Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Deze foto was gemaakt toen ik hem net had, het was toen wel rond de 30 graden buiten. Wel na een tijdje zo’n 130 rijden met de a/c aan natuurlijk.
Volgens mij hebben we het er hier al eerder over gehad dat de watertemp meter bij een type 3 vrij laag blijft staan.
Bij mijn vorige type 2 1.4i stond de watertemp meter altijd veel hoger bij deze temperaturen.
Zelfs bij stationair draaien in deze hitte komt die niet veel hoger
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gister ging het lampje van de benzine branden, ik had al sinds maart geen benzine meer getankt
Dus maar even een liter of 16 in gegooit. Kon direct wel meer afrekenen dan voor een volle tank op LPG
Nudat het zo warm is schakeld de LPG installatie zo snel over dat ik een volle tank benzine niet handig vind ivm het extra gewicht. Van de winter gaat die wel weer vol, want dan rijdt je elke keer toch zo’n 4 a 8 km op benzine, dus dat telt dan wel aan.
Ik denk ik inmiddels zo tegen de 10.000 km aan op LPG rijdt, maar dat moet ik even nakijken of dat klopt.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 11-07-2010
- Xsara Berline 1.6 16v LPG G3
Hoi Arjan,
Misschien is het inderdaad wel zo dat je meer gewicht mee moet sleuren, maar ik heb juist altijd geleerd… “Hoe warmer het is, hoe noodzakelijker het is de tank ALTIJD vol te houden”. Enige reden die ikzelf ooit heb kunnen bedenken waarom, is om “verdamping” tegen te gaan, de meeste brandstof-tanken hebben toch een drukventiel die, in geval van veel verdamping, de druk wat verlost door een deel van de (benzine) dampen vrij te laten.
Weet niet of het een handig en/of logische tip is, maar ik dacht, waarom niet .
Groetjes,
3p
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die tip ken ik niet, is er iemand die dat kan verklaren?
Ik weet wel dat je wat benzine in de tank moet houden, uiteraard om te starten.
Maar ook om ervoor te zorgen dat de benzine pomp niet droog komt te staan, waardoor deze dus stuk kan gaan.
Dat verdampen vind ik weer niet helemaal kloppen, want dat zou juist gelden bij een volle tank wanneer er minder ruimte is voor de damp. En zoals je zegt een overdruk ventiel zou dit moeten voorkomen lijkt me
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 11-07-2010
- Xsara Berline 1.6 16v LPG G3
Ik zal nog eens de precieze reden vragen, maar in een lege tank is meer ruimte voor damp dan in een volle.
Ik zal deze post updaten zodra ik meer weet
Groetjes,
3p
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 11-07-2010
- Xsara Berline 1.6 16v LPG G3
Hmm, ik mag mn post niet editen hier blijkbaar….
Dus vandaar maar weer een nieuwe post.
Bij een volle tank, verdampt enkel de toplaag, waardoor der een kleine overdruk komt, die verdere verdamping tegenhoud.
Is de tank half leeg, moet der vele malen meer benzine verdampen om die overdruk te krijgen. Vandaar de volle tank, verder is het overdruk ventiel enkel en alleen voor enorme overdruk, iets wat waarschijnlijk alleen met een brand of aanrijding zal gebeuren.
Hoop dat het nuttige informatie is natuurlijk, ikzelf hou me hier al jaren aan.
Groetjes
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Mr_3ppozz zit wel goed in de richting, maar niet helemaal. Dampdruk speelt (als het goed is) niet omdat een benzinetank niet onder druk staat. Een tank behoort zowel een onderdruk als overdruk ventiel te hebben. Wel is het zo dat de mate van verzadiging (en dus niet dampdruk) in de lucht boven de benzine in de tank invloed heeft op het tempo van verdampen.
Benzine bestaat uit meerdere componenten, ieder met eigen verdampingspunt. De lichtere componenten verdampen sneller dan de zwaardere, waardoor na verloop van tijd de samenstelling van de peut dus anders wordt. Hoe warmer het is, hoe sneller die verdamping plaatsvindt.
Bij een kleine hoeveelheid benzine in de tank gaat de verdamping sneller (meer klotsen, meer lucht in de tank en dus meer ‘ademen’ door temperatuurswisselingen) en zijn de lichtere fracties eerder “op” dan wanneer de tank goed vol zit. Met een volle tank duurt het gewoon veel langer voordat de samenstelling wezenlijk veranderd is. De snelheid van verdampen is lager en er is veel meer peut aanwezig dus duurt het sowieso langer voordat de lichtere fracties verdwenen zijn.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dit ook daadwerkelijk een rede om je tank helemaal vol te hebben?
Ik reed nu al weken op met een tank onder een kwart, en heb nooit iets gemerkt in de korte tijd dat de auto op benzine loopt.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Het gaat pas een probleem vormen als je maanden lang met weinig peut in de tank zit. En zelfs dan nog kunnen moderne zelf-stellende motoren de verandering van samenstelling nog wel een beetje opvangen. Een heel sterk merkbaar verschil zal het tegenwoordig niet meer kunnen veroorzaken, verwacht ik.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat lijkt me voldoende reden om daar niet al teveel rekening mee te houden dan
Bovendien een liter of 16 is ook nog een aardige laag in de tank volgens mij.
Straks in de wintermaanden gaat de tank wel weer helemaal vol, dan wordt er in verhouding veel meer benzine gebruikt dan nu met deze warme temperaturen.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 11-07-2010
- Xsara Berline 1.6 16v LPG G3
Ook namens mij bedankt voor de toelichting ben meteen weer stukken wijzer
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo net even een tankje 1 op 11.7 gereden. Ik had hem van het weekend volgetankt in België voor € 0.50 per liter, dat zijn tenmiste prijzen
Ik had pas dat 1 koplamp het niet deed, na een paar tikken op de koplamp deed deze het weer. Een paar weken later aan de andere kant precies hetzelfde.
Van de week weer 1 lamp uit, alleen nu was het echt einde verhaal. De gloeispiraal was nu compleet weg.
Bij het lampje dat nog wel werkte kon ik ook zien dat de gloeispiraal beschadigd was, dus waarschijnlijk door de klap weer gaan werken.
Ik heb even zitten kijken naar wat voor lampjes ik wilde, maar het zijn uiteindelijk Philips Nightguide’s geworden. Deze lampjes stralen 3 kleuren uit. Geel naar links, wit in het midden en blauw naar rechts.
Ik denk dat ze wel beter licht geven als normale lampen, maar dat het is nog niet donker genoeg geweest om te echt te kunnen zeggen.
Ik zie wel regelmatig het geel er doorheen bijvoorbeeld op een muur, dat vind ik dan wel weer leuk
Uiteraard niet zo geel als ik dat gewent ben op de CX…
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Inmiddels ook in het donker gereden, en wat bevalt prima!
Er is zeker meer licht dan bij de vorige lampjes
Inmiddels zit ik ook 9 km van de 130.000 km verwijderd.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Poeh, da’s pas de helft (mijn op 275K gezet een maand terug).
Die Philips pitten passen gewoon in plaats van de normale pitten?
laat maar, staat gewoon op de Philips site…
Wat heb je ervoor betaald?