Ik kan niet lang typen zit op werk.
Drijfstanglager tweede cylinder vanaf bakzijde is stuk. Hadden ze nog nooit gezien. vanmiddag even langs bij garage om opties door te nemen.
Balen zeg, hoe hebben ze het geconstateerd? carterpan gedemonteerd enzo?
Bij de TCT die ik samen met Xsara-Coupe heb gesloopt, was ook een drijfstanglager kapot, stationair liep de motor goed met af en toe een scherpe tik, op toeren was het behoorlijk tikken. De olie die we hadden afgetapt had een zilverkleurige gloed, een magneet erdoor en er zat meteen een baard van metaalslijpsel aan.
Veel opties zijn er niet als er echt een drijfstanglager kapot is, om de krukas eruit te halen, moet de bak eraf, laten slijpen of andere krukas, een set nieuwe hoofd en drijfstanglagers, of een andere motor.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als er enkel een drijfstanglager is uitgelopen en de krukas is zelf niet beschadigd dan kan je gewoon 4 nieuwe drijfstanglagers monteren en klaar. Maar dat kan alleen als je zeker weet dat de krukas nergens schade heeft opgelopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Dat heb ik ook wel eens gezien dat er een drijfstang lager defect was!
Als de krukas NIET is beschadigd kan je er 4 nieuwe lagers in (laten) doen
Anders zou je de krukas moeten wisselen!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Okee.
Je hebt “van boven naar beneden” de cylinder, de drijfstang en de drijfstanglager die om de krukas zit. Om de één of andere reden is het lager veranderd in kleine stukjes glitter op de boden van het carter. Zonder zo’n drijfstanglager heeft de cylinder iets meer ruimte om te bewegen en gaat ie lekker tegen de kleppen “boven zijn hoofd” rammen. Dat was het afgrijselijke gehamer. Ik ben vanmiddag even langsgeweest en kon uitgebreid de “bewijsstukken” bekijken. Ik heb met mijn gsm wat foto’s gemaakt.
Hier hóórt het drijfstanglager in te zitten.
Zoals dat helftje rechts zou het moeten zijn blijkbaar.
Dat lager zit als mooie glittertjes in de rommel op de boden van het carter. (moeilijk te zien op de foto)
Lekker rammen tegen de kleppen, de wervelkamer, dat kleinere cirkeltje boven de twee kleppen zit ook al los, maar dat is weer vast te zetten.
De krukas, glimmende links is okéé, rechts zie je dat ie een stuk doffer is en bekrast.
Dus, kijken of dat bekraste deel van de krukas weer glad te krijgen is, kijken of de diameter niet te klein wordt. Er schijnen oplossingen voor te zijn. Als de krukas eruit moet wordt het te duur, uurloon e.d.
Maandag of dinsdag weet ik meer.
Monteurs zeiden dit nog nooit te hebben meegemaakt. Heb ik weer
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is een ander blok en wat hulp van dit forum geen betere en goedkopere optie? Ik weet zeker dat er mensen zijn die je willen helpen met overbouwen. Vraag is hoeveel haast je hebt en hoe snel er een geschikt blok te vinden is. Wel k*t zeg. Ben je blij met je nieuwe auto, hebbie zoiets
In ieder geval wens ik je veel wijsheid.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
(mijn idee!)
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Zo hee, das een aardige schade, het complete lager is gewoon weg
Zoiets kan ontstaan doordat een vuiltje tussen het lager is gekomen, denk aan een zandkorrel of een stukje metaal dat ergens in de motor los is gekomen. Daarom ben ik ook vreselijk voorzichtig als ik iets open heb liggen, zoals het kleppendeksel.
Ik denk ook dat een andere motor de beste keuze, als de rest van de auto het nog waard is, anders zou ik naar een andere auto uitkijken. Een dergelijk schade is niet te fixen zonder de krukas te slijpen of vervangen, en dan moet het slijpsel nog uit het motorblok, als er wat achterblijft, dan herhaald dit geintje zich snel.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad, die krukas zou ik ( en ik ben een echte beun die in principe alles probeert te redden) niet meer gaan proberen te redden. Dat ziet er gewoon niet fijn uit daar!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij de TCT die we hebben gesloopt, zat er nog wat het lager in de kappen, een dun reepje folie.
De krukpen zag er niet meer uit, daar zou zeker een 1mm eraf geslepen moeten worden, de krukpen word dan 2mm dunner, de vraag is of je ondermaatse drijfstanglagers heb in -2mm. In iedergeval niet bij Citroen, ik kijk even op service.citroen, en zie dat ze alleen -0,3mm hebben voor een 1.9TD
Krukas is inderdaad te ver heen. Wordt dus óf andere motor óf andere Xantia. Ben geneigd naar andere motor om dat die van mij nog zo mooi is. Eerst even laten bezinken
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Ik zou ook de verdere staat van de auto overwegen, wat zit er verder aan te komen?
e.t.c.
Al moet ik eerlijk zeggen dat hij er wel goed uit ziet!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Hij is verder in hele nette staat (vind ik, is deels subjectief natuurlijk)
De monteur zei ook dat de kop ooit eens was vervangen en wat hem betreft “nieuw” was.
Ruilblok. Géén andere optie mogelijk.
Ga maar na.
Blok demonteren.
Krukas laten slijpen.
Cilinderkop revisie (wat je kan terugdrukken, komt er ook zo weer uitzetten en zal dan ook).
Mogelijk ook de zuiger vervangen als deze een tip bovenop heeft gehad.
Blok totaal doorspoelen, want het lagermateriaal zit overal.
Nieuwe krukaslagers.
Alle pakkingen vervangen.
Tandriem vervangen.
Arbeidsloon
Klein materiaal
En dat voor een blok waar er genoeg van te koop zijn.
Alleen dan de hamvraag. Heb je het er voor over. Een goed ruil- of sloopblok met inbouw kost, schat ik, zo ronde de €1500,-. Is dat de wagen nog waard? Zo niet, wat is dan een Xant met een defecte motor waard? als de rest van de wagen nog prima is, dan heb je voor dat bedrag weer een prima wagen. En koop je voor dat bedrag een nieuwe Xant in dezelfde staat? Denk het niet. Autorijden kost geld. Ik heb het zelfde met mijn vorige xant gehad. Kantelende zuiger, dus blok rijp voor de sloop. Toch een nieuw blok laten monteren, want de rest van de wagen was nog in prima staat en voor dat geld had ik géén andere. Zie het maar als je schade hebt na een aanrijding en dan zo eentje van eigen schuld. Zit je ook zo aan het zelfde bedrag wat je ook zelf kan aftikken.
Groeten uit de Wormer
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Dat is ook het probleem,
Zelf ben je “verliefd"op je auto en “ziek"dat hij defect is…
Klinkt mischien bot als ik zeg dat het “maar"een gebruiksvoorwerp is ... ( ja, die les heb ik lang geleden geleerd toen ik een schitterende BX 16V na 2 weken in mijn bezit te hebben gehad total loss reed )
Maar goed, je moet voor je zelf nu gaan kijken wat er zit aan te komen, denk aan de b.v. achterdraagarm lagers, + kosten van het nieuwe blok + nieuwe koppeling ( - ligt toch open, meteen vervangen!) en een nieuwe ditributie er op
Is het je dat waard… dan moet je het zeker doen en heb je vast nog jaren plezier van je auto, maar wordt het te duur, dan zou ik gaan kijken naar een mooie andere en deze strippen…
Het is echt voor je zelf een moeilijke keuze, maar wees reëel, het is en blijft een gebruiksvoorwerp!
Sterkte met de beslissing!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia