Hoi Allemaal.
Na een jaar trouwe dienst heeft onze eerste zx de APK helaas niet overleefd. Ongeveer op alle APK-punten waren er wel problemen. Zoveel, dat het ons waarschijnlijk een paar duizend euro zou gaan kosten om hem er nog doorheen te krijgen.
Omdat de liefde voor de ZX nog niet gezakt is, willen we weer een ‘nieuwe’ ZX kopen, we hebben deze op het oog, daar gaan we morgen kijken.
Nu heb ik twee keuzes: ik kan mijn oude ZX naar de sloop brengen, en kijken wat ik ervoor krijg, of ik kan eerst nog onderdelen eraf halen, omdat ik weer een nieuwe ZX ga kopen (allebei 1.4 trouwens).
Wat zouden jullie doen? En als ik onderdelen van mijn oude ZX afhaal, welke dan? Ik zat zelf te denken aan dynamo,startmotor,accu etc.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes, Mark
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zoals jezelf al aangeeft, is de investering van een paar duizend euro in een ZX financiëel gezien niet raadzaam:
ze leveren door hun ‘onbemindheid’ gewoon niet veel op en voor nog geen 1000 euro koop je een hele mooie andere.
Die van de advertentie is al een type II (meegespoten bumpers) en heeft waarschijnlijk ook al standaard stuurbekrachtiging, iets wat jullie ZX waarschijnlijk niet heeft (of als optie had).
De motor (TU) is bulletproof op de beruchte koppakking na, al is die wel degelijk veel beter (lees: verbeterd) voor de type II.
Een extra dynamo, startmotor en injectiehuis is altijd wel handig om te hebben; dit zijn zo ook ongeveer de enige onderdelen die wel eens problemen opleveren.
Let op de achteras: als er regelmatig met een aanhanger is gereden (trekhaak?) bestaat de kans dat je achteraslagers slecht zijn (wielen staan scheef en lopen aan in wielkast).
Zonder deze onderdelen krijg je misschien minder op de sloop, maar stel je van die “inruilprijs” ook niet al teveel voor.
Veel succes met je keuze.
‘Spirit of avant-garde’
AH! THanks voor de tips. We gaan morgen met de nieuwe auto naar de garage en zetten hem daar even op de brug, Dan kunnen we dus snel genoeg bekijken of de achteras nog intact is. Verder dus de koppakking, maar hoe check je dat? Omdat er olie lekt op die plek?
Als mensen verder nog tips hebben, hoor ik het graag.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je “aankooptips” intikt bij het subforum ZX krijg je deze topics met tips:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/181355
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/176572
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/171969
Er zijn er meer, maar die lijken me ivm. diesel/break niet van toepassing.
Zoals gezegd is de 1.4TU bulletproof, of het nu een SPI of MPI is.
Let op de standaard roestpunten en de remmerij (geeft vaak problemen bij AX,BX en ZX) en algemene staat van onderhoud.
En ja: een kapotte koppakking is vaak zichtbaar door een lekkend hoekje boven de dynamo.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Strip de auto, als je de ruimte en tijd hebt en breng hem daarna na de sloop. Dan krijg je 50 a 75 euro. als je hem heel laat zoals hij nu is krijg je 100 euro.
Kortom stippen en dan naar sloop.
ik zou gewoon de oude zx naar de sloop brengen.
als je die oude sloopt blijf je met alle zooi zitten en een avantage heeft nou niet iets van waarde.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Heb net de auto uit mijn eerste post gekocht. Een ZX 1.4i Tonic. 3 deurs mét stuurbekrachtiging. We zijn er meteen mee naar de garage gereden om het te laten checken. Alle standaard ZX-punten zijn nog goed. (koppakking, achteras). Puntjes die wel naar voren kwamen waren:
De koppeling die pas laat aangrijpt. (misschien is dit nog beter te krijgen door beter afstellen)
De katalysator is een beetje kapot waardoor de CO-emissie eis niet meer gehaald wordt
De remschijven waren best verroest, maar dat kan ook komen omdat-ie een tijdje stil heeft gestaan.
Uiteindelijk hebben we hem meegenomen voor 575,- euro. Ik denk dat dat een mooie prijs is, zeker als je naar de kilometerstand kijkt. Uit de onderhoudsboekjes blijkt ook dat hij 30.000 kilometer geleden nog een grote beurt heeft gehad! Hij is zoiezo altijd netjes onderhouden bij de dealer.
Verder blijkt net op de terugreis dat de benzinemeter het niet doet. Ik ga wel even zoeken op het forum hoe ik dat kan vervangen, maar dat kost me de kop niet.
Ik en mijn vriendin zijn dus erg tevreden met de nieuwe auto. Over twee weken krijgt hij zijn vuurdoop, als we naar kroatië gaan!
IK denk dat ik uit de oude auto de dynamo en de startmotor haal. Dan kan ik er nog wel mee naar de sloop rijden, maar scheelt me toch weer 100 euro als het een keer kapot gaat.
Groetjes Mark
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Hele mooie koop; nette prijs voor die leeftijd/ kilometrage!
Waarom zet je niet meteen de kat van je oude over?
Die grote beurt 30K geleden; wanneer is dat geweest?
En wanneer is de D-riem voor het laatst vervangen (Km-stand, datum)?
Die moet namelijk elke 60K/ 6 jr, wat het eerst komt.
Benzinemeter is een standaard AX-ZX verhaal, eventueel de vlotterunit overzetten uit je oude ZX (onder dop onder achterbank).
Die willen inderdaad nog wel eens kapotgaan.
Koelwater ook nog mooi groen/ blauw en niet colabruin?
Remolie nog mooi helder en niet colabruin?
Gooi er voor de zekerheid een beurtje tegenaan, hoeft de wereld niet te kosten en dan haalt ze Kroatië (Istrië?) ook wel zonder noemenswaardige problemen.
‘Spirit of avant-garde’
Zeker een mooie koop. Gisteren is een van onze honden al weer op een bak aardbeien gaan staan die op de voorstoel lag. *zucht*. Ik moest meteen denken aan de oude eigenaresse die de bekleding 15 jaar lang met pijn en moeite superschoon heeft weten te houden . Wij waren hetzelfde van plan - in tegenstelling tot onze oude ragbak zeg maar - maar dan moeten we maar een manier vinden om de honden in de achterbak te houden.
Ik heb het onderhoudsboekje nu niet bij de hand, maar volgens mij is de laatste grote beurt 2007 geweest.
Op de sticker onder de motorkap staat dat de de D-riem weer vervangen moet worden bij 130.000 (uit mijn hoofd, heb de auto niet hier). Heb helaas nergens een bon kunnen terugvinden waarop staat dat de riem daadwerkelijk vervangen is. Citroën houdt overigens zelf elke 80.000 km aan in het onderhoudsboekje.
Die katalysator is wel een goed plan om over te zetten. Ik moet hem alleen ook nog naar de sloop kunnen rijden (en snel!). Kan dat dan nog wel? De benzinemeter deed het gisteren op wonderbaarlijke wijze weer, dus dat kijken we nog even aan. Ook de bekende trillende kilometertnaald zit in onze auto…
Inderdaad ga ik voordat we op vakantie gaan hem een de kleine beurt geven. Volgens de papieren is dat al een paar jaar niet meer gebeurd, dus dat kan-ie wel gebruiken.
Ik zal kijken of ik er morgen wat foto’s op kan zetten.
Groetjes Mark
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je kunt de oude ZX na demontage van de benodigde onderdelen toch ook gewoon naar de sloop slepen met een andere auto, of op laten halen door de sloop?
Als daar bijvoorbeeld nog goede banden onder zitten, zou ik die ook demonteren.
Benzinetank kun je leeg rijden, anders sponsor je de sloop met gratis benzine.
Tankmeter: goed contact en vooral goede aarde voorkomen een hoop electrisch ongein.
Keer met een electrospray wat stekkerblkken nalopen is echt geen verkeerde in deze…
Veel plezier met je auto!
‘Spirit of avant-garde’
Hoi allemaal!
Bij deze de foto’s van mij nieuwe bolide!
Pascal, wat je zegt is helemaal waar. Slepen is natuurlijk een goede oplossing. Kan ik de remschijven ook recyclen, want de nieuwe zx remt een stuk minder…
groetjes, Mark
P.S. check trouwens ook de mooie oude renault break op plaatje 1.