2 van de 25
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
C5: Katalysator/uitlaatgas storing en op 3 cilinders lopen
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 13 juli 2005 04:02 PM
  [ # 16 ]

Update.
Ondertussen heb ik een nieuwe versnellingsbak laten monteren die slechts 11.000 km gelopen had. Er waren een aantal veren van het diafragma van de drukgroep afgebroken en door de versnellingsbak heen geslagen richting het differentieel. Meteen ook de koppelingsplaten vervangen.
Ik heb toen de auto opgehaald, maar ik kreeg toen die dag al problemen met de nieuw ingebouwde verdamper. Achteraf blijkt dat er een klepje in zit dat door een spoeltje bekrachtigd wordt en er voor zorgt dat er gas door de verdamper stroomt. Dit klepje of spoeltje blijft echter hangen en moet vervangen worden. Ik rijd dus nu al een paar dagen op benzine en het probleem (de katalysator / uitlaatgasstoring) heeft zich al weer voorgedaan. Ik reed toen ‘s nachts op de snelweg op benzine met een vaartje van 130, dus kan de motortemperatuur niet te hoog opgelopen zijn. Wat kan het dan wel zijn?

Ik heb trouwens een nieuw probleem erbij dat er misschien wel mee te maken heeft. Als ik de koppeling intrap wanneer ik moet stoppen en het toerental valt dan terug dan slaat de motor bijna af. De toerenteller valt terug tot circa 500 rpm, schiet dan weer even boven de 1000 en stabiliseert dan op 800 rpm ongeveer. Ik heb ook al 1 maal toen de melding uitlaatgasstoring gekregen en even ging het rode STOP lampje branden.
Nu heb ik ook een XM 2.0 16v op LPG en die heeft ook dit euvel gehad. Het bleek in de stationaire stappenmotor te zitten die wat vervuild was. Dit is toen opgelost door hem te demonteren en schoon te maken. Nu heb ik gehoord (van mijn gasboer) dat de C5 geen stappenmotor heeft zoals de XM, maar dat dit anders geregeld is. Zou het kunnen zijn dat er bij mij iets is met de gasmengselklep, die tijdens het rijden de storing veroorzaakt mbt een onjuiste gasmengsel (katalysator / uitlaatgasstoring) en bij het opvangen van de motor (wanneer ik de koppeling intrap) iets blijft hangen of zo waardoor de motor bijna afslaat?
Misschien moet ik hier wel een nieuw topic over beginnen, maar misschien heeft het met elkaar te maken. Ik kan er nog 1 ding over zeggen en dat is dat de katalysator / uitlaatgasstoring steeds vaker lijkt voor te komen (om de paar honderd km) en tegelijkertijd zo’n beetje heb ik het probleem gekregen met het slecht opvangen van het toerental.

Wie heeft er goede raad?

Jordi

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 16 augustus 2005 07:28 PM
  [ # 17 ]

Probleem met het terugvallen toerental is weg. Of het nu vanzelf is opgelost of gekomen is door koelere buitentemperaturen of doordat ik het gasklephuis eens heb schoongemaakt weet ik niet. Nu doet ie het weer perfect.
Maar ik heb nog altijd het probleem dat het noodprogramma ingeschakeld wordt en ik de katalysator / uitlaatgasstoring krijg en de motor nog maar op 3 pitten loopt.
Om maar weer eens wat nieuws te proberen heb ik de stekker van de EGR klep er vanaf getrokken. Deze klep zorgt er voor dat er uitlaatgassen worden gerecycled bij relatief lage toeren en wanneer er weinig vermogen van de motor gevraagd wordt. Ik heb nl. het idee dat bij cruisen op de snelweg deze klep open gaat. Ik meen dit te voelen doordat de motor een fractie van een seconde minder vermogen levert. Hij krijgt dan op dat moment een ander luchtmengsel voor zijn kiezen en past zich hierop aan. Naar mijn idee krijg ik ook de bovengenoemde motorstoring nadat ik al een paar keer tijdens de rit de kleine hikjes gevoeld heb. Door de stekker van de EGR klep te halen kan deze niet meer bekrachtigd worden en blijft ie gesloten. Uitlaatgassen kunnen dus niet meer vermengd worden met de inlaatlucht.
Nadeel tot nu toe is dat ik bij iedere start de melding krijg: storing uitlaatgas. Het motorstoring- en servicelampje blijven dan branden. Voor de rest rijdt de auto prima en ook de hikjes lijken tot nu toe weg te zijn. Maar ik ben nog kilometers aan het draaien, minstens 2000, totdat ik weet of deze truuk effect heeft.

Vraagje voor wie het weet: op de EGR klep zit een stekker (die ik dus eraf gehaald heb). Deze is 4-polig. 2 zijn er voor de plus en de min voor de spoel die de klep open en dicht doet. Wie weet waar de andere 2 voor zijn??? Zit in de EGR klep soms de sensor die verantwoordelijk is voor de melding op de boordcomputer: storing uitlaatgas?? Of weet iemand waar die sensor dan zit???

gr. Jordi

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
Coltuyn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 29 september 2005 01:00 AM
  [ # 18 ]

Razz
Mogelijke oplossing!!!

Ik had ook het probleem met op 3 poten lopen en storingen uitlaatgas en katalysator.
Nadat de wagen tot 3 keer toe aan de computer had gehangen, ook bij AG, werd geadviseerd nieuwe gas injectoren te plaatsen.
Mijn garage ontdekte daarbij echter dat de pakkingen tussen inlaatspruitstuk en motorblok lekten, deze hadden eenkalkachtige aanslag en waren verhard.
Dus zeer goed mogelijk dat hier valselucht werd aangezogen onder bepaalde omstandigheden. Nu, na vervanging van deze pakkingen geen problemen meer gehad!

Mark

Profiel  
 
JohanC5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-2005

Gepost: 06 oktober 2005 12:20 AM
  [ # 19 ]

Dat geeft weer hoop!!! Je weet het: eerst alle dure spullen vervangen en als dat niet helpt blijkt het uiteindelijk iets onbenulligs te zijn. Eén van de wetten van Murphy??? Ik ga kijken of de pakking(en) bij mij er ook verdacht uitzien.

Johan.

Profiel  
 
deeluh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-06-2005

- ID/DS ID19P
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
Gepost: 06 oktober 2005 06:41 PM
  [ # 20 ]

@Mark Coltuyn,

hoe is het met je C5? Zijn de problemen nog teruggekomen of rijd je sindsdien zorgeloos. Hoeveel testkilometers heb je al gemaakt?

Ik heb dus ondertussen 4500 kilometer gereden met de stekker van de EGR klep er van af zonder enige problemen. Toen ik daarna de klep zelf heb vervangen door een nieuwe en de stekker weer had aangesloten kwamen de problemen na 200 km. weer terug.
Het lag dus bij mij niet aan de werking van de EGR klep, maar mogelijk aan een andere sensor of iets of misschien wel het motormanagementsysteem dat met de EGRklep samenwerkt. MAAR WAT?

Heeft iemand een idee??

Citroëns tot op heden:
GSA X3 (‘81), CX 25 GTI (‘87), ID19P (‘65),
XM 2.0 16v (‘95), XM 2.0 16v (‘96),
C5 2.0 16v (‘02), C6 2.7 HDI (‘06).

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 10 oktober 2005 06:04 PM
  [ # 21 ]

De storings melding “storing uitlaatgas” is maar een stukje van de totale melding omdat het display niet groter is. Het is daarom essentieel dat je de storingscode (DTC) van de boardcomputer weet want er zijn 8 redenen om deze melding te geven nl storings code P0400 t/m P0408. Voor een volledig overzicht zie b.v. http://www.obd-codes.com/trouble_codes/index.php hierin vindt je de meeste genormaliseerde codes. Daarnaast bestaan er nog specifice fabrieks codes die zich kenmerken door een 1 op de tweede positie dus bv P1162 wat een Citoen code is. De verklaring van de opbouw van de code vindt je op http://www.obd-codes.com/faq/obd2-codes-explained.php . Mbv deze code kun je gericht naar de fout zoeken. Waarom de garage dat niet doet is mij een raadsel want ik heb een duidelijke foutcode gehad van het EGR systeem en ze zochten het in de injectors????????????????
Overigens zijn de meeste uitlaatgas storingen gerelateerd aan de EGR klep. Mogelijke oorzaken voor storing uitlaatgas vond ik op http://www.focaljet.com en daar werden de volgende oorzaken genoemd welliswaar niet specifiek voor de C5 maar toch:
Connector to EGR not seated
EGR motor windings shorted or open circuited
No power to EGR
Hardness open or shorted power to ground
Damaged PCM (Powertrain Control Module = computer)
Carbon build up in EGR valve seat area
One or more sensor not reponding or out of range

Zie ook topic EGR klep

Dit alles zou betekenen dat als het de EGR klep niet is en ook de sensors niet en ook geen vervuiling (carbon build up) er alleen nog de PCM overblijft en dan wordt het een kostbare zaak.
De garage beschikt overigens wel over een test mogelijkheid voor de EGR klep maar dat zegt helaas ook weinig. Bij mij zeiden ze de klep 40 maal te hebben getest zonder een fout maar met mijn jbf testmethode met de universeelmeter bleek de klep zo defect als het maar kon. Bij mij was het probleem de sensors in de EGR motor.(slechte soldeerverbindingen). Dit is overigens simpel te repareren. Zie topic EGR klep. Het gemene met deze fout is dat ze soms wel contact maken en de fout dus niet kontinue aanwezig is.

Profiel  
 
Fredje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 16-04-2005

Gepost: 14 oktober 2005 02:41 AM
  [ # 22 ]

Ondertussen heb ik nog eens verder gesurft op internet en kwam veel soortgelijke problemen tegen.  Soms zijn het de bougies, dan weer de bobine, in sommige gevallen wordt de complete cilinderkop vervangen, dan weer is het dunnere olie of problemen met een afgebroken asje in het gasklephuis.
Zo te lezen lijkt het me toch een probleem dat bij de motorbouwers ligt. Zolang je nog onder garantie zit, kun je de dealer er voor laten opdraaien, maar die garantie heb ik niet meer.
Ik ga nu proberen aan te tonen dat het toch echt een constructiefout is en dat zij moeten meelappen in de te maken kosten.

DOEN !!!

Hallo , ik heb dus dezelfde problemen “storing Katalisator / Uitlaatgas + oranje lampjes en op 3 cylinders lopen.  (C5 2.0-16v Benzine Bj:2002)
Maar ik had zelf meer het idee dat ie alleen problemen geeft als het koud + vochtig is…
Is dus een ontwerp/Constructie fout als er zo veel mensen last van hebben. En zoals zovelen zit ik ook buiten de Garantie.
Misschien een ideetje om als er van uit Citroen Nederland geen oplossingen komen het eens een keer net als in Belgie aan de grootte
klok te hangen “Citroen scoort het slechtste in Europeese auto’s als het om electronische-storingen gaat!!!”
Keertje oproep in de krant wie er allemaal electronica problemen hebben,
en of consumenten bond (T.V.) er achter wil ook wel eens helpen.

Jullie merken dus , ik erger me kapot!!!  maar ik ben blij dat ik niet de enige ben. 
Succes   Fredje.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 14 oktober 2005 11:09 AM
  [ # 23 ]

Handig hé, computers in auto’s…. Ik heb het idee dat ze het alleen maar ingewikkelder maken. Ik heb ook mijn bedenkingen over de diagnose….
Door computers vergeten monteurs tegenwoordig dat ze zelf ook nog logisch zouden kunnen nadenken.

Jij zegt steeds>>> mengsel probleem, daarom op 3 poten en vervolgens beroerde lambdasonde waarden.
Maar…. even simpel gedacht, als je auto op 3 poten loopt omdat er een bougie b.v. niet lekker zit, of de kabel, dan heb je een slechte verbranding, hierdoor krijg je een uitlaatgasstoring. Hierop wordt het mengsel aangepast waardoor je een waardeloos mengsel krijgt.

Vele problemen worden op LPG afgeschoven, “hij doet ut imers prima op benzine!”, maar dit is niet correct! Vele problemen die vooral met onderhoud te maken hebben, merk je sneller op LPG dan op benzine. Maar de LPG is dan niet de veroorzaker.

Succes met alle problemen!

Profiel  
 
Fredje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 16-04-2005

Gepost: 17 november 2005 08:36 PM
  [ # 24 ]

waardeloze Electronica

Is er intussen al bij iemand dit probleem opgelost ???

of blijft Citroen auto’s maken met waardeloze elektronica ,

die ze ook niet kunnen repareren.

Profiel  
 
JohanC5
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-07-2005

Gepost: 17 november 2005 10:25 PM
  [ # 25 ]

Bij mij is het probleem nog steeds niet opgelost, maar maandag gaat er een andere katalysator onder om te kijken of de klacht daar vandaan komt. Als je tegen de kat tikt hoor je wel gruis rammelen dus wie weet….gelukkig kost het me niet zoveel. Maar het bizarre is dat op het ene moment niets aan de hand is en het andere een lange hoestbui….
Nog even geduld!

Johan.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 18 november 2005 03:48 PM
  [ # 26 ]

ik begin mij wel af te vragen of je wel dingen moet vervangen.
volgens mij zitten er gewoon communicatiefouten in de software waardoor je melding van storingen krijgt.
neem nu mijn C5,
regelmatig gaat bij mij ook het MM lampje branden met de melding emissiestoring.
nu blijkt dat dit wordt veoorzaakt door de roetfilter(FAP)
ergens in de software zit een comm probleem.
de oplossing moet nu uit Franrijk komen.
de auto rijdt goed en verder geen probleem.
dus ik trek mij verder niks aan van dat MM lampje dat toch weer uitgaat.

Ik denk dat ze bij citroen eens fatsoenlijke software specialisten in dienst moeten nemen.
want wees nu eens eerlijk als Citroen Frankrijk geen oplossing weet ,hoe moet je dealer je dan kunnen helpen.

Profiel  
 
Fredje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 16-04-2005

Gepost: 18 november 2005 07:39 PM
  [ # 27 ]

Ja,  je zou verwachten dat Citroen z’n klanten wil houden,
als je een auto koopt vermoed je toch dat deze auto langer
dan 3 jaar (garantie) mee zou kunnen gaan zonder allerlei
elektronische storingen. Waar je veel geld aan uit kan geven
en je nooit weet of het wel verholpen is.!!!!
Wordt toch echt een keer tijd dat er samen-collectief
wat aan gedaan gaat worden.

Profiel  
 
m.a. trilsbeek
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 20-04-2005

Gepost: 20 november 2005 04:03 PM
  [ # 28 ]

Er zijn meerdere plaatsen op het forum waar dit type problemen aan de orde komen. Ik heb dit weekend het een en ander (samen met kennis) uit elkaar gehad. Ik had ook van die problemen met niet lekker lopen, stotteren, inhouden enz. Ik had het zowel op lpg als benzine.

Ik heb dit weekend het volgende gedaan, en het is (tot nu toe) zeer sterk verbeterd!

Nieuwe bougies (op 0,7 a 0,8 mm zetten!). Stappenmotor, EGR en gasklep schoonmaken. Injectorreiniger in benzine tank gooien en +/- 500 km op benzine rijden.

Na dit alles rijd hij perfect op benzine, reageert snel op het gaspedaal, stotterd niet meer en trekt mooi in een vloeiende lijn. Ik heb wel het idee dat hij op gas niet zo lekker loopt als op benzine (mijn vorige auto liep beter op gas als op benzine!). Ik wil nog even aan een gasspecialist vragen of het gassysteem ook gereinigd kan worden. Misschien zijn die injectoren ook wel iets vervuild, en loopt hij nog beter als die ook schoon zijn.

Bougies slijten zeer snel op gas! Tevens komt de afstand tussen de 2 pinnen van de bougie veel nauwkeuriger bij het rijden op gas. Na 15000 km was die afstand vergroot van 0,8mm naar 1,0 mm. Bij 1,0 mm kunnen zich er al problemen voordoen -> bougies eruit halen en weer op 0,8 mm zetten (of nieuwe natuurlijk, maar dat is niet noodzakelijk).

Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.

Groet,
Maarten

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 21 november 2005 01:34 AM
  [ # 29 ]
Fredje schreef:

Ja,  je zou verwachten dat Citroen z’n klanten wil houden,
als je een auto koopt vermoed je toch dat deze auto langer
dan 3 jaar (garantie) mee zou kunnen gaan zonder allerlei
elektronische storingen. Waar je veel geld aan uit kan geven
en je nooit weet of het wel verholpen is.!!!!
Wordt toch echt een keer tijd dat er samen-collectief
wat aan gedaan gaat worden.

denk nou eens goed na wat je hier verkondigd…

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Fredje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 16-04-2005

Gepost: 21 november 2005 08:44 PM
  [ # 30 ]
oldenhage schreef:
Fredje schreef:

Ja,  je zou verwachten dat Citroen z’n klanten wil houden,
als je een auto koopt vermoed je toch dat deze auto langer
dan 3 jaar (garantie) mee zou kunnen gaan zonder allerlei
elektronische storingen. Waar je veel geld aan uit kan geven
en je nooit weet of het wel verholpen is.!!!!
Wordt toch echt een keer tijd dat er samen-collectief
wat aan gedaan gaat worden.

denk nou eens goed na wat je hier verkondigd…

..............................................................
Ik kan denken en betalen wat ik wil,
maar DAT heeft tot nu toe niks geholpen.
Voor betere oplossingen sta ik altijd open.
NIKS IS VERVELENDER DAN ALS JE INHAALD IE OP 3 CYL GAAT LOPEN !!!
...............................................................

Profiel  
 
 
2 van de 25
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook