieuw op ‘leeg’ af te stellen. Aangezien de auto’s meestal nog wat ouder zijn zou dat bij een C35 ook moeten kunnen lijkt mij. Je kunt CTA in Zeeland eens bellen - die weten in elk geval alles van HY’s. En met mijn C35 konden ze redelijk uit de voeten. Niet dat daar iets mee mis was qua vering overigens.

Profiel  
 
sluwie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-06-2010

Gepost: 06 juli 2010 10:27 PM
  [ # 4 ]
Diesel Rinus schreef:

Hallo Hans,

wat vind jij laag?

de schokbrekers achter vormen de beperking van de veeruitslag (zowel bij in- als uitveren). De veerweg is zo’n 20 cm!
normale hoogte achter (van lege bestelwagen) betekent dat de bovenzijde van de laadvloer 50cm boven het vlakke wegdek ligt. Volgeladen is dit ongeveer 37 cm, en dat is dus nog “normaal”. De bodemvrijheid achter is dan nog ongeveer 17-18 cm onder de koker ter plekke van de draagarmlagers.
De uitlaat ligt dan hier en daar nog lager!!!

De wagenhoogte aan de achterzijde aanpassen is in theorie niet een heel moeilijke klus maar in praktijk veel lastiger!!! Zeker omdat de wagens al wat ouder zijn en de ervaring met vastroesten van onderdelen met de jaren toeneemt…
In principe moeten de torsiestaven van de achteras verwijderd worden en weer gemonteerd worden met de draagarmen in een iets steilere hoek (meer naar beneden hangend). De normale spanningsvrije hoogte is 585mm tussen de twee schokbreker bevestigingsbouten van de schokbrekers. Je zou hier iets meer van kunnen maken (b.v. 600-620mm?) om de bodemvrijheid een beetje te vergroten.
Bedenk wel dat als je de torsiestaven zwaarder belast, door weer meer massa toe te voegen, dat de kans op breuk wel groter wordt, en het is allemaal niet nieuw meer.

Ik heb persoonlijk geen ervaringen met gebroken torsiestaven, wel eens resultaten ervan op de sloop gezien… (alleen voorvering overigens) Misschien zijn er meer ervaringen op het forum?

Kijk eerst eens of de wagen werkelijk zo ver doorhangt, voor je gaat aanpassen!

Veel plezier

 

Sorry voor mijn wat late reactie, maar ben een paar weekjes weggeweest, o.a. met de camper.
Hij heeft zich er goed gedragen geen krimp gegeven.
Ja wat bedoel ik met laag, het is moeilijk te meten je kan wel zien dat hij achter een centimeter of 3 tot 5 lager licht dan voor.
Ik moest een paar keer met een pontje de rivier over en 1 keer bij het afrijden raakte ik met de fietsdrager de grond.
Ook heb ik het een keer gehad bij het over een drempel rijden.
En omdat ik wist dat de Fiat een torsie staaf vering heeft dacht ik dat dit misschien te verstellen was, vandaar mijn vraag.

Bedankt voor je reactie en ga moed verzamelen om eraan te beginnen.
Hans

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 06 juli 2010 11:22 PM
  [ # 5 ]

@ break23m,

Let op, de H-series bussen hebben afstelbare wagenhoogte, het “vaste"uiteinde van de torsiestaven is voorzien van een hefboom en een aanslagbout. Hierdoor kan “letterlijk” wagen hoogte worden afgesteld.
Aangezien ieder boutje en onderdeeltje geld kost (negatieve uitleg) of aangezien de maatvoering en nauwkeurigheid bij productie is verbeterd in de loop der jaren (positieve uitleg) hebben de C32/C35 deze boutjes niet en is het vaste uiteinde ook echt vast, als in: niet afstelbaar. Om afstellen van de wagenhoogte mogelijk te maken zijn de beide uiteinden van elke torsie staaf van een verschillend aantal spiebanen voorzien en moet de betreffende draagarm eerst in de juiste (of gewenste) stand worden gezet(met een mal = strip met gaten van juiste maat op juiste afstand) waarna vervolgens de beste positie van de torsie staaf moet worden gezocht.

Uit de beschrijving blijkt wel: veel meer werk en ook veel kruipolie en staalborstels nodig Wink

succes zou ik zeggen

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 07 juli 2010 08:39 PM
  [ # 6 ]

Weer wat wijzer. Lijkt me bij de C32/C35/242 inderdaad een minder fijn kruipolie-klusje. Bedankt Diesel Rinus.

@Sluwie: Het feit dat de dakkoffer achter de achteras zit helpt volgens mij ook niet echt. Maar: is het niet veel eenvoudiger om je fietsdrager wat hoger te monteren c.q. een ander model te kopen dat iets hoger hangt? Mij lijkt niet zozeer de wagenhoogte als wel de lengte van de achteroverhang (de lengte van het deel achter de achteras) het probleem bij het aanrijden van geknikte hellingen. Dat los je met 2 of 3 cm meer bodemvrijheid niet zomaar op.

Profiel  
 
sluwie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-06-2010

Gepost: 07 juli 2010 09:11 PM
  [ # 7 ]
break23m schreef:

Weer wat wijzer. Lijkt me bij de C32/C35/242 inderdaad een minder fijn kruipolie-klusje. Bedankt Diesel Rinus.

@Sluwie: Het feit dat de dakkoffer achter de achteras zit helpt volgens mij ook niet echt. Maar: is het niet veel eenvoudiger om je fietsdrager wat hoger te monteren c.q. een ander model te kopen dat iets hoger hangt? Mij lijkt niet zozeer de wagenhoogte als wel de lengte van de achteroverhang (de lengte van het deel achter de achteras) het probleem bij het aanrijden van geknikte hellingen. Dat los je met 2 of 3 cm meer bodemvrijheid niet zomaar op.


Wat je zegt is natuurlijk waar wat betreft de dakkoffer, maar ik doe hier om die reden al niets in, ook in de achterklep doe ik alleen lichte spullen.
Een andere fietsdrager zou ook een optie zijn, heb ik nog weer wat om over na te denken.
Want als het nou een kwestie was van even de torsie staaf eruit en een tandje verstellen en klaar dan wist ik het wel, maar zo makkelijk is het allemaal dus niet dus is de optie van een andere fietsdrager misschien nog niet zo gek.

Bedankt,

Hans

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 07 juli 2010 09:14 PM
  [ # 8 ]

[offtopic]Ik heb je hele fotoreeks even bekeken, je hebt er wat moois van gemaakt!!! [/offtopic]

Profiel  
 
sluwie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 19-06-2010

Gepost: 07 juli 2010 11:31 PM
  [ # 9 ]
patje74 schreef:

[offtopic]Ik heb je hele fotoreeks even bekeken, je hebt er wat moois van gemaakt!!! [/offtopic]

Dankje leuk om te horen.

Ik heb de camper niet zelf gebouwd, maar zo vorig jaar gekocht.
De buitenkant heb ik van roestplekjes ontdaan en helemaal overnieuw gespoten.
De binnenkant was in redelijke staat van ontbinding en heb dit helemaal opnieuw ingericht, geen super snufjes maar gewoon basic klein keukentje en een eethoekje met een vast bed erin( we zijn toch maar met z’n 2 nieuwe hemeltje, wandplaten vervangen en opnieuw bekleed en nieuw tapijt in de cokpit en zijl in de rest van de camper.
Technisch nieuwe accu’s erin en nieuwe radiator voor de rest was hij in goede conditie, wel nieuwe water tanks erin gemaakt.

Wist niet dat je de hele serie foto’s nog kon zien trouwens, ik heb de link even aangepast zodat het wat makkelijker wordt om de hele serie te zien, is misschien leuk voor die wie er in is geïnteresseerd.

hans

Profiel  
 
isaachub
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 14-07-2007

Gepost: 05 oktober 2010 07:47 PM
  [ # 10 ]

Is er iemand nog begonnen om de torsiestaven eruit te kruipoliën? Ik krijg die van mij er namelijk niet uit… Zitten erg vast.

Ik heb te veel speling op mijn draagarm lager. Vandaar dat ik de torsie staaf eruit wil anders kan ik niet bij het lager..
Nu had ik bedacht om de draagarm van de stang af te trekken. Maar ik weet niet of dat mogelijk is… (ik heb het al geprobeerd, maar dat zit ook gewoon vast Very Happy) Ik ben bang dat het geweld zal moeten toenemen. Maar ben wel benieuwd of het uberhaubt wel kan… Kan iemand mij daar enige informatie over geven? Het handboek zegt namelijk dat ik hem er gewoon even uit moet duwen met 7 mm rond Very Happy vanaf de andere zeide… Tja dat is vrij makkelijk gezegt.


Isaac

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook