Mijn vaders BX is vandaag gekeurd. En zoals de titel al doet vermoeden is de auto afgekeurd. Nmlk op 1 ashoes (motorzijde) 2 banden en, niet noodzakelijk voor de APK, 1 voorveerbol moet worden vervangen.
Is dit een beetje te doen als leek? Of zou iemand ons daar eventueel bij kunnen helpen? Ik heb wel eens wat vervangen bij mijn eigen AX, maar das toch net even wat anders volgens mij
Mijn wil de auto zo goedkoop mogelijk door de APK zien te krijgen omdat hij hoopt binnen nu en een jaar wat nieuwers te kunnen aanschaffen. (een Xantia Break oid)
Nee, daar heb ik niks aan de link werkt vandaag niet bij mij ops:
Toch bedankt voor je snelle antwoord
O ja, misschien zou het ook handig zijn om te vragen hoe het dan allemaal moet…
Een bol vervangen vind ik overigens wel heel erg krenterig. Die andere is ook wel echt leeg waarschijnlijk.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Een bol vervangen vind ik overigens wel heel erg krenterig. Die andere is ook wel echt leeg waarschijnlijk.
Volgens de garage was er maar 1 aan vervanging toe
Oh, WYD… ik probeer je link later nog wel een keer. Volgens mij ligt het aan onze verbinding… (kan de helft van de sites in mijn favorieten niet bereiken )
Re: Ashoes + voorveerbol vervangen
Rob GT schreef:de auto afgekeurd. Nmlk op 1 ashoes (motorzijde)
Volgens mij moet je de aandrijfas verwijderen om een nieuwe hoes te kunnen monteren.
1 voorveerbol vervangen heeft helemaal geen zin, de rest zal ook wel plat zijn.
Ik zou een afspraakje maken bij chyparse.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Een ashoesje laten vervangen kost misschien 80 euro. En bij wat voor garage ben je ermee geweest? een citroen-specialist zou denk ik niet maar één veerbol laten vervangen….
Een veerbol kost in elk geval rond de 30 euro, en is heel simpel zelf te verwisselen. Wel even weten wat je doet natuurlijk
wat voor garage ben je inderdaad geweest? Mijn apk zal nooit mijn auto afkeuren omdat er een veerbol leeg is….de mijne controleert alleen dat wat absoluut noodzakelijk is voor de veiligheid, de rest laat ie aan mij over….het gaat toch alleen om het papiertje, het onderhoud van de auto doe ik toch zelf.
Maar vervang inderdaad gewoon lekker alle bollen, zelf doen geeft een hoop smurrie en is even beunen, maar wel leuk als het lukt…
Voor het vervangen van een ashoes hoef je echt niet de hele aandrijfas te vervangen, maar wel je bakolie en het is een kl#$$Q$%te klus, maar wel goed te doen. JE hebt in ieder geval nodig naast de normale gereedschappen, een pullietrekker (maar een koevoet doet ook wonderen), een ashoes (uiteraard nieuw) en veel vet…, een colafles en een slangeklem.
Ik zou het lekker in een middagje doen, want dat lukt makkelijk met een haynes erbij bijvoorbeeld. Naar de garagge brengen is voor mietjes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
De auto is ook niet afgekeurd op de veerbol, dat is een advies…
Ik overleg nog wel even met mijn pa wat we doen, het is tenslotte zijn auto.
We zijn hier liefhebbers, niet van die el cheapo’s die geen cent aan een BX willen uitgeven
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik geef er het liefst geen cent aan uit, maar wanneer heb jij voor het laatst een dame wat geweigerd?
winnetou schreef:Ik geef er het liefst geen cent aan uit, maar wanneer heb jij voor het laatst een dame wat geweigerd?
Is een BX vrouwelijk? Ik beschouw een auto meestal als onzijdig.
Wat betreft het vervangen van de ashoes. Principe is wel ong. hetzelfde als bij de AX. Alleen is de draagarm van de fusee loskrijgen ewat anders. Meestal heb je een trekker nodig (fuseekogeltrekker of poelietrekker). Zet de auto op bokken en daarna in de laagste stand als je ermee aan de slag gaat.
Sommigenn laten gewoon de as in de bak zitten (pas op dat ie er niet uit schiet want dan heb je alsnog de bakolie op straat) en halen de as gewoon los aan de auto. Ik vind het zelf prettiger om de as er wel uit te nemen en het klusje gewoon op de werkbank te doen.
En bollen vervangen: daar is al genoeg over gezegd: belangrijk is dat de veereigenschappen vann beide voorbollen gelijk zijn. Dus beiden tegelijk vervangen of op druk zetten is mijn advies). Ook zorgen dat ze beiden van hetzelfde type zijn. Er wordt helaas door niet citroen specialisten (universele garages) wel eens wat aangeklooid op dit punt.
Bedankt Mpostma. Mijn vader heeft besloten om de hoes te laten doen door de garage. De bol(len) komen later dan wel een keer… maar hij heeft iig weer een jaar APK.
Harm schreef:We zijn hier liefhebbers, niet van die el cheapo’s die geen cent aan een BX willen uitgeven
Mijn vader wil binnen niet al te lange tijd wat anders/nieuwers. En aangezien deze BX toch al niet moeders mooiste is kun je er sowieso niks meer voor vangen. Waarschijnlijk wordt ie ingeruild en belandt de BX op de sloop oid. Vandaar dat het allemaal goedkoop moet.
(dus als je interesse hebt in een BX voor niet veel (je krijgt er bij inruil ook niks voor) dan mag je dat alvast aangeven het is tenslotte wel een uiterst zeldzame BX Top!!)