5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
   
Airco vraagje
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 juli 2010 07:03 PM
  [ # 61 ]
Brian schreef:

Beter is: In het begin ramen open, voluit blazen en NIET op recirculeren. Als de ergste warmte eruit is, ramen dicht en dan op recirculeren te zetten.

In die volgorde doe ik het ook, was de open ramen even vergeten red face

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 11 juli 2010 08:03 PM
  [ # 62 ]

Ik meende te lezen dat je eerst recirculeren deed en daarna buitenlucht, in plaats van andersom. Wink

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 juli 2010 08:23 PM
  [ # 63 ]

Met buitenlucht bedoelde ik het schuifje waarmee je kan recirculeren en daarna op stand “buitenlucht” Wink

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 juli 2010 12:17 AM
  [ # 64 ]

Nee, eerst op buitenlucht, daarna op recirculeren.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 juli 2010 12:45 AM
  [ # 65 ]

Met buitenlucht bedoel jij de ramen open, ik heb het over het schuifje waarmee je kunt kiezen of je de lucht recirculeert of verse lucht van buiten naar binnen laat.

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 12 juli 2010 12:56 AM
  [ # 66 ]

Hoi JaapJ en Sjaak81,

Bedankt voor de info/links (zoals miljarden anderen ben ik net met WK TV kijken klaar Sad  ) Dus het lijkt 1000-1000g voor r12, en 700-750g voor de ‘91 op r134a - wel een beetje vreemd omdat dezelfde ‘hardware’ zit in beiden, alleen de ‘91 is vorig jaar omgebouwd (met nieuwe compressor/condensor/droger) tot r134a. En blijkbaar die lekt nog een klein beetje.

De lokale aircoboeer gokte op 800g r134a vorig jaar - misschien dat er iemand hier aanwezig is die ook z’n type 1 v6 heeft omgebouwd naar r134a, en de juiste waarden kent. Iig het moet ergens tussen de 700/750g en 1000/1100g.

- Keith

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 juli 2010 01:23 AM
  [ # 67 ]
ZX1.4i schreef:

Met buitenlucht bedoel jij de ramen open, ik heb het over het schuifje waarmee je kunt kiezen of je de lucht recirculeert of verse lucht van buiten naar binnen laat.

Met buitenlucht bedoel ik het schuifje, net als jij. Want de ramen open doe je niet om lucht binnen te laten maar om hete lucht naar buiten te laten gaan.

Daarna raampjes dicht, en recirculeren maar.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 12 juli 2010 01:41 AM
  [ # 68 ]
bonang schreef:

Hoi JaapJ en Sjaak81,

Bedankt voor de info/links (zoals miljarden anderen ben ik net met WK TV kijken klaar Sad  ) Dus het lijkt 1000-1000g voor r12, en 700-750g voor de ‘91 op r134a - wel een beetje vreemd omdat dezelfde ‘hardware’ zit in beiden, alleen de ‘91 is vorig jaar omgebouwd (met nieuwe compressor/condensor/droger) tot r134a. En blijkbaar die lekt nog een klein beetje.

De lokale aircoboeer gokte op 800g r134a vorig jaar - misschien dat er iemand hier aanwezig is die ook z’n type 1 v6 heeft omgebouwd naar r134a, en de juiste waarden kent. Iig het moet ergens tussen de 700/750g en 1000/1100g.

- Keith

Keith, alles wat van ‘90 is is op een of andere manier omgebouwd tot R134A, dus 700-750 gram will do you…

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 juli 2010 01:52 AM
  [ # 69 ]

misschien rare vraag, maar wat maakt die hoeveelheid uit ?

Ze pompen zo’n systeem toch gewoon vol? en vol is vol ?

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 12 juli 2010 11:16 AM
  [ # 70 ]

@ Bonang

Ik heb een V6 van ‘93 en het beste resultaat tot nu toe heb ik met 850gr R134a

Groeten Gijs

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 juli 2010 01:21 PM
  [ # 71 ]
gompy58 schreef:

misschien rare vraag, maar wat maakt die hoeveelheid uit ?

Ze pompen zo’n systeem toch gewoon vol? en vol is vol ?

Als er teveel inzit, dan word de druk (veel) te hoog en dat vind de compressor niet leuk, waardoor deze kapot gaat. Merk je ook bij rijden, je heb dan een stotterende motor, de motor krijg een behoorlijk klap als de compressor inschakelt. Nou kan de motor die klap wel hebben, maar de compressor, de multie-riem en spanrollen niet.

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 12 juli 2010 02:24 PM
  [ # 72 ]

Mijn ervaring met die moderne airco onderhoud kasten is dat ze gewoon afslaan als er (waarschijnlijk) teveel tegendruk is, ook bij mijn vorige beurt kreeg het syteem er net aan niet die 750 gram in, dus van overvullen kan geen sprake zijn volgens mij.

(maar ik heb het idee dat dat in America toch nog wel ff anders gaat, die Amerikanen hebben waarschijnlijk geen kasten die precies bijhouden hoeveel koelmiddel er in en uitgaat…...)

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 12 juli 2010 05:18 PM
  [ # 73 ]

Zal wel aan het type vulkast liggen, ik heb even zitten googlen, wat de gevolgen zijn van als er teveel in zit, vroeg me namelijk af of de airco kouder zou worden met meer gas erin. Kwam op een Alfa forum terecht, zie Link

Wat die Amerikanen betreft, dat is het meest millieu onbewuste volk dat er rond loopt, de wereld verbeteren begint bij een ander denken ze daar.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 juli 2010 07:23 PM
  [ # 74 ]

Er zat bij mij iets van 820 gr. in , was te veel volgens de monteur ,
is ook niet goed , zei hij.
Is naar 750 gr. gegaan.
Van stotteren gelukkig geen last gehad .
Net onder de gevarengrens denk ik .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
bonang
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 14-05-2008

- XM v6 12v automaat
- XM V6 24V Exclusive 5spd.
Gepost: 12 juli 2010 07:24 PM
  [ # 75 ]
JaapJ schreef:

Keith, alles wat van ‘90 is is op een of andere manier omgebouwd tot R134A, dus 700-750 gram will do you…

Bedankt nogmaals voor de info. Trouwens, ze zijn niet allemaal omgebouwd tot r134a, want mijn ‘92 staat nog op r12. De ‘91 is idd omgebouwd tot r134a.

En, zo achterlijk een land als de VS mag wezen, uiteraard meten de airco vul machines wat er in en uit gaat. Maar als een systeem nu eenmaal al leeg staat, is het onmogelijk te bepalen hoeveel er nog in moet bij het hervullen. Logisch, toch?

Enne…wat betreft de ontzettend ongenuanceerde en platte opmerking van zx1.4i over milieu bewustheid in Amerika…zelfs in de VS zitten er verschillen onder de bewolking enz.. Men bewijst alleen hun eigen domheid door zulke opmerkingen, wat mijn inziens geen plaats hoort te vinden op deze forum.

- Keith

Profiel  
 
 
5 van de 7
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook