SAXO Start niet!
devlin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10

Gepost: 26 juni 2010 09:03 PM

Hallo,

ik heb een probleem met mijn citroen saxo 1.4 1999.

Ik wou gaan rijden en ineens wou de auto niet meer starten.
ik heb de zekeringen nagekeken dat is het niet.

Ik heb contact mijn radio doet het verlichting binnen/buiten dashboard alles doet het.
Maar als je wilt starten hoor je helemaal niks accu zit nog vol.

We hebben hem aangeduwt en pakte direct aan toen de motor liep even kort het contact omgedraaid toen hoorde ik de startmotor wel!

auto weer weggezet uitgedaan en geprobeerd te starten maar nog steeds niks!

Iemand enig idee?

Groeten Devlin

Profiel  

Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2777

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 27 juni 2010 03:45 AM
  [ # 1 ]

Als je probeert te starten, valt op dat moment alle verlichting + klokjes e.d. helemaal uit? In dat geval is je accu niet in staat om genoeg stroom te leveren voor het starten. Als het nog een jonge accu is dan kan het zijn dat ie niet meer (goed) wordt opgeladen. Heb je de laatste keren dat je reed misschien een accu-lampje zien branden?

De startmotor zit overigens meestal op een aparte groep in de zekeringkast omdat er zo’n hoge stroom wordt getrokken. Dat je radio en binnenverlichting nog werkt zegt dus niet zo veel. Als je niet alle zekeringetjes hebt gecontroleerd zou ik daar toch eerst nog even bij langslopen.

Als de zekeringen en de accu nog goed zijn, dan zou ik het pas gaan zoeken bij de de startmotor zelf. Die kan versleten zijn of er kan iets aan de hand zijn met de rest van het elektrische circuit er omheen. Dat kan variëren van een slecht (massa)contact tot een versleten contactslot. Maar datsoort problemen kondigt zich meestal vantevoren aan en wordt geleidelijk steeds erger. Zijn er voortekenen geweest?

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  

devlin
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 juni 2010 01:27 PM
  [ # 2 ]

Hej!

Alle lampen etc. blijven gewoon goed branden wil je em starten.
Alle zekeringen nagekeken zowel in de auto als onder de motorkap.
Heb geen enkel voorteken gehad deed het ineens niet meer.
De accu zit nog goed vol en word ook netjes bijgeladen (14.31v) ongeveer.

Begin nu ook aan de startmotor zelf te twijfelen.

Profiel  

K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1194

Gepost: 28 juni 2010 09:53 PM
  [ # 3 ]

Meet eens wat er gebeurt als je het contact omdraait. de spanning zou normaal moeten zakken naar 9 a 10v.

Startmotor lijkt me sterk het lijkt me van hier gezien een slecht elektrischcontactslot te zijn.

Ik zou zeggen duw en steek de sleutel er eens shakend in en probeer eens te starten.

Als je startkabels hebt kan je 1klem aan de plus van de startmotor hangen zorg ervoor dat deze niet kan wegschieten en hou het andere eind zeer kort tegen de plus klem van je batterij. Verschiet niet van de vonk trekking! Je startmotor zal zo aanlopen.
Zorg wel dat je startkabel minstens 16mm² is !! als je een smallere is het gevolg daarvan op eigen risico.

Of je kan je contactslot vrij maken en tussen de eerste dikke kabel en de laatste met een 2.5mm² draad een bruggetje maken doe dit niet te lang en let op de vonktrekking!  je zal je startmotor normaal horen aanlopen.

Profiel  

kistigun
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 63

- DS 3 1.6 e-HDI So Chic Airdream
Gepost: 29 juni 2010 11:33 AM
  [ # 4 ]

hoor je dat de benzinepomp gaat draaien als je de auto op contact zet?

Saxo 1.4 VTS
Grande Punto 1.4 16V T-jet sport

DS3 1.6 e-HDI So Chic Airdream
http://www.autoweek.nl/verbruik/13739/citroen-ds3-e-hdi-90-so-chic-2011

Profiel  

devlin
< 100 berichten
Rank

Gepost: 29 juni 2010 11:34 AM
  [ # 5 ]

ja die hoor ik draaien

Profiel  

Frizzel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 12 juli 2010 08:34 PM
  [ # 6 ]

Hey ik heb dat probleem ook.

Een probleem kan zijn dat je benzinefilter verstopt of kapot is.
Bij mij is het de brandstof pomp die kapot is gegaan.

Dus dat is ook nog een optie.

Ook hadden ze bij mij aangegeven dat het misschien een transponder systeem kan zijn(probeer een reserve sleutel?) doet hij het dan nog niet kan het, het bovenstaande zijn.

succes

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 12 juli 2010 08:44 PM
  [ # 7 ]

Het probleem zit waarschijnlijk in het contactslot, de startmotor of de bedrading tussen die twee.

Brnadstoffilter, brandstofpomp of startblokkering kan je wel uitsluiten aangezen dan de startmotor wel zou draaien.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 juli 2010 12:53 AM
  [ # 8 ]

Ik gok op de startmotor, contactslot zou kunnen, maar dan zou er nog meer niet moeten werken, zoals stuurbekrachtiging?

De startmotor bij dit type motor zit aan de achterkant, geef daar eens een tik op met een staaf, als de auto dan wel wil startten, dan kun je met zekerheid zeggen dat het de startmotor is.

Profiel  

F.Petter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 20 juli 2010 02:19 PM
  [ # 9 ]

Heb hetzelfde probleem ook gehad, maar dan weer wel dan weer niet starten.

Bleek bij mij het contactslot te zijn.
Als je de sleutel erin had en wou starten gebeurde er niets tot je aan de sleutel rammelde dan startte de voiture wel. Voor de rest geen problemen gehad met de bekende contactslot kwalen.

Bij de garage nieuw slot besteld. Die begonnen ook meteen te vragen of de andere kwalen present waren, toen ik daarop nee antwoordde stonden toch (heel) eventjes raar te kijken.
Slot er in gezet (ongeveer een halfuur werk), probleem opgelost Smile.

Groet,

f.petter

Profiel  

devlin
< 100 berichten
Rank

Gepost: 05 augustus 2010 08:10 PM
  [ # 10 ]

Hey allemaal ! Sorry voor de late reactie en bedankt voor de reacties!

Mijn startmotor heb ik vervangen en doet het weer prima!

Alleen Af en toe loopt de saxo niet goed stationair 1500-2500 toeren andere keren doet hij het gewoon prima..?

Iemand enig idee? Bougies, kabels doppen?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook