Warme lucht uit ventilatieroosters
hmeeberg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 21-09-2008

Gepost: 07 juli 2010 07:31 PM

Hallo forum,

Ik heb een Phase I uit 1998, zonder airco.

Het lijkt net of er warme lucht uit de ventilatieroosters komt, bij de ventilator op de hoogste stand.

Wie weet waar de (koude) lucht word aangezogen?

Zuigt hij soms lucht aan, uit het (warme) motor compartiment?

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Blijft mijn kachel soms licht open staan of is er iets anders aan de hand?

Mvrgr,

Harry

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 juli 2010 08:40 PM
  [ # 1 ]

Wat is warm?

Vergeet niet dat vooral op korte ritten er erg veel hitte in het dash kan zitten na het stilstaan in de zon met deze hete dagen.

Als er warme lucht uit de roosters komt smorgens vroeg dan lijkt idd niet goed.

Profiel  
 
hmeeberg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 21-09-2008

Gepost: 07 juli 2010 09:20 PM
  [ # 2 ]

Met warm bedoel ik, warmer dan de warmte die via de open ramen in de auto komt.

Ik heb er eerlijk gezegd ‘s morgens nog niet opgelet.

Wat me wel opvalt is dat het net lijkt als ik langer rij of het warmer word via de roosters.

Bij andere auto’s die ik heb gehad werd het meestal na verloop van tijd wel iets koeler.

Even of topic.

Wie weer wat de zwarte bak onder de motorkap, rechts voor onder de voorruit is.

Zit dicht met torx schroeven en lijkt ook wel dicht gekit.

Profiel  
 
mafkeessss
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 17-02-2008

- Xsara 2.0 16V VTS Coupe 167pk
Gepost: 08 juli 2010 05:52 PM
  [ # 3 ]

Luchtfilter? of welke bedoel je?

ZX 1.4i(totalloss bij 117000 km)
PH2 Xsara 1,6 16V VTR uit 2001(ingeruild)
PH2 Xsara 2.0 16V VTS 167pk Uit 2002(verkocht)
PH1 C5 2.0 uit 2003

Profiel  
 
hmeeberg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 21-09-2008

Gepost: 08 juli 2010 06:02 PM
  [ # 4 ]
mafkeessss schreef:

Luchtfilter? of welke bedoel je?

Nee, ik bedoel aan de passagierszijde, onder de motorkap, achter het tussenschot.

Zou het kunnen dat daar de ruitenwissermotor zit?

Profiel  
 
whiteshepard
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008

- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Gepost: 08 juli 2010 06:06 PM
  [ # 5 ]

Blijft er niet een klep van de verwarming of recirculatie hangen?

"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…

Profiel  
 
hmeeberg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 21-09-2008

Gepost: 08 juli 2010 11:18 PM
  [ # 6 ]

Daar zat ik zelf ook al aan te denken.

Op welke wijze kan ik dat controleren?

De draaiknop van de Verwarming valt keurig in de klik bij de koude stand.

Recirculatie is de stand die aan de ventilator knop zit, of niet?

Profiel  
 
hmeeberg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 21-09-2008

Gepost: 09 juli 2010 02:00 PM
  [ # 7 ]

Gisterenavond auto op koele plaats neergezet.

vanmorgen auto gestart, komt er koele lucht uit de roosters. Logisch.

Als de motor opwarmt, komt er uit de ventialtieroosters, ook langzaam warme lucht. De auto staat echter in de schaduw.

Ik vermoet dat de kachelklep toch niet goed sluit.

Moet ik om die te bereiken het gehele dashboard uitbouwen?

Als ik met de auto op contact aan de fanknop draai,, van 1 naar 3,4 en terug, hoor ik wel een klep open en dicht gaan.
Op stand vier hoor ik zelfs nog een extra geluid.

Iemand enig idee hoe dit opte lossen?

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2010 03:44 PM
  [ # 8 ]

Het is door de dertig graden buiten, ‘frisse’ lucht wordt aangezogen voor de voorruit, kortom net achter je warme motorkap. Ik zou er maar gewoon mee leren leven dat je geen airco hebt en dat je bij deze temperaturen niet in een koelkast zit.

Profiel  
 
dafmaf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 23-08-2010

Gepost: 23 augustus 2010 09:55 PM
  [ # 9 ]

Hoi Harry,

Ik deel dit probleem met je. Na vier koele jaren gereden te hebben in mijn Xsara (1.8I 16V uit 1999, geen airco) heb ik dit jaar te kampen met warme lucht in het interrieur. Hoe langer ik rij hoe warmer het binnen wordt. Kan zelfs oplopen tot 33 graden inblaas temperatuur terwijl het buiten zo’n 24 graden is.
Het maakt niet uit in welke stand ik de fan zet.

Onzinnige reactie trouwens over warmte via de motorkap. Hoe kan het dan zijn dat ik de afgelopen jaren nergens last van heb gehad?!?

Als ik het probleem bij mijn Xsara gevonden heb laat ik het je weten.

Groet’n,  Harald

Profiel  
 
hmeeberg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 21-09-2008

Gepost: 23 augustus 2010 10:53 PM
  [ # 10 ]

ik wacht in spanning af.

Volgens mij heb ik vorig jaar ook geen last gehad.

Ik heb trouwens de roosters onder de motorkap, onder het raam afgeplakt.
Helaas had dit geen resultaat.

Bvd

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 24 augustus 2010 03:47 AM
  [ # 11 ]

ik denk aan een recirculatieklep die blijft hangen
bij al mijn andere ( voorgaande) citroens zonder airco kwam er wel degelijk kloelere lucht uit de roosters, behalve als ik mijn verwarming aan had Wink
dus de kachelklep kan ook blijven hangen !

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
hmeeberg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 21-09-2008

Gepost: 24 augustus 2010 11:05 AM
  [ # 12 ]

Hey traindriver.

HC Ah hier.

Het rare is echter, dat er nu wel koele lucht uit de roosters komt.

Dus volgens mij sluit de klep dan wel.

Ik vermoed, dat het meer te maken heeft met de plaats waar de ventilator zijn lucht aanzuigt.

Die zit namelijk onder de ruit en half onder de motorkap. Veel ruimte voor koele lucht blijft er dus niet over.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook