Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
830 gram is ok? mijne heeft te veel druk…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Juist. En nu je je hele systeem min of meer uit elkaar gehad hebt en een nieuwe filter/droger hebt geplaatst én een nieuwe pomp zou ik er nooit 413 in gestopt hebben. Overigens, als je van r12 naar 413 of 134a wil gaan moet er 15% minder in het systeem. Vandaar dat er ipv 1000 gram maar 850 gram in mag.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waarom niet? wat is 413 minder goed dan?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
413 is een vervanggas voor r12. Een beetje een “net niet” oplossing voor mensen die niet willen “ombouwen” naar R134a. R134a koelt iets minder dan r12, maar het is zeker niet zo dat het minder koelt als 413. Sterker nog, als 413 het antwoord zou zijn, waarom zijn alle fabrikanten dan op 134a over gestapt en niet op 413…?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Eerst en vooral voor het milieu!
413 bestaat voor het grootste deel uit 134a….
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En dan kan je net zo goed het echte spul gebruiken: R134a.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je de installatie hebt omgebouwd wel ja.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik heb:
1) nieuwe pomp
2) nieuwe slangen
3) nieuwe filter/droger
4) nieuwe condensor
Nog iets??
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat heb ik ook. Maar ik ga maar even op mijn airco boer af. Lekker belangrijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Welke aircoboer in de buurt van Breda kan mijn systeem ombouwen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zo: r134a mag ook al niet meer:
HFO-1234yf wordt door Honeywell en DuPont voorgesteld als een alternatief voor R134a (1,1,1,2-tetrafluorethaan) als koudemiddel in airconditioningsinstallaties van motorvoertuigen[1]. Dit laatste mag in de Europese Unie vanaf 2011 niet meer gebruikt worden in nieuwe auto’s[2] omdat het aardopwarmingsvermogen te hoog is. De thermodynamische eigenschappen van HFO-1234yf verschillen niet veel van die van R134a, zodat er geen belangrijke aanpassingen aan de airconditioningsinstallaties nodig zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Van onze duitse vrienden:
Das ist der Hauptgrund weswegen ich (und andere) das Ersatzmittel R413a bevorzugen. R413a besteht zum größten teil aus R134a und kleinere Anteile R218 und R600a für den öltransport. Diese Zusatzanteile sind leider auch recht flüchtig. Man sollte also (sowieso immer) zumindest alle Dichtringe der Anlage tauschen. ansonsten muß (außer der Trocknerflasche die sowieso immer erneuert werden sollte) nichts umgebaut werden. Gute Klimabetriebe haben Adapter für unsere alten Befüllanschlüsse. Ich lasse an R413 Anlagen immer die alten Anschlüsse dran dann kommt man nicht in Versuchung R134 zu nehmen bzw. muß dann neu anfangen zu überlegen. Vor allem interessant beim Verkaufen für den nächsten Besitzer.
R413 ist etwas teurer als R134, hat dafür aber auch eine bessere Kühlwirkung als dieses. Alte Anlagen werden mit R134 nicht mehr so sehr kalt.
Dus: 413 is duurder, koelt beter, bestaat voor het grootste deel uit 134a en kan de zelfde olie transporteren als R12. Daar zit het grootste verschil.
Niks The real thing dus. Zoals vorige post wordt 134 ook al verboden omdat het een factor 400 de aarde meer opwarmt dan het voorgestelde alternatief.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
bogaard77 schreef:... in nieuwe auto’s…
Dat is in dit forum deel niet van toepassing
(@mods sorry voor de quote uit vorige bericht, maar leek me hier wel functioneel)
EDIT Is intussen al niet meer het vorige bericht
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja, maar je kan er op wachten dat over 5 jaar de rest volgt. Of je kan ze niet meer vullen met r134a.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>