Hallo forum,
Ik heb een Phase I uit 1998, zonder airco.
Het lijkt net of er warme lucht uit de ventilatieroosters komt, bij de ventilator op de hoogste stand.
Wie weet waar de (koude) lucht word aangezogen?
Zuigt hij soms lucht aan, uit het (warme) motor compartiment?
Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Blijft mijn kachel soms licht open staan of is er iets anders aan de hand?
Mvrgr,
Harry
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat is warm?
Vergeet niet dat vooral op korte ritten er erg veel hitte in het dash kan zitten na het stilstaan in de zon met deze hete dagen.
Als er warme lucht uit de roosters komt smorgens vroeg dan lijkt idd niet goed.
Met warm bedoel ik, warmer dan de warmte die via de open ramen in de auto komt.
Ik heb er eerlijk gezegd ‘s morgens nog niet opgelet.
Wat me wel opvalt is dat het net lijkt als ik langer rij of het warmer word via de roosters.
Bij andere auto’s die ik heb gehad werd het meestal na verloop van tijd wel iets koeler.
Even of topic.
Wie weer wat de zwarte bak onder de motorkap, rechts voor onder de voorruit is.
Zit dicht met torx schroeven en lijkt ook wel dicht gekit.
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008
- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Luchtfilter? of welke bedoel je?
ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003
mafkeessss schreef:Luchtfilter? of welke bedoel je?
Nee, ik bedoel aan de passagierszijde, onder de motorkap, achter het tussenschot.
Zou het kunnen dat daar de ruitenwissermotor zit?
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Blijft er niet een klep van de verwarming of recirculatie hangen?
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…
Daar zat ik zelf ook al aan te denken.
Op welke wijze kan ik dat controleren?
De draaiknop van de Verwarming valt keurig in de klik bij de koude stand.
Recirculatie is de stand die aan de ventilator knop zit, of niet?
Gisterenavond auto op koele plaats neergezet.
vanmorgen auto gestart, komt er koele lucht uit de roosters. Logisch.
Als de motor opwarmt, komt er uit de ventialtieroosters, ook langzaam warme lucht. De auto staat echter in de schaduw.
Ik vermoet dat de kachelklep toch niet goed sluit.
Moet ik om die te bereiken het gehele dashboard uitbouwen?
Als ik met de auto op contact aan de fanknop draai,, van 1 naar 3,4 en terug, hoor ik wel een klep open en dicht gaan.
Op stand vier hoor ik zelfs nog een extra geluid.
Iemand enig idee hoe dit opte lossen?
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het is door de dertig graden buiten, ‘frisse’ lucht wordt aangezogen voor de voorruit, kortom net achter je warme motorkap. Ik zou er maar gewoon mee leren leven dat je geen airco hebt en dat je bij deze temperaturen niet in een koelkast zit.
Hoi Harry,
Ik deel dit probleem met je. Na vier koele jaren gereden te hebben in mijn Xsara (1.8I 16V uit 1999, geen airco) heb ik dit jaar te kampen met warme lucht in het interrieur. Hoe langer ik rij hoe warmer het binnen wordt. Kan zelfs oplopen tot 33 graden inblaas temperatuur terwijl het buiten zo’n 24 graden is.
Het maakt niet uit in welke stand ik de fan zet.
Onzinnige reactie trouwens over warmte via de motorkap. Hoe kan het dan zijn dat ik de afgelopen jaren nergens last van heb gehad?!?
Als ik het probleem bij mijn Xsara gevonden heb laat ik het je weten.
Groet’n, Harald
ik wacht in spanning af.
Volgens mij heb ik vorig jaar ook geen last gehad.
Ik heb trouwens de roosters onder de motorkap, onder het raam afgeplakt.
Helaas had dit geen resultaat.
Bvd
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
ik denk aan een recirculatieklep die blijft hangen
bij al mijn andere ( voorgaande) citroens zonder airco kwam er wel degelijk kloelere lucht uit de roosters, behalve als ik mijn verwarming aan had
dus de kachelklep kan ook blijven hangen !
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Hey traindriver.
HC Ah hier.
Het rare is echter, dat er nu wel koele lucht uit de roosters komt.
Dus volgens mij sluit de klep dan wel.
Ik vermoed, dat het meer te maken heeft met de plaats waar de ventilator zijn lucht aanzuigt.
Die zit namelijk onder de ruit en half onder de motorkap. Veel ruimte voor koele lucht blijft er dus niet over.